انواع آجر پازلی و مصالح آن

انواع آجر پازلی

در این مقاله به طور جامع و کامل با انواع آجر پازلی آشنا شده و تمامی اطلاعات مربوط به آجر لگویی و مصالح آنرا مورد بررسی قرار می دهیم.

در این مقاله می‌خواهیم با انواع آجر پازلی که شامل سه نوع آجر پازلی معمولی، نسوز و ضد آب می‌باشد، آشنا شویم. اما برای اینکه بهتر با آجر پازلی آشنا شوید، بهتر دیدیم که در ابتدا مروری بر تاریخچه آجر پازلی، استانداردهای آن و مواد اولیه آن داشته باشیم. با ما همراه باشید.

آجر و بلوک پازلی

تاریخچه آجر پازلی

تکنیک تولید آجر پازلی که در جهان با نام compressed stabilised earth brick (CSEB) و به فارسی با نام (بلوک های حاصل از خاک فشرده) شناخته می‌شود، نخستین بار در سال 1952 میلادی مهندس رائول رامیرز در دانشگاه بوگاتا کشور کلمبیا اختراع شد. پس از آن نیز تولید آجر به این سبک در جهان فراگیر شد.

استانداردها و تاییدیه‌های آجر پازلی

با فراگیری جهانی این آجر در سال 2000، آزمون و تحقیقات استاندارد برای آجرهای پازلی آغاز شد. در ادامه به چند مورد از مهم‌رین استانداردهای آجر پازلی اشاره کرده‌ایم:

  1. استاندارد بین‌المللی (ASTM-D1633) ایالات متحده سال 2007
  2. استاندارد تشویقی ایران (مربوط به تولید)
  3. مبحث 8 مقررات ملی ساختمان از منابع مهم آزمون نظام مهندسی (تامین ایمنی، عملکرد سازه‌ای، پایایی و شکل ظاهری سازه با توجه کافی به شرایط محیطی)

(دیگر استانداردهای آجر پازلی را می توانید در صفحه استاندردهای آجر پازلی دات کام مطالعه نمایید.)

استاندارد آجر پازلی

مواد اولیه آجر پازلی

 درواقع با ترکیبات مختلفی می‌توان آجرپازلی تولید کرد. یعنی مواد اولیه آجر پازلی میتواند حاوی انواع خاک، پرلیت، خاک آهک، شن، اشکال مختلف سنگهای گرانیت، دانه های ریز و درشت معدنی، ماسه و ماسه بادی، کربنات کلسیم و… باشد. لازم به ذکر است که مواد اولیه آجرهای پازلی به علت نداشتن محدودیت و در دسترس بودن، باعث کاهش هزینه تولید و حمل و نقل می‌گردد. البته با در نظر گیری انواع مختلف مواد اولیه آجر پازلی، ویژگی هایی همچون مقدار سنگینی، ظرفیت تحمل، فروبری آب و… دچار تغییر خواهند شد.

فرمول بهینه مواد اولیه آجرهای پازلی جهت تولید به این صورت می‌باشد:

  1. 70 درصد خاک (خاک معمولی- خاک رس- پسماند معدن ماسه شویی)
  2. 20 درصد پودر سنگ
  3. 10 درصد سیمان (درصورت استفاده برای کفپوش، این مقدار را افزایش دهید)
  4. پودر رنگ (معدنی یا پیگمنت شیمیایی)
  5. آب

مصالح اولیه آجر پازلی

وزن مجاز

وزن آجرهای پازلی مستقیما بستگی به ابعاد و مواد اولیه آن‌ها دارد. بدیهی است که هر چقدر ابعاد آجر یا بلوک‌های پازلی بیشتر باشد، وزن آن نیز بیشتر خواهد بود.

بطور مثال یک واحد در ابعاد 12.5*25 سانتی‌متر با توجه به مواد اولیه آجر پازلی دارای حدوداً 3 کیلوگرم وزن می‌باشد. البته لازم به ذکر است که طبق محاسبات انجام شده، دیوار کشی با آجر های پازلی در متراژ بالا نسبت به دیوارکشی با سایر آجر ها دارای وزن کمتری می باشد. جهت کسب اطلاعات دقیق مقایسه وزن دیوارکشی آجر های پازلی نسبت به سایر آجر ها میتوانید مقاله محاسبات آجر پازلی را مطالعه کنید.

مقاله پیشنهادی : اطلاعات بیشتر را در این مقاله بخوانید.

سنگینی آجر پازلی

انواع آجر پازلی

آجر های پازلی در بازار امروزی بطور کلی در دو نوع معمولی و نسوز تولید و به بازار عرضه می شوند. استقبال افرادی که در حیطه ساخت و ساز فعالیت دارند نیز از هر دو نمونه قابل توجه می‌باشد. البته لازم به ذکر است که آجر ضدحریق طرفداران بیشتری دارد.

مقاله پیشنهادی : در مورد قالب های مختلف آجر پازلی و ابعاد آن بخوانید.

اشکال آجر پازلی

آجر نسوز

یکی از انواع آجر پازلی‌های دنیا ضدحریق می‌باشد که با توجه به بافت و ساختاری که دارد؛ علاوه بر داشتن ظاهری زیبا، به منظور فرآیند ایمن‌سازی ساختمان و تاسیسات نیز محبوبیت بسیاری دارد. درواقع آجرهای قدیمی به علت شوره زدن و ضریب ایمنی پایین، در دنیای مدرن همچون گذشته مشتری ندارد. اما آجرهای پازلی با پشت سر گذاشتن استانداردهای مهم، سهم بیشتر بازار را به خود اختصاص داده است.

ویژگی های آجر نسوز

ویژگی منحصر به‌فرد این نوع آجر پازلی عایق حرارت، کاهش میزان مصرف انرژی، در نتیجه ماندگاری و حفظ دمای محیط زندگی می‌باشد. که در نهایت از نظر اقتصادی هم آنرا گزینه ای مقرون به صرفه کرده است. کسانی که از سرامیک ها برای نمای بیرون ساختمان استفاده می‌کنند، در آب و هوای سرد نمای ساختمان‌شان دچار شکستگی می‌شود. اما آجر پازلی با توجه به مواد اولیه و ساختار منحصر بفردی که دارد به این صورت نمی‌باشد و در برابر سرما هم مقاومت بالایی دارد. از دیگر ویژگی های آجر نسوز تغییر رنگ ندادن و طول عمر بالای آن است.

آجر پازلی عایق در برابر دما و حرارت، با توجه به نوع خاکی که در مواد اولیه آجر پازلی بکار برده می شود دارای درجه پخت متغیر بین 1050 تا 1200 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. درواقع حفظ امنیت و جان شما در مواقع خطرناکی همچون آتش سوزی ارزش بسیاری دارد، با بکار بردن آجر پازلی نسوز در انواع ساخت و ساز ها امکان پذیر است.

وزن دیوار ساخته شده با این نوع آجر پازلی نسوز نسبت به سایر آجرها کمتر می باشد؛ زیرا دیوار چینی آن نیازی به ملات سنگین ندارد. همچنین دیوارکشی آجر پازلی نسوز به آسانی توسط چسب و در زمان کوتاهی صورت می گیرد.

با بکارگیری سلیقه خود میتوانید دکوراسیون ساختمان خود را به بهترین و زیباترین شکل توسط آجر پازلی ضد حرارت طراحی کنید. این نوع آجر بعلت بکارگیری پودر رنگ های مختلف در مواد اولیه آجر پازلی، دارای تنوع رنگی بسیاری از جمله: قرمز، قهوه ای، مشکی و… می باشد. از انواع آجر پازلی حتی میتوانید به عنوان کتیبه روی دیوار های داخلی استفاده کنید و با نورپردازی آن به محیط خود جلوه ای خاص بخشید.

آجر پازلی نسوز

آجر معمولی

آجر پازلی ساختمانی معمولی با توجه به سهولت در اجرا و تمیز بودن خروجی کار، دیگر نیازی به بندکشی و قالب‌های چوبی یا فلزی برای ساخت ستون ندارد. این مورد باعث شده نیروی انسانی کمتری در جهت انجام پروژه لازم شود. این نکته نیز باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت ساخت‌و‌ساز می‌شود.

آجر سبز حافظ محیط زیست است و با توجه به مواد اولیه نوع بافت و ساختار منحصر بفرد؛ توانایی اجرای هر طرحی را دارد. از خصوصیات مفید آجر های قفل شونده می‌توان به مقاومت فشاری بالای آن (تحمل فشار 7.6 تن و استرس 30 مگا پاسکال) در برابر زلزله، نور آفتاب و دیگر عوامل محیطی اشاره نمود. همچنین بلوک پازلی با این ضریب ایمنی بالا از آوارشدن ساختمان بر سر افراد جلوگیری می‌کند و حافظ جان شماست.

مقاله پیشنهادی : برای مشاهده سند مقاومت فشاری آجر پازلی کلیک نمایید.

آجرهای قفل شونده، حین اجرای کار دیوار چینی نیازی به خرید مصالح ملات میان رجی ندارد. برای اتصال آجرهای پازلی به یکدیگر از چسب استفاده می‌شود که باعث پیشروی سریعتر سازه نیز می‌شود.

آجر پازلی در اندازه‌های مختلف با تنوع رنگی جذاب، برای انواع دیوارکشی همچون سوله، کارگاه، ویلا، استخر، شومینه، محوطه باغ و… گزینه مناسب و به‌صرفه‌ای می‌باشد.

مقاله پیشنهادی : در مورد انواع مختلف آجر در این مقاله بخوانید.

انواع آجر پازلی

آجر ضد آب

آجر پازلی ضد آب از مصالح ساختمانی محبوب دنیای امروز می‌باشد. گاهاً شاهد ساختمان‌هایی هستیم که علی‌رغم خوش سلیقگی در طراحی، با گذشت زمان دچار فرسودگی شده و آن زیبایی اولیه خود را از دست داده‌اند. یکی از بهترین راهکارهای مقابله با این مسئله بکار بردن آجر پازلی ضد آب در ساخت‌و ساز می‌باشد؛ چراکه پس از نصب عمری طولانی دارند و زیبا و شفاف باقی می‌مانند.

 آجرهای سبز ضد آب از تولیدات صنعتی می‌باشند و  با روش‌های پیشرفته و تحت فشار تولید می‌شوند. این نوع آجرها از زمان اجرا تا بهره‌برداری عاری از هرگونه آلودگی هستند و مطابق الگوی ساخت و ساز های شهری می‌باشند. طراحی این مدل آجر پازلی دارای سوراخ‌هایی می‌باشد که برای لوله‌کشی آب، برق، گاز و تاسیسات نیازی به تخریب دیوار ندارید و کار بدون خرابی یا نیاز به کاور مجدد انجام خواهد شد.

همچنین نظم موجود در آجر پازلی باعث ضد زلزله شدن سازه‌ها می‌شود. میلگردهایی که در حفره های دیوار به کار برده می‌شود، نیز موجب استحکام ساختمان می گردد.

از طرفی جنس آجرهای پازلی و حفره های آن تا 90 درصد عایق حرارتی می‌باشد. همچنین بعلت وجود دو سوراخ بین آجر، حالت دوجداره پدید آمده که بیش از 60 درصد عایق صوتی می باشد. هرچند که می‌توان درون حفره ها را با مواد پر کرد و کیفیت آنرا ارتقاء داد.

علاوه‌بر موارد ذکر شده آجر های ضد آب به عنوان حفاظی قوی برای ساختمان شما می‌باشند. این آجرها در ابعاد مختلف بر اساس استانداردهای جهانی، قابلیت تولید و استفاده در تمامی مکان‌ها را دارند. همچنین به علت آسان بودن نصب و بی‌نیازی از ملات هزینه‌بر و سنگین بین رج‌های دیوار؛ از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه خواهد بود.

اطلاعات بیشتر درباره‌ی آجر پازلی را در مقاله‌ی مربوط به آن بخوانید.

آجر نما ضد آب

در پایان

با توجه به مزایای بسیار آجر‌پازلی می‌توانیم بگوییم که تولید و یا استفاده آجرهای قفل شونده، نرخ سود قابل توجهی دارد و از لحاظ مالی کاملا به صرفه می‌باشد. همچنین مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از آجر های پازلی در جهت حفظ محیط زیست، افزایش ایمنی، زیبایی سازه و کاهش هزینه ساخت و ساز تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. درواقع آجر های پازلی می‌توانند ساخت و ساز را در راستای بهتر شدن تغییر دهند؛ پس در تولید آجر سبز یا استفاده آن در سازه های مختلف تردید نکنید.

می‌توانید سوالات و نظرات مرتبط با تولید یا مصرف این محصول را در قسمت دیدگاه مقاله درج کنید. ما در اولین فرصت پاسخگوی شما عزیزان خواهیم بود.

مقالات اخیر

آجر پازلی
آجر پازلی
آجر پازلی و آینده
تاریخچه آجر
ساخت و ساز بصرفه
آجر پازلی و طبیعت
12
2 پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      کاوه افضلی عزیز؛ همانطور که می دانید به طور کلی هر کسب و کاری اصول و قواعدی دارد که در صورت رعایت کردن آنها، می توان به سودآوری رسید. راجع به تولید آجر پازلی باید عرض شود که در حوزه ساختمان جزو صنایع نوآورانه و بسیار سود آور است. در صورت تمایل پیشنهاد می کنیم مقاله های درآمد آجر پازلی و تاسیس کارخانه آجر پازلی را مطالعه فرمائید.

      پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *