انواع آجر

ویژگی‌ها و کاربردهای انواع آجر را بدانید!

انواع آجر

انواع آجرهای زیادی در بازار وجود دارند، که هر کدام در یک قسمت از ساخت و ساز کاربرد دارد و شناخت انواع و ویژگی‌های آن برای صاحبان ملک‌ها و پیمانکاران بسیار مهم است.

یکی از نیازهای اساسی انسان‌ها همواره داشتن یک سرپناه امن برای زندگی بوده و هست. از این رو دست به اختراع محصولی کاربردی به نام آجر زدند که امروزه در انواع مختلفی و با کاربردهای متنوعی در حال عرضه است. درواقع امروزه انواع مختلفی آجر در دسترس هستند که هر کدام ویژگی های خاصی دارند که بسته به آن در بخشی از ساخت و ساز کاربرد دارند. با ما همراه باشید تا در ادامه با انواع آجر و کاربردهای آن به طور کامل آشنا شویم.

آجر چیست؟

در ابتدا بیایید این موضوع را بررسی کنیم که زمانی که از آجر صحبت می‌کنیم منظورمان چیست، سپس انواع آجر را بررسی کنیم. در واقع آجر به واحدهای ساختمانی گفت می‌شود که بر پایه سفال یا سنگ ساخته شده باشد و در هنگام استفاده در ساختمان سازی از طریق ملات به یکدیگر متصل می‌شود.

مقاله پیشنهادی : اطلاعات بیشتر را در مقاله آجر چیست بخوانید.

انواع آجر و کاربردهای آن

در ادامه به بررسی انواع آجر، کاربردهای آنها در ساخت و ساز و ویژگی های متمایز کننده آنها همچون ابعاد وزن و شکل ظاهری می‌پردازیم.

  • آجر پازلی

    یکی از جدیدترین انواع آجر، آجر پازلی می‌باشد، که امروزه توجه پیمانکاران و صاحب زمین‌ها را برای ساخت سازه‌های مقاوم و زیبا به خود جلب کرده است. در ترکیبات آجر پازلی ضایعات معادن شن و ماسه یا کارخانه‌های سنگ بری به همراه پودر سنگ و سیمان به کار برده شده است، به همین دلیل از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. علاوه بر آن این آجر دو حفره دارد که دو طرف آن شامل برآمدگی و فرورفتگی‌هایی است، که باعث چفت شدن آجرها در یکدیگر شده و نیاز به ملات را از بین می‌برد.
    آجر پازلی را با قالب‌ها و ابعاد مختلفی تولید می‌شود و از آن در ساخت خانه، استخر، آلاچیق و دیوارکشی محوطه استفاده می‌کنند. (در مورد این آجر فوق العاده در مقاله “آجر پازلی چیست” بیشتر بخوانید.)

    انواع آجر پازلی

  • آجر فشاری

    یکی از پرکاربردترین انواع آجرهایی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد آجر فشاری است. این آجرها در کوره های پخت ساخته می‌شوند. علت معروف شدن این نوع آجر، به آجر فشاری این است که موقع خشت زدن با دست گوشه‌های گل در قالب با انگشت فشار داده می‌شود. دیگر نام‌های آجر فشاری عبارت است از: آجر توپر، آجر زبره، آجر قزاقی و آجر گری.
    هر یک آجر فشاری 2 کیلوگرم وزن دارد که در یک متر مربع حدود 1700 کیلوگرم می‌شود. اندازه آجر فشاری نیز 22*10*5.5 می‌باشد. این نوع آجر در رنگ‌های قرمز و زرد یا ترکیبی در بازار عرضه می‌شود.
    کاربرد آجر فشاری در ساخت دیوارهای جدا کننده، دیوارهای حمال ساختمان، طاق‌های ضربی و دیوار چینی طبقات زیر همکف می‌باشد.

    انواع آجر فشاری

  • آجر نسوز

    همانطور که از نام آجر نسوز مشخص است، تحمل بسیار بالایی در برابر حرارت دارد و می تواند دماهای بالای 1000 درجه را به راحتی تحمل کند. ترکیبات اصلی که در تولید آجر نسوز بکار برده می‌شود، سیلیس و آلومینیا است که درواقع دانه‌های سیاهی که در این آجرها مشاهده می‌شود نیز به دلیل وجود سیلیس است.
    این آجر در رنگ‌های مختلف ابعادی همچون ۳۲*۷*۲.۵، ۲۰*۵.۵*۲.۵، ۲۶*۵.۵*۲.۵، ۲۰*۲۰*۲.۷، ۲۰*۱۰*۲.۷، ۲۰*۱۰*۵.۵، ۴۰*۸*۲.۵ و ۷۰*۱۲*۳ سانتی‌متر در بازار عرضه می‌شود و می‌توان خریداری کردد. وزن آجر نسوز نیز در بین 2 تا 2.5 کیلوگرم می‌باشد.
    از آجر نسوز در پوشش کف ساختمان، ظاهر نمای بیرون ساختمان‌ها، در شومینه‌ها، کوره‌های پخت و… استفاده می‌شود.

    انواع آجر نسوز

  • آجر لفتون

    آجر لفتون را ممکن است با نام‌های دیگری همچون آجر ده سوراخ یا آجر سوراخ دار بشناسید. دلیل نام گذاری آن به لفتون این است که اولین بار در روستای لفتون اصفهان تولید شد و سپس به دیگر نقاط کشور رسید. مواد اولیه اصلی آن نیز خاک رس یا شیل می‌باشد.
    ابعاد آجر لفتون 10*20*5 است و در رنگ‌های زرد، قرمز و گلبهی در بازار موجود است. وزن آن نیز در حدود 800 گرم می‌باشد.
    کاربرد آجر لفتون در سوله سازی، نما کاری ساختمان، ترمیم بناهای قدیمی و دیوارهای تحت فشار با وزن زیاد می‌باشد.

    آجر لفتون

  • آجر لعابی

    آجر لعابی یکی از انواع آجر است که همانند آجر معمولی می‌باشد و تنها تفاوت آن این است که این نوع آجر با لعاب کاشی پوشانده می‌شود. لعاب آن نیز از ترکیب خاک رس با اکسید آلومنیوم تولید می‌شود و سطح شیشه‌ای مانند دارد. لعاب را در مرحله آخر تولید آجر بر روی یکی از سطوح یا چندتا از آنها می‌پوشانند.
    ویژگی‌های ظاهری آجر لعابی همچون رنگ وابعاد آن را بسته به درخواست مشتری تعیین می‌کنند و استاندارد خاصی برای آن تعریف نشده است.
    کاربرد آجر لعابی در زیبا سازی نما، دیزاین قسمت‌های داخلی ساختمان، کاشی کاری، کف سازی، کنار باغچه‌ها، مساجد و حسینه‌ها می‌باشد.

    آجر لعابی

  • آجر دکوراتیو

    یکی دیگر از انواع آجرها، آجر دکوراتیو می‌باشد. ممکن است آجر دکوراتیو را با نام های دیگری همچون آجر آنتیک و آجر هلندی بشناسید، که از دیگر نام‌های این آجر است. آجر انتیک در ساختار خود مواد پلیمری و نانو دارد که وجود این مواد باعث جلوگیری از ایجاد قارچ و باکتری در سطح آجر می‌شود. همچنین این نوع آجر از مقاومت حرارتی بسیار خوبی در برابر طیف رنگی بالا بسیار برخوردار هستند.
    مهم‌ترین ویژگی‌هایی که آجر آنتیک را کاربردی کرده‌اند که عبارت‌ است از وزن سبک، دوام و طول عمر بالا. علاوه بر آن این آجر از مقاومت فیزیکی بسیار خوبی برخوردار است که سبب شده در شرایط آب و هوایی مختلف آسیب نبیند. همچنین نفوذ پذیری آن نیز بسیار کم است و به گونه‌ای همچون عایق عمل می‌کند.

    آجر دکوراتیو

  • آجر ماسه آهکی

    ماده اصلی تولید آجر ماسه آهکی سیلیکات کلسیم است و کاربرد آن نیز در پی ریزی ساختمان‌هاست. یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد این آجر مقاومت فشاری بالای این آجر است که باعث شده ظرفیت باربری آجر هلندی بالا بوده و در ساخت دیوارهای حمال و حائل از آن استفاده گردد.
    در تولید این نوع آجرها می‌توان از رنگ‌دانه‌ها استفاده کرد تا آجری زیبا و رنگی تولید کرد. این آجرها از سختی بالایی برخوردار هستند و شکل و ابعاد آن نیز اجرای دیوار را بسیار ساده‌تر می‌کند. همچنین آجرهای ماسه آهکی پرتی کمی دارند. آجر ماسه آهکی به عنوان عایق بسیار خوبی در برابر دما عمل می‌کند و در زمستان از خروج گرما جلوگیری کرده و در تابستان نیز از ورود آن.

    آجر ماسه آهکی

  • آجر ماشینی

    آجر ماشینی ظاهری شبیه به آجرهای قزاقی دارد و در رنگ‌های قرمز و سفید تولید می‌شود. از آجرهای ماشینی در نماسازی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. تفاوت اصلی که باعث تمایز انواع آجر فشاری با آجر ماشینی می‌شود در جنس سفال و سوراخ‌های آن است که باعث سبکی بیشتر آن شده و چسبندگی بهتری با ملات ایجاد می‌کند. این آجرها به نسبت آجر فشاری بسیار شکننده تر هستند.
    شکل ظاهری این آجرها به گونه ای بوده که سطح صافی داشته و گوشه‌های آن تیز است. برای تولید آجر ابلق در این روش باید اجرها به صورت چپ و راست روی هم چیده شود. با این تکنیک آجرها با رگه‌های رنگی دیده می‌شوند که برای نماکاری ساختمان ترکیب زیبایی است. برای اینکه آجر ماشینی رنگی تولید شود از اکسیدات فلزی استفاده می‌شود.

    انو

  • آجرهای بتنی

    مواد اصلی تشکیل دهنده آجرهای بتنی، ماسه سیمان است و در اندازه ‌ها و شکل‌های مختلف توسط ماشین‌های آجر زنی دستی یا اتوماتیک تولید می‌شوند. کاربرد اصلی این نوع اجر به دلیل تنوع شکل و رنگ در سنگ فرش کردن محوطه (همچون حیاط، پارک‌ها و پیاده‌رو خیابان‌ها) می‌باشد.

    آجر بتنی

  • آجرهای اسیدی

    ممکن است بخواهید یک مکان بسازید که در آن امکان وجود اسید وجود دارد. بهترین انتخاب برای این مواقع استفاده از این نوع آجرهاست. درواقع آجرهای اسیدی در برابر مذاب‌های اسیدی مقاوم هستند. اما به یاد داشته باشید که این آجرها در برابر ترکیب‌های بازی واکنش نشان می‌دهند. آجرهای نسوز سیلیس نمونه‌ای از آجرهای اسیدی به شمار می‌آیند.

  • آجر منیزیت نسوز

    آجرهای منیزیت نسوز را در دسته بندی انواع آجرهای اساسی دیرگداز قرار می‌دهند. مواد اولیه اصلی این نوع آجر اکسید منیزیم است که از سنگ دولومیت به دست می‌آید.

    آجر منیزیت نسوز

  • آجر سفالی

    از پرمصرف‌ترین مصالح در ساختمان سازی آجر سفال است، که با نام آجر تیغه‌ای نیز شناخته می‌شود. در واقع از این نوع آجر در نمای باطنی ساختمان و سقف آن استفاده می‌شود. آجر سفالی را در ابعاد مختلفی تولید می‌کنند و در رنگ‌بندی‌های قرمز و سفید در بازار عرضه می‌شود. انواع آجرهای سفالی را در دسته بندی های سقفی، بلوکی، فوم دار و دیواری قرار می‌دهند. این دسته بندی‌ها نیز هر کدام از لحاظ کیفیتی در سه دسته بندی درجه یک، درجه دو و درجه سه دسته تقسیم بندی می‌شود.

    انواع آجر سفالی

  • آجر رسی

    آجر رسی را با نام‌های دیگری همچون آجر مدرسه‌ای و آجر مسجدی نیز می‌شناسند. ساخت این آجر بر پایه‌ی خاک رس است و اغلب از آن در نماکاری‌ها استفاده می‌شود. آجرهای رسی را در رنگ‌های قرمز و زرد تولید کرده و در طرح‌های حصیری کرکره‌ای و پلاک عرضه می‌کنند. از بارز ترین ویژگی‌های آجر رسی می‌توان به یکی بودن رنگ درون و بیرون آجر، مقاومت بالا در برابر فشار، قیمت مناسب و عایق حرارتی بودن آن اشاره کرد.

    انواع اجر رسی

  • آجر جوش

    آجر جوش نوع دیگری از آجر است که استحکام بسیار بالایی دارد و می‌تواند دماهای بسیار بالا را تحمل کند. تولید این آجرها در دمای بالای 1000 درجه صورت می‌گیرد، که خاک در این دما دچار تعریق شده و به یکدیگر می‌چسبند و اینگونه آجر تولید می‌شود. مقاومت بالای آجر جوش آنرا کاندید مناسبی برای پی سازی ساختمان‌ها کرده است. علاوه بر آن از آجر جوش در جاهای دیگری همچون سنگ‌فرش کردن، دودکش‌ها، کف سازی مراکز صنعتی و در برخی مکان همچون فاضلاب ‌ها و تونل‌ها استفاده می‌کنند.

    آجر جوش

مقاله پیشنهادی : چگونه دیوار آجری خود را رنگ آمیزی کنیم؟

حرف آخر

هدف از تهیه این محتوا گردآوری و معرفی انواع آجر و کاربردهای مختلف آن بود تا به شما همراهان عزیز در انتخاب آجر مناسب برای ساخت و سازتان راهنمایی شود.

مقالات اخیر

آجر پازلی و طبیعت
جایگزین دیوار آجری
آجر عایق صدا
پخت آجر
کاربرد آجر در معماری
دیوار کشی باغ
فونداسیون چیست
123

0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *