آجر فشاری چیست ؟

آجر فشاری

در این مقاله قصد داریم به بررسی آجر فشاری و البته مزایا و معایب استفاده از این آجر که یکی از قدیمی‌ترین انواع آجرهاست بپردازیم.

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که در کارهای روزمره خود به شناخت یک محصول نیاز پیدا کنید و از آنجایی که مصالح ساختمانی از جمله موادی هستند که مشاغل مختلفی با آن سروکار دارند بدین ترتیب نیاز به شناخت و نحوه ی استفاده از آن ها داشته باشید.

تاریخچه آجر فشاری

آشنایی با آجر فشاری

آجر فشاری را با اسامی مختلفی چون آجر توپر، زبره، گری و همچنین آجر قزاقی می شناسند. گفته شده است این آجر اولین بار توسط قزاق ها به کشور ایران وارد شد به همین جهت به این نام شهرت یافت؛ اما با توجه به نحوه‌ی استفاده از این آجر معمولا با نام آجر فشاری شناخته می شود. چراکه در هنگام استفاده از آن نیاز است اطراف گل در قالب توسط دست فشار داده شود .

مقاله پیشنهادی : درباره دستگاه آجر فشاری در این مقاله بخوانید.

ویژگی های آجر فشاری

ویژگی های آجر فشاری

آجر فشاری از لحاظ ظاهری دارای ویژگی های زیر است:

  • دارای وزن 2 کیلوگرم به ازای هر عدد
  • 1700 کیلوگرم در مترمکعب
  • اندازه آجر فشاری: 22*10*5/5
  • دارای رنگ قرمز، زرد و یا ترکیبی از دو رنگ

مقاله پیشنهادی : راه های نگهداری از آجر را بخوانید

انواع آجر فشاری

انواع مختلف آجر فشاری
  • آجر فشاری قرمز

    آجر فشاری از نوع سفال جوش پروسه ی ساخت متفاوتی دارد. برای ساخت این آجر، آجرهایی که در مجاورت کوره ها و تحت حرارت قرار می گیرند شکل معمول خود را از دست داده و حالتی به هم چسبیده و کاملا متفاوت به خود می گیرند. به همین جهت در زیر سازی های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • آجر فشاری کوره ای

    این نمونه از آجر فشاری را تحت عنوان آجر سبز نیز می شناسند. این نمونه از آجر فشاری نیز دارای استحکام بسیار خوبی می باشد؛ چرا که در پروسه ی ساخت آن، آجر در تایمی نسبتاً طولانی در کوره ی آجر پزی قرار گرفته و تحت حرارت بالا آجر به مقاومت بالایی می رسد. بدین ترتیب این آجر با نام آجر کوره ای مطرح شده است.

  • آجر سفال جوش

    آجر فشاری از نوع سفال جوش پروسه ی ساخت متفاوتی دارد. برای ساخت این آجر، آجرهایی که در مجاورت کوره ها و تحت حرارت قرار می گیرند شکل معمول خود را از دست داده و حالتی به هم چسبیده و کاملا متفاوت به خود می گیرند. به همین جهت در زیر سازی های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

    آجر سفال جوش

  • آجر خام

    همانگونه که از نام این نمونه آجر برمی آید شما با آجری که فاقد استحکام و مقاومت لازم است روبرو هستید. بدین ترتیب از این نمونه آجر در پروسه ی دیوار چینی استفاده نمی شود.

    آجر خام

کاربرد آجرهای فشاری

شاید مدت زیادی از تاریخچه ی این آجر گذشته باشد اما همچنان در صنعت ساختمان سازی کاربردهای بسیاری دارد در ادامه به برخی از کاربردهای این آجر اشاره کرده ایم:

  • دیوارهای جداکننده
  • دیوارهای حمال ساختمان
  • طاق های ضربی
  • به عنوان آبساب در نماسازی ساختمان
  • دیوارچینی طبقات زیر همکف

مقاله پیشنهادی : کاربردهای آجر پازلی را در مقاله مربوط به آن بخوانید.

استفاده های آجر فشاری

مزایای استفاده از آجرفشاری

آجرفشاری را شاید یکی از قدیمی ترین انواع آجر بنامند اما با توجه به استحکام بسیار خوب آن در زمره مصالح رایج قرار داشته و معمولا در زیرسازی های ساختمانی برای آن جایگزینی قرار نگرفته است. در ادامه به بررسی مزایای آجرفشاری میپردازیم .

  1. دوام و عمر بالا
  2. عدم آسیب به محیط
  3. دسترسی آسان در مناطق
  4. دارای قیمت مقرون به صرفه
  5. بالا بردن مقاومت ساختمان
  6. مقاوم در برابر سرما
  7. قابل استفاده در نمای ساختمان
  8. ایجاد چسبندگی بسیار خوب با ملات

مزایای آجر توپر

معایب استفاده از آجر توپر

هرچند استفاده از آجرفشاری مزایای بسیاری دارد اما در کنار آن معایبی نیز دارد که شما می توانید با بررسی دقیق و مقایسه ی مزایا و معایب این آجر به خرید آن اقدام کنید و یا متوجه تناسب و یا عدم تناسب آن با کار خود شوید.

  1. وزن زیاد
  2. عدم حفظ گرمای ساختمان
  3. هدر رفتن انرژی
  4. امکان ایجاد ترک به مرور زمان

مقاله پیشنهادی : چگونه یک دیوار آجری را تعمیر کنیم؟

معایب آجر قزاقی

قیمت آجر فشاری

معمولا با توجه به شرایط خاص اقتصادی نمیتوان یک نرخ دقیق و ثابت را معرفی نمود چرا که قیمت مصالح با توجه به تغییر و افزایش قیمت مواد اولیه تغییر کرده و افزایش میابد. اما در حال حاضر این آجر بصورت عددی بین 4 الی 12 هزار تومان به فروش میرسد.

قیمت آجر فشاری

نحوه ی مراقبت از آجر قزاقی

زیبایی ساختمان هایی که نمایی از آجر دارند به مراقبت از آن ها برمی گردد به همین علت باید توجه داشته باشید که انباشته شدن گردوخاک و یا وجود مداوم رطوبت بر روی آجرها میتواند در گذشت زمان سبب از بین رفتن بافت آجرها شود. معمولاٌ زمانی که نمای ساختمان شما آجر باشد با مسایلی چون شوره زدن نیز روبرو خواهید بود که البته روش های چون: استفاده از عایق نانو، لایه های آب بند، خشک کردن ملات و همچنین محوطه سازی صحیح می تواند چاره ساز این مشکل باشد.

مراقبت از آجر قزاقی

جمع بندی

در این مقاله با شما بودیم تا به بررسی انواع آجرهای فشاری، مزایا و معایب آن ها و نکات مرتبط به این آجر بپردازیم تا شما بتوانید درک صحیحی از از این نمونه مصالح ساختمانی داشته باشید. همچنین متوجه شدیم این آجر تاریخچه ای طولانی داشته و با توجه به مقاومت بسیار خوبی که دارد در بازار پیشرفته امروز همچنان پابرجا باقی مانده است.

در این محتوا تلاش شد که توضیحات کاملی از آجرهای فشاری را ارائه کنیم. جهت مراقبت از آجرهای فشاری در نمای ساختمان شما نیز میتوانید پیشنهادات خود را با در میان بگذارید.

مقالات اخیر

آجر پازلی و طبیعت
جایگزین دیوار آجری
آجر عایق صدا
پخت آجر
12
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *