کاربرد آجر پازلی – مزایای آجر پازلی – معایب آجر پازلی

کاربردهای آجر پازلی

در این مقاله به بررسی کاربردهای آجر پازلی پرداخته و در ادامه مزایا و معایب آنرا مورد بررسی قرار می‌دهیم. بنابراین اگر می‌خواهید ساخت و ساز، سازه خود را شروع کنید؛ اما در تصمیم گیری برای انتخاب آجر پازلی دچار سردرگمی شده‌اید، با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

آجر پازلی که در جهان با نام CSEB شناخته می‌شود، یک مدل مصالح ساختمانی نوآورانه و تقریبا جدید است، که به دلیل مزایای فیزیکی و ظاهری که دارد، در ساخت‌و‌سازهای امروزه به شدت فراگیر شده است. در این مقاله نیز می‌خواهیم به کاربردها، مزایا و معایب آجر  پازلی بپردازیم.

کاربرد آجر پازلی و مزایا و معایب آن

کاربرد آجر پازلی

از نظر مواد اولیه آجر پازلی، ترکیبی از دل طبیعت و منابعی که به فراوانی در دسترس هستند می‌باشد. همچنین مزایای آجر پازلی نظیر تنوع در مدل و رنگ های تولیدی، به همراه ضرایب ایمنی بالا باعث جذابیت و محبوبیت بیشتر آن به نسبت دیگر مصالح ساختمانی شده است.

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده آجر پازلی بسیار کاربردی واقع شود، می‌توان به قابلیت اجرای بسیار ساده و سریع، مقاومت فشاری بالا، عایق دما، نمای زیبا و مقرون به صرفه بودن آن اشاره کرد. دیوار کشی با این آجر بصورت تک ردیفه با چسبی قوی صورت می‌گیرد. در ادامه به چند مورد از کاربردهای آجر پازلی در دیوار‌چینی اشاره کرده‌ایم:

  • استخر
  • باربیکیو
  • آلاچیق
  • محوطه، سوله، کارگاه، ویلا و…
  • دیوار ستون، حمال، باغ و…

مزایای آجر پازلی چیست ؟

  • کاربرد آجر پازلی در کاهش هزینه

    با استفاده از آجرهای پازلی یکی از مهمترین فاکتور ها در ساخت و ساز که کاهش هزینه تمام شده‌ی محصول تولیدی بدون افت کیفیت می باشد، محقق می شود. در واقع همین دلیل محکمی برای کاربرد آجر پازلی در ساخت انواع دیوار و سازه می‌باشد.

    کاهش هزینه حمل و نقل

    انتخاب مواد اولیه برای تولید آجر‌های پازلی بدون محدودیت است. درواقع طبق فرمول استاندارد آن، 70 درصد مواد اولیه تولید آجر و بلوک‌های پازلی، خاک می‌باشد و این حجم خاک انتخابی می‌تواند خاک رس، خاک معمولی، خاک باغچه یا حتی پسماند معادن ماسه‌شویی باشد. کاهش هزینه حمل‌و‌نقل از مهم‌ترین مزایای آجر پازلی است، که درواقع برگ برنده‌ای برای تولید کنندگان آجر خصوصاً صاحبان معادن می‌باشد. (در این زمینه مطالعه مدیریت پسماند معادن را به شما پیشنهاد می‌دهیم.)

    کاربرد آجر پازلی در کاهش هزینه حمل و نقلکاهش مصرف انرژی

    از مزایای آجر تولید شده با دستگاه آجر پازلی بدون کوره پخت، می‌توان به مواردی همچون کاهش هزینه زمانی، مصرف سوخت و آلودگی هوا اشاره کرد. همچنین ساختمان‌هایی که با این آجر‌های عایق دما، در فصول سرد سال به علت حفظ گرما در منزل، انرژی کمتری مصرف می‌کنند. بنابراین با توجه به مصارف بی رویه سوخت و انرژی در سطح جهانی؛ آجر پازلی در ساخت‌و‌ساز ساختمان می‌تواند به مصرف بهینه کمک کند.

    کاهش حقوق دستمزد پرداختنی

    دیگر کاربرد آجر پازلی می‌توان به افزایش سرعت روند کار اشاره کرد. دیوار کشی با آجر پازلی از آن‌جایی که با چسب صورت می‌گیرد سرعت فرآیند ساخت و ساز را کاهش داده و از طرفی باعث کاهش هزینه های حقوق دستمزد پرداختی به کارگران می شود؛ که این یکی از مزایای آجر پازلی محبوب کارفرمایان می باشد.

    کاربرد آجر پازلی در کاهش هزینه ها

    کاهش هزینه خرید مصالح

     استفاده از آجر پازلی در کاهش هزینه‌های خرید مصالح نیز موثر می‌باشد. ساخت‌وساز و دیوار‌چینی با سایر آجر‌ها، هزینه خرید مصالح و ملات میانی همچون سیمان، بتن، فولاد و… را هم در بر دارد. اما دیوار چینی با آجرهای پازلی از این لحاظ که نیازی به خرید مصالح میانی ندارد هم برای تولید کننده و هم مصرف کننده این محصول مقرون به صرفه خواهد بود. همچنین برای اتصال آجرهای پازلی به یکدیگر از چسب استفاده می‌شود که برای هر یک متر مربع یک بسته چسب کافی می‌باشد و قیمت بسیار مناسبی دارد.

    کاهش هزینه نازک کاری و پلاستر

    با توجه به اینکه طراحی آجر های پازلی دوطرف نما به‌صورت نر و مادگی می‌باشد و قابلیت قفل شوندگی دارند، نیاز به هزینه بندکشی، نازک‌کاری و در نهایت پلاستر را از بین می‌برد.

    کاهش هزینه نما

    آجر و بلوک‌های پازلی در سایزهای مختلف، با تنوع رنگی بسیار تولید می‌شوند که با اجرای سریع و آسان می‌تواند در کار ساخت و ساز شما مفید واقع شود. از طرفی دیوار چینی با آجرهای سبز در زمانی کوتاه صورت می گیرد که باعث کاهش هزینه رنگ‌آمیزی یا نمای ساختمان می‌گردد.این مورد را می‌توان از دیگر مزایای آجر پازلی دانست.

    کاهش هزینه تخریب یا پوشش دیوار

    داشتن سوراخ و شیار ها از دیگر مزایای آجر پازلی است، که در دیوارکشی‌ها باعث کاهش هزینه تخریب یا پوشش مجدد دیوار می‌گردد. چراکه با این طراحی بهینه آجر‌های قفل شونده، به آسانی می‌توانید لوله‌کشی و تاسیسات ساختمانی خود را با کمترین پرتی به اتمام رسانید.

    در نتیجه شما اگر تولید کننده آجر های پازلی با دستگاه آجر پازلی باشید، یا اینکه بخواهید از این محصول در ساخت و ساز خود استفاده نمایید، در هر صورت از نظر اقتصادی سود کرده‌اید.

  • ضد زلزله

    با توجه به اهمیت حفظ جان انسان‌ها و مباحث مقررات ساختمانی مبنی بر افزایش ایمنی سازه‌های در حال ساخت، کاربرد آجر پازلی برای ساخت و ساز با توجه به تست فشار آن که دارای مقاومت فشاری 30 مگاپاسکال است، انتخاب ایده آلی می‌باشد. همچنین در طراحی منحصرد به فرد آن با عبور دادن عمودی یا افقی میلگردها از درون حفره های آجر سبز، می‌توان ساختمان را در برابر فشار و لرزش های احتمالی زلزله مستحکم‌تر و ایمن‌تر ساخت.

  • عایق دما

    آجر و بلوک‌های پازلی که با دستگاه آجر پازلی آماده می‌شوند، عایق دما و ضد حریق می‌باشند. در واقع با تست حریقی که از آجر پازلی گرفته شد، مشخص شد که انتقال حرارت این نوع آجر تقریبا نزدیک به صفر است. این یکی از مزایای آجر پازلی می باشد که علاوه بر حفظ جان شما در حوادث آتش سوزی، از اتلاف انرژی گرما در فصل زمستان نیز جلوگیری می‌کند.

  • عایق صوت

    باتوجه به طراحی دو سوراخ بین آجر های قفل شونده، حالتی دوجداره بین آجر پدید می‌آید که باعث عایق صوت شدن آن می‌گردد.

  • کاربرد آجر پازلی در اجرای سریع و ساده

    دیگر کاربرد آجر پازلی در دیوار کشی این است که به نیروی متخصص نیاز ندارد. از این جهت که چیدمان آجر ها با زدن چسب بدون نیاز به بند کشی و تبحری خاص صورت می‌گیرد و در مدت زمان کوتاه خشک شده و می‌توانید سازه خود را با سهولت و تمیزکاری اجرا کنید. (در مورد چسب آجر پازلی در مقاله مربوط به آن بخوانید.)

  • تنوع قالب و رنگبندی

    آجرهای قفل شونده با قالب های مختلفی همچون آجر شیاری، تیغه، کفپوش و…؛ با رنگ‌های معدنی (قرمز و قهوه‌ای) و رنگ‌های شیمیایی (سفید، آبی، زرد و…) مطابق سلیقه شما، زیبایی و جذابیت نمای سازه شما را دو چندان می‌کند. این تنوع قالب و رنگ از مزایای آجر پازلی بشمار می‌رود. (در مقاله قالب‌های آجر پازلی و ابعاد آن بیشتر بخوانید.)

  • عدم تغییر رنگ و طول عمر بالا

    تولید آجر لگویی، با ترکیب مواد اولیه در دسترسی همچون خاک رس و خاک سنگ می‌باشد. از آنجا که پودر رنگ مدنظر هم در همین مرحله با مواد مذکور ترکیب شده و سپس مخلوط تهیه شده توسط فشار دستگاه آجر پازلی به محصول نهایی تبدیل می‌شود، آجر تولید شده با گذشت زمان تغییر رنگ نخواهد داد. لازم به ذکر است آجر های پازلی ضدآب از ماندگاری بیشتری برخوردارند.

  • آجر سبز و حفاظت از محیط زیست

    آجر های پازلی بدون کوره پخت توسط دستگاه آجر پازلی با فشار بالا، پرس می شوند. به همین جهت از انتشار گاز کربن دی اکسید و آلودگی هوا جلوگیری و از محیط زیست حفاظت می شود. این مورد از مزایای آجر پازلی محبوب در سطح جهان می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله “انواع آزمون و استانداردهای آجر پازلی” را در آجر پازلی دات کام مطالعه نمایید.

  • عدم تخریب دیوار جهت عبور لوله و تاسیسات

    طراحی مهندسی آجر لگویی به علت داشتن حفره‌ها، علاوه‌بر خشکه چینی؛ قابلیت عبور میلگرد، لوله و تاسیسات ساختمانی را در ساخت و ساز فراهم آورده است.

مقاله پیشنهادی : چگونگی نصب آجر پازلی با چسب را بخوانید؟

معایب آجر پازلی

  1.  طرح‌های خاص و جذاب آجر سبز، ممکن است با سلایق، علاقه‌مندان به طرح‌های کلاسیک و قدیمی، همخوانی نداشته باشد که این مورد می‌تواند از معایب آجر پازلی باشد.
  2. وزن یک قطعه آجر لگویی بالاست که باعث سختی در حمل و نقل و نصب آن می‌شود. در حقیقت این یکی از معایب آجر پازلی به شمار می‌آید. هرچند بعلت نبودن ملات بین رج‌ها، دیوارکشی این نوع آجر در متراژ بالا نسبت به سایر آجر ها سبک‌تر می‌باشد.
  3. آجر لگویی به علت دارا بودن شکاف‌هایی بین قطعات، در برابر رطوبت حساس‌تر می‌باشد. پس می‌توان آنرا یکی از معایب آجر پازلی دانست.
  4. تمیز کردن سطح آجر کار آسانی نیست.
  5. بعلت وزن آجر لگویی و مقررات ساختمان‌سازی؛ بهتر است از حداکثر تا دو طبقه از این آجر برای ساخت و ساز استفاده شود که از معایب آجر پازلی بشمار می‌رود.

مقاله پیشنهادی : بلوک سیمانی چه معایبی دارد؟

چگونه معایب آجر پازلی را کاهش دهیم؟

نمای آجر پازلی: هر چند که آجر پازلی خود نمای زیبا و یکدستی دارد و می توان در رنگ‌های مختلف آنرا سفارش داد. اما اگر نمای آن مطابق سلیقه‌تان نبود، سطح صاف و یکدست امکانی را فراهم آورده است تا به راحتی بتوانید نمای مورد نظر خود را بر روی آن پیاده کنید.
وزن بلوک و آجر پازلی: وزن تکی آجر و بلوک پازلی در مقایسه با آجرهای معمولی بیشتر است؛ اما جالب است بدانید که وزن دیوار یک متر مربعی آجر پازلی بسیار کمتر از دیوارهای معمولی است. چراکه در میان آن ملات بسیار کمتری به کار برده می‌شود و دیوار تک ردیفه ساخته می‌شود.
جذب رطوبت آجر پازلی: ممکن است آجر پازلی رظطوبت راجذب کند، اما نکته‌ای که وجود دارد، این آجر آزمایش جذب آب شده و در برابر رطوب آسیب نمی‌بیند. (برای مشاهده سند مربوطه به زبان انگلیسی کلیک کنید.)
ساخت و ساز با بلوک پازلی: وزن قطعات بلوک و آجر لگویی بالاست، به همین دلیل ساخت و ساز بیش از دو طبقه با آن توصیه نمی‌شود. اما اگر از نوع کم وزن آجر (که از هبلکس و پرلیت به عنوان مواد اولیه در آن بکار برده شده است) استفاده کنید می‌توانید بیش از دو طبقه هم با آن بسازید.

کلام آخر

با توجه به کاربرد آجر پازلی و نرخ سود بالای آن در تولید یا حتی مصرف؛ این امکان برای شما به وجود می‌آید تا با تولید و فروش آجر در منطقه خود، کاهش حداقلی 30 درصدی هزینه های سنتی ساختمان‌سازی را داشته باشید. همچنین ساختمان‌هایی که می‌سازید در برابر زلزله مقاوم باشند، که بدین جهت محبوبیت بیشتری در میان مردم خواهد داشت.

با ایجاد این شغل و تولید آجر های پازلی با دستگاه آجر پازلی شما یک کار آفرین خواهید بود که به واسطه کاری مفید، بین 3 تا 7 نفر از هم‌شهریان خود را مشغول بکار نموده‌اید.

می‌توانید نظرات یا سوالات مرتبط با دستگاه آجر پازلی یا آجر های قفل شونده را در دیدگاه مقاله درج نمایید. در اولین فرصت پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستیم.

مقالات اخیر

جایگزین دیوار آجری
آجر عایق صدا
پخت آجر
کاربرد آجر در معماری
12
8 پاسخ
  1. حسین
    حسین گفته:

    با سلام
    ممنون از محتوای مفیدتون
    میشه بگید آجر پازلی تا چه مقاومت فشاری داره؟

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      سلام و ممنون از توجه شما
      این آجر مطابق با استاندارد D1633 آمریکا ساخته شده است و مقاومت بسیار بالایی در برابر زلزله و آتش سوزی (1000 درجه سانتیگراد تست شده است) از خود نشان می‌دهد. ضریب انتقال حرارت آن نیز نزدیک به صفر می‌باشد. طبق نتایج آزمایشگاهی هر آجر به تنهایی 7600 کیلوگرم را با تنش بیش از 30 مگاپاسکال تحمل میکند که این عدد بسیار بالاتر از سایر مصالح رایج بازار است و به شکل چشم گیری مقاومت ساختمان را افزایش میدهد.

      پاسخ
  2. یزدان
    یزدان گفته:

    سلام گفتید شیار بین آجرها….
    اگ اینجوری باشه پس احتمالا عایق هوا نیست درسته؟؟

    پاسخ
    • پریا بازیار
      پریا بازیار گفته:

      سلام. منظور شما این است که هوا از میانه دیوار چینی عبور میکند یا خیر؟! اگر منظورتان این است باید بدانید که دیوار چینی در کاربری های مختلف به روش های متفاوتی اجرا میشود. مثلا برای دیوار کشی محوطه الزامی به بند کشی نیستو اما اگر از آجر پازلی در دیوارهای ساختمان بهره برداری کنید قطها ملزم به بندی کشی و یا پلاتسر یا گچ کاری خواهید بود که این کار شریان نفوظ هوا از جداره دیوار را نیز قطع میکند. لطفا اگر سوال بیشتری دارید در همین جا مطرح کنید . با تشکر و آرزوی موفقیت

      پاسخ
  3. یزدان
    یزدان گفته:

    تاسیسات و کابل کشی چگونه با آجر پازلی میشه اجرا کرد؟؟
    و اینکه برا داخل خونه میخوایم گچ کنیم رو این آجرا . با این وجود امکان گچ کردن خواهد بود؟؟

    پاسخ
    • پریا بازیار
      پریا بازیار گفته:

      سلام. یکی از کاربردهای حفره های موجود در آجر پازلی و بلوک پازلی عبور لوله تاسیسات میباشد که در سایر مقالات وبسایت میتوانید آموزشهای لازم را دریافت کنید.
      آجر و بلوک پازلی را میتواند براحتی توسط گچ و یا هر نوع پوشش دیگری تسطیح کرد. خیالتان راحت!

      پاسخ
    • پریا بازیار
      پریا بازیار گفته:

      سلام و درود
      با تشکر از توجه شما
      آجر پازلی مناسب برای ساخت خانه‌ها و ویلاهای یک یا دو طبقه و یا دیوار کشی محوطه‌ است. اما اگر بخواهید بیش از دو طبقه با این آجر بسازید، باید از مدل سبک تر آجر پازلی استفاه کنید.

      پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *