مصالح ساختمانی چیست ؟

معرفی و بررسی خط تولید

مصالح ساختمانی چیست

مصالح ساختمانی با توجه به اهمیت به سزایی که در ساخت و ساز دارد، در انواع مختلف طبیعی و مصنوعی موجود است. در این مقاله به بررسی انواع مصالح ساختمانی قدیمی تا جدیدترین آنها می پردازیم، تا شما بتوانید با توجه به عوامل مختلفی همچون آب و هوا، عملکرد ساختمان و الزامات زیبایی شناسی، مصالح مدنظر خود را انتخاب کنید.

هر روز ساختمان های جدید بسیاری در سراسر جهان ساخته می شود؛ که از مصالح ساختمانی مختلفی برای ساخت، سازه های بی شماری مانند ساختمان‌ها، کفپوش و سنگ فرش، تونل، جاده، پل و… بکار برده می‌شود.

مصالح ساختمانی و کاربرد آن

مصالح ساختمانی چیست؟

مصالح ساختمانی به هر ماده ای گفته می شود که برای ساخت و ساز استفاده می شود. از انواع مختلف آن می توان به سیمان، فلز، آجر، خاک و… اشاره کرد. سازندگان با توجه به مکان و بودجه خود از مصالح مورد نیاز انتخابی استفاده می کنند.

علاوه بر موارد بالا که از جمله مصالح قدیمی می باشد، از برخی ماده های طبیعی مانند چوب، سنگ، شاخه و برگها و… در ساخت و ساز انواع سازه ها استفاده می شود.

البته ناگفته نماند که امروزه مصالح ساختمانی مصنوعی نیز از محبوبیت بسیاری برخوردارند.

مواد اولیه ساختمانی

انواع مصالح ساختمانی

انواع مصالح ساختمانی
  • مصالح پیش ساخته ساختمانی

    مواد اولیه ای که به آسانی در محل ساخت و ساز مونتاژ و نصب می شوند؛ در حقیقت از قبل در کارخانه آماده شده اند.

  • مصالح ساختمانی نوین

    مصالح ساختمانی جدید با پیشرفت تکنولوژی و تلاش مهندسین، دارای مزایا و ویژگی هایی هستند که در راستای حفاظت از محیط زیست و کم شدن هزینه ها موثر واقع شده اند.

  • مصالح ساختمانی نانو

    امروزه فناوری نانو کاربردهای بسیاری در سیستم های ساختمانی دارد و با توجه به ویژگی پایداری در برابر حرارت، آب، چربی، رطوبت، فشار، … از محبوبیت بسیاری در صنعت ساخت و ساز برخوردار می باشد. ( جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله انواع روش های مقاوم سازی ساختمان رجوع کنید. )

  • مصالح ساختمانی نما

    مصالح نمای ساختمان تاثیر بسزایی در جذابیت سازه دارد، با توجه به سازه خود میتوانید به سلیقه خود و شرایط جوی مصالح نما ساختمانی خود را بر اساس جنس، کاربرد، خصوصیات و محل مورد استفاده؛ انتخاب نمایید. ( جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد دکوراسیون داخلی منزل و آجر نما به مقالات مرتبط آن در وب سایتمان مراجعه نمایید.)

  • مصالح ساختمانی ارگانیک

    مصالح ساختمانی ارگانیک مصالحی سبک و تولید شده با مواد اولیه بومی و طبیعی می باشند.

  • مصالح ساختمانی هوشمند

    مصالح ساختمانی هوشمند اکثراً در ساختمان هایی مدرن مورد استفاده قرار می گیرند، با قابلیتهای کاربردی که دارند باعث تطبیق بهتر با شرایط محیطی می گردند.

  • مصالح ساختمانی مقاوم در برابر آتش

    مصالح ساختمانی برای مقاومت در برابر آتش، به افراد کمک می کند تا در مواقعی که آتش سوزی رخ می دهد، زمان بیشتری برای نجات جان خود داشته باشند.

مصالح پرکاربرد ساختمانی را بشناسید!

  • بتن

    بتن مهمترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که از سیمان، سنگدانه های ریز و درشت و آب با نسبت های مشخص ساخته شده است. از افزودنی های شیمیایی نیز به صورت اختیاری برای تسریع یا کند کردن فرآیند گیرش بتن استفاده می شود.
    خواص بتن به مقدار و نسبت ترکیب مواد تشکیل دهنده بتن بستگی دارد. استفاده از بتن در ساخت و سازهایی که استحکام و دوام از عوامل اصلی هستند، رایج است.
    امروزه بیشتر ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی از بتن ساخته می شوند.

  • انواع بتن و کاربرد آن در ساخت و ساز

    از انواع مختلف بتن در ساخت و ساز استفاده می شود. مانند بتن سیمانی ساده، بتن سیمانی مسلح، بتن پیش تنیده و غیره.
    از بتن در ساخت ساختمان ها، پل ها، سدها، برج ها، جاده ها و غیره استفاده می شود.

    انواع بتن و کاربرد آن در ساخت و ساز

  • سیمان

    سیمان یک ماده اتصال دهنده برای مصالح ساختمانی است. سیمان از سوزاندن مخلوط معینی در دمای بالا از مواد خام آهکی، سیلیسی و آلومینیومی و خرد کردن کلینکرهای حاصل به پودر ریز تولید می‌شود.
    سیمان پرهزینه ترین ماده تشکیل دهنده بتن است و نمونه های بسیاری دارد. پس از ترکیب سیمان با آب، ذرات آن طی واکنش شیمیایی به ماده ای خمیری و چسبنده تغییر شکل می‌دهد.

  • انواع سیمان و کاربرد آن در ساخت و ساز

    خواص سیمان به ترکیب شیمیایی، فرآیند ساخت و درجه ظرافت بستگی دارد؛ تقریباً 16 نوع سیمان بسته به نوع سازه در ساخت و ساز استفاده می شود. رایج ترین انواع سیمان مورد استفاده سیمان پرتلند معمولی (OPC) و سیمان پورتلند پوزولانا (PPC) است.
    کاربرد سیمان با خاصیت چسبندگی در ساخت ملات و گاهاً نما می باشد. در واقع برای ساخت ساختمان ها، سد ها، جاده ها، جداول، پل ها، راه آهن و غیره استفاده می شود.

    مصالح ساختمانی سیمان

  • سنگدانه ریز

    سنگدانه های ریز بی اثر مواد پرکننده در بتن هستند که از سنگ های طبیعی و شن های خرد شده با اندازه های کمتر از 5 میلی‌متر به دست می آیند. معروف ترین سنگدانه ریز، ماسه رودخانه ای بود که با ماسه ای که از خرد کردن سنگ گرانیت بدست می‌آید جایگزین شده است.

    مصالح ساختمانی سنگدانه ریز

  • سنگدانه درشت

    سنگدانه های درشت نوع دیگری از مواد پرکننده با اندازه بزرگتر از 4.5 تا 150 میلی‌متر که اکثراً 20 میلی‌متر هستند در دسترس می‌باشند. سنگ های خرد شده از معادن و شن، بتن قدیمی از تخریب ساختمان ها به عنوان سنگدانه های بزرگ کاربرد دارند.

    مصالح ساختمانی سنگدانه درشت

  • مخلوط

    افزودنی جزء اختیاری بتن است که برای اصلاح برخی خواص بتن به منظور بهبود عملکرد آن اضافه می شود. حجم افزودنی های اضافه شده به مخلوط بتن بستگی به نیاز دارد و از موردی به مورد دیگر متفاوت است.

    افزودنی‌ها دو نوع هستند: افزودنی‌های معدنی و افزودنی‌های شیمیایی.
    – افزودنی های معدنی : افزودنی های جامدی هستند که می توانند جایگزین سیمان در مخلوط بتن شوند. رایج ترین مواد افزودنی معدنی عبارتند از: خاکستر بادی، سرباره کوره بلند دانه بندی شده زمینی (GGBS)، دوده سیلیس، خاکستر پوسته برنج و متاکائولین.
    – افزودنی‌های شیمیایی : افزودنی‌های مایعی هستند که برای اصلاح خواص بتن به مخلوط بتن اضافه می‌شوند. از افزودنی های شیمیایی بتن میتوان به افزودنی های کاهنده آب، فوق روان کننده، حباب ساز، کاهش دهنده خوردگی، عمل آوری بتن، کاهنده جمع شدگی اشاره نمود.

  • ملات

    ملات یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی است که با استفاده از کلاسورها و سنگدانه های ریز ساخته شده است. رایج ترین نوع چسب مورد استفاده در ملات، سیمان است. با این حال، آهک هم می تواند به عنوان یک چسب استفاده شود.

    ملات ها دسته ای از دیرگدازها (ضدحریق) هستند که متشکل از مواد نسوز نرمی می باشند؛ بخاطر ترکیبشان با آب خاصیت پلاستیک پیدا می کنند. از ملات در کارهای بنایی، گچ کاری، تعمیر و وصله کاری استفاده می شود.

    مصالح ساختمانی ملات

  • آجر

    آجرها بلوک های مستطیلی هستند که معمولاً از خاک رس یا گل ساخته می شوند و با حرارت یا فرآیند شیمیایی سخت می شوند. آجرها با ملات چسبانده می‌شوند که آنها را در جای خود نگه می‌دارد و بارهای وارده بر آنها را تحمل می‌کند. ( می‌توانید برای خرید آجر مرغوب به مقاله انتخاب آجر مراجعه نمایید)
    امروزه آجر در انواع مختلفی از بتن، خاکستر بادی، آهک، سیلیکات کلسیم، سرامیک و غیره نیز موجود است که از این میان آجرهای بتنی و آجرهای پازلی در ساخت و سازهای مدرن رواج یافته است.
    از آجر در دیوارهای بنایی، مسیرها، راهروها، شومینه ها و غیره استفاده می شود.

    مصالح ساختمانی آجر

    آجر پازلی دات کام، ارائه دهنده انواع خط تولید دستگاه آجر پازلی در داخل و خارج از کشور می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر برای تولید آجر پازلی بدون نیاز به کوره و سوخت با کارشناسان فنی ما در ارتباط باشید.

  • سنگ

    سنگ نیز یکی از قدیمی ترین انواع مصالح ساختمانی است که از زمان های قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است. سنگ ظاهری برتر به بنا می بخشد. اشکال اصلی سنگ این است که سنگ‌های طبیعی دارای اندازه‌ها و شکل‌های متفاوتی هستند که ممکن است استفاده از آنها در ساختمان‌سازی دشوار باشد.

  • انواع سنگ و کاربرد آن

    رایج ترین انواع سنگ ها عبارتند از : ماسه سنگ، گرانیت، مرمر، سنگ آهک و لاتریت. سنگ تراشی بیشتر در مناطقی که دارای سنگ های محلی هستند دنبال می شود.

    از سنگ برای پی ساختمان ها، کف، دیوارهای حائل، طاق ها، دیوارها و ستون ها استفاده می شود.

    انواع سنگ و کاربرد آن

  • الوار

    الوار یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی است که از چوب درختان در ابعادی مشخص ساخته می شود. امروزه استفاده از آن به ساخت در، پنجره، کمد، کابینت، قفسه و دکوراسیون داخلی محدود شده است. رایج ترین الوارهای مورد استفاده از بلوط، زبان گنجشک، صنوبر، کاج، صنوبر، سرو، گردو، چوب سرخ یا حتی تخته سه لا می باشند. الوار زیبایی ساختمان را بهبود می بخشد.

    از الوار در سازه چوبی، کف، دیوار، قاب سقف، در، پنجره، مبلمان، دکوراسیون داخلی و غیره استفاده می شود.

    مصالح ساختمانی الوار

  • شیشه

    شیشه به طور گسترده ای در ساختمان های مدرن استفاده می شود؛ نه تنها به دلیل جذابیت معماری آن، بلکه به دلیل توانایی عبور نور خورشید، قابل بازیافت بودن و عایق بودن، کاربرد بسیاری دارد. شیشه در اشکال مختلف در بازار موجود است. پرکاربردترین شیشه ها، شیشه های ساده، شفاف و رنگی هستند.
    از شیشه در ساخت در، پنجره، کف، دیوارهای غیر باربر، نورگیر و همچنین برای بهبود ظاهر نمای ساختمان استفاده می شود.

    مصالح ساختمانی شیشه

  • کاشی

    شیشه به طور گسترده ای در ساختمان های مدرن استفاده می شود؛ نه تنها به دلیل جذابیت معماری کاشی ها صفحات کارخانه ای با حداقل ضخامت هستند که می توان از آنها برای پوشاندن سطح دیوارها، کف، سقف، پارکینگ، راهروها و غیره استفاده کرد و با استفاده از سرامیک، چینی و حتی پلاستیک بازیافتی ساخته می شوند.
    جذاب‌ترین ویژگی کاشی‌ها این است که در رنگ‌های متنوع و روکش‌های سطحی مختلف همچون مات، براق، معمولی، لعاب‌دار و قابل تنظیم به هر شکلی می باشند. نحوه چیدمان کاشی ها میتواند بشکلی باشند که الگوهای جالبی را تشکیل دهند.
    برخی از مصالح کفپوش معمولی چوب، مرمر، گرانیت و موزاییک هستند. آنها نه تنها پرهزینه هستند، بلکه مجموعه گسترده ای از گزینه ها را نیز ارائه نمی دهند. کاشی ها را می توان روی زمین و همچنین روی دیوارها استفاده کرد.

    مصالح ساختمانی کاشی

    کاربرد کاشی در انواع محیط ها

    • کفپوش: پوششی زیبا به فضا و دکوراسیون داخلی ساختمان می دهند.
    • حمام: هنگامی که به عنوان کاشی دیوار و کاشی کف استفاده می شود.
    • آشپزخانه، پارکینگ، پیاده رو، تراس

  • فوم

    فوم نوعی مصالح ساختمانی مصنوعی است که از پلی اورتان و ماده شیمیایی مصنوعی ساخته شده و به عنوان مواد بسته بندی برای افزایش خواص عایق دمای ساختمان استفاده می شود. آنها همچنین می‌توانند برای جلوگیری از فیلتر شدن هوا و آب به داخل یک سطح اسپری شوند. فوم ها بیشتر در دیوارهای خارجی، اتاق زیر شیروانی، زیرزمین ها و فضاهای خزنده استفاده می شوند.

    مصالح ساختمانی فوم

  • قیر

    قیر یک ماده چسبناک غیر کریستالی است که از نفت به دست می آید. در ساخت روسازی های انعطاف پذیر در جاده ها و فرودگاه استفاده می شود.
    از این نوع مصالح ساختمانی در بام سازی و راه سازی استفاده می شود.

    قیر

دیگر مصالح ساختمانی

انواع دیگری از مصالح ساختمانی که در ساخت و ساز استفاده می شود به شرح زیر است:
زمین: از زمین یا گل می توان برای ساخت سازه های کوچک غیر مهم و موقت استفاده کرد.
نی – کاهگل: سقف های کاهگلی هنوز در مناطق گرمسیری جهان رایج است.
بلوک سنگفرش: از بلوک های سنگفرش در باغ ها، پارکینگ ها و در ساخت پیاده روها استفاده می شود. جدیدترین روند در بلوک های سنگفرش، ساخت آنها با استفاده از مواد پلاستیکی زباله است.

مقاله پیشنهادی : مراحل ساخت آلاچیق با مصالح مختلف را بخوانید.

در نتیجه، طیف گسترده ای از مصالح ساختمانی موجود است که در ساخت ساختمان ها، زیرساخت ها و سایر سازه ها استفاده می شود. انتخاب مصالح ساختمانی به عوامل مختلفی از جمله آب و هوا، عملکرد ساختمان و الزامات زیبایی شناسی پروژه بستگی دارد.

سال‌های اخیر شاهد توسعه مواد و فناوری‌های جدید بوده‌ایم که کارآمدتر، پایدارتر و سازگارتر با محیط زیست هستند.

تولید آجر پازلی با دستگاه آجر پازلی یکی از مواردی بوده است که به کاهش مصرف انرژی و کاهش تولید گازهای گلخانه ای کمک به سزایی کرده است.

از نظر شما پرمصرف ترین مصالح در ساخت و ساز چیست ؟

مقالات اخیر

آجر پازلی و طبیعت
جایگزین دیوار آجری
آجر عایق صدا
پخت آجر
12
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *