مقاوم سازی ساختمان آجری چه روش هایی دارد ؟

مقاوم سازی ساختمان

برای اینکه یک خانه، قابلیت زندگی در آن داشته‌باشد؛ باید علاوه بر برنامه ریزی و هزینه برای ساخت و ظاهر، برای مقام سازی ساختمان نیز برنامه‌ریزی کنید. ساختمان شما باید در برابر زلزله، آتش، آب و… مقاومت کافی داشته باشد، که ما در این مقاله به طور کامل و جامع راه های مقاوم سازی آنرا بررسی می‌کنیم.

خانه‌ها و ساختمان‌های آجری صدها سال است، که به‌عنوان بهترین محافظ ما را در برابر عوامل مختلف بوده است.  درواقع آجر بهترین راه برای ایمن نگه داشتن خانواده، خانه و وسایل شما در هنگام بلایای طبیعی است. همان‌طور که می‌دانید بسیاری از سازه‌های آجری که سال ها قبل ساخته شده اند هنوز هم پابرجا و مقاوم هستند.
در ادامه با وب سایت آجرپازلی دات کام همراه باشید تا بیاموزید که چگونه آجر محافظت عالی در برابر عواملی مثل آتش ،آب، زلزله و… ایجاد می کند و برای مقاوم سازی ساختمان چه چیزهایی را باید در نظر بگیرید.

مقاوم سازی ساختمان ها با توجه به مصالح مصرفی برای ساخت و ساز آن ها روش های گوناگونی دارد. دیوارکشی آجری در ساخت انواع سازه ها از محبوبیت و کاربرد به سزایی برخوردار است.

مقاوم سازی ساختمان

مقاوم سازی ساختمان در برابر آتش

وقتی صحبت از آتش سوزی به میان می آید، زمان بسیار مهم است. آتش نشانان می گویند قبل از اینکه آتش به داخل خانه برسد آجر به طور متوسط 1.5 ساعت حرارت را تحمل می کند و از شما محافظت می کند. در حالی که سایدینگ و الیاف سیمان 30 دقیقه بیشتر مقاومت نمی‌کنند. حتی روکش آجری یا آجر نازک، یک ساعت حفاظت اضافی را در نمای داخلی و بیرونی فراهم می‌کند که به معنای آسیب کمتر به اموال و نجات جان بیشتر است.

مقاوم سازی ساختمان در برابرآتش

از خاک رس به عنوان مواد اولیه برای تولید آجر استفاده می شود. بعد از قالب گیری خاک رس، آجر در دمای حدودا 2008 درجه فارنهایت پخته می شود، به همین دلیل آجر یک ماده غیر قابل احتراق است.

عوامل متعددی همچون تحمل بار و هدایت حرارتی تا تمایل آن به پوسیدگی برای انتخاب ماده جهت مقاوم سازی ساختمان در برابر آتش، در نظر گرفته می شود.

مصالح مقاوم در برابر آتش

حداکثر درجه تحمل آجر در برابر حرارت و آتش، 1200 درجه سانتی گراد است. در حقیقت پخت آجر ها درون کوره با شدت حرارت بالا باعث افزایش مقاومت آنها در برابر آتش می شود.

دیوار کشی آجری اغلب با استفاده از ملات انجام می‌شود، ولی افزایش شدید دما می تواند باعث ترک خوردن و انبساط ملات شود. با این حال، دیوارهای آجری اغلب با ملات در کنار هم نگه داشته می شوند، که به عنوان یک ماده مقاوم در برابر آتش کارایی کمتری دارد.

یکی از روش های دیوار کشی آجری، استفاده از آجر و بلوک پازلی بدون ملات با استفاده از چسب آجر پازلی مخصوص می‌باشد.

کدام آجر ها مقاومت بیشتری در برابر حرارت و آتش دارند؟

  • آجر نسوز

    برای مقاوم سازی ساختمان در برابر آتش می توانید از آجر نسوز استفاده کنید. آجرهای نسوز از آن دسته آجرهایی هستند که در دمای بالا تولید می شوند تا به تحمل بیشتر در برابر حرارت برسند. آجر نسوز با توجه به نحوه تولید و کاربرد انواع مختلفی دارد. امروزه آجر پازلی نسوز توسط دستگاه آجر پازلی بدون نیاز به کوره تولید می‌شود و در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد.

    مقاوم سازی ساختمان با آجر نسوز

  • آجر پازلی

    پیشنهاد ما به شما برای مقاوم سازی ساختمان در برابر آتش، آجر پازلی است. آجر پازلی یا آجر لگویی یا آجر قفل شونده آجری است که با فرآیند فشرده سازی از مخلوط پودر سنگ، شن، ماسه، سیمان و آب تولید می شود. این آجر در برابر حرارت بسیار مقاوم می باشد و تست حرارت را با موفقیت پشت سر گذاشته است که در مقاله انواع آجر پازلی در مورد آن به طور مفصل توضیح دادیم.

    مقاوم سازی ساختمان با آجر پازلی

مقاوم سازی ساختمان در برابر آب

ممکن است فکر کنید همه کارها بعد از اینکه یک سطح آجری در خانه، محل کار، راهرو، پیاده رو، پاسیو یا بالکن خود گذاشتید، انجام شده است و دیگر نگرانی وجود ندارد. درواقع اگرچه آجر بادوام و جامد است، اما همچنان در برابر رطوبت آسیب پذیر است. همه چیز با گذشت زمان از بین می رود و قرار گرفتن در معرض عناصر مختلف ممکن است این روند را تسریع می‌کند.
اگرچه آجر ممکن است مانند همیشه قوی و مستحکم باشد، اما هنوز هم به شدت مستعد رطوبت است. وجود هر گونه آب حتی در کوچک ترین شکستگی و شکاف ها می تواند در طول زمان منجر به انواع مشکلات شود. سطح آجری شما ممکن است اکنون خوب به نظر برسد، اما اگر می‌خواهید برای مدت طولانی دوام بیاورد و در برابر آب مقاوم باشد، باید اقدامات بیشتری را برای اطمینان از کیفیت آن در طول زمان انجام دهید.

مقاوم سازی ساختمان دربرابر آب

چرا محافظت از دیوارهای آجری و مقاومت آن ها در برابر نفوذ آب مهم است؟

آجر و ملات 100% ضد آب نیستند. حتی خانه‌های مدرنی که با دیوارهای حفره‌ای و مواد تا حد زیادی غیرقابل نفوذ ساخته شده‌اند، همچنان می‌توانند تحت تأثیر رطوبت و آب نفوذپذیر شوند. رطوبت بیش از حد در آجر و سنگ کاری، می تواند منجر به آسیب داخلی و کپک سیاه شود.
بسته به شرایط دیوارهای شما، دو طیف محصول برای ضد آب بودن دیوارهای آجری و سنگی شما وجود دارد.

کرم‌ها و درزگیرهای آب‌گیر برای آجرکاری‌های بدون رنگ

کرم ضد آب یکی از راههای مقاوم سازی ساختمان در برابر آب است. هنگامی که یکپارچگی ساختاری دیوارهای شما از بین رفت و دیوار بنای شما به ترک رسید. یا خواستید عملیاتی برای مقاوم سازی ساختمان قدیمی انجام دهید، می توانید از کرم نما ضد آب برای ایجاد یک مانع نامرئی بین عناصر و نمای بیرونی خانه خود استفاده کنید. این کرم های ضدآب از خانه شما در برابر بارندگی، آسیب احتمالی یخبندان و آلاینده‌ها محافظت می کند.

هر چیزی از گرانیت گرفته تا آجر (ترکیبی از خاک رس، ماسه و کاه) را می توان برای ساخت خانه استفاده کرد، و این مصالح را می‌توان به این روش محافظت کرد.

کرم‌ها و درزگیرهای آب‌گیر

اگر مطمئن نیستید که دافع آب برای نوع سنگ یا بنای شما مناسب است یا نه، لطفاً با یک مشاور فنی مشورت کنید.

 برخی از بسترها اگر به خودی خود غیر قابل نفوذ آب باشند، مواد فعال را به طور کامل جذب نمی کنند. همیشه توصیه می شود که مقدار کمی از آن را در یک منطقه اعمال کنید تا سازگاری مواد را آزمایش کنید.

اگر قسمت خارجی دیوار شما آجری یا آجر رنگ نشده است، می توانید از یک لایه کرم نما برای محافظت از دیوار در برابر نفوذ آب تا 30 سال استفاده کنید.

کرم های نمای ضد آب چگونه کار می کنند؟

هنگام استفاده از کرم های ضد آب در زیر لایه آجر، سنگ و غیره، کرم‌های دافع آب خیس می‌شوند. قوام کرم به این معنی است که مواد فعال می‌توانند بدون خطر ریزش به عمق دیوار نفوذ کنند. این مواد فعال مویرگ های آجر را می پوشانند و جذب آب را کاهش می دهند و به نوبه خود از بستر محافظت می کنند و یک مانع نامرئی طولانی مدت در برابر نفوذ آب ایجاد می کنند.
مزیت استفاده از کرم نما این است که همچنان به دیوارهای شما اجازه می دهند “نفس بکشند”. بدون قابلیت تنفس، رطوبت موجود در دیوارهای شما نمی تواند تبخیر شود و اجازه نمی دهد دیوار شما خشک شود. کرم‌های دافع آب شفاف خشک می‌شوند و به هر آجر در معرض این اجازه می‌دهند ظاهر اصلی خود را حفظ کنند.

کرم های نمای ضد آب

نحوه استفاده از کرم آجر ضد آب

استفاده از این کرم بسیار ساده است با استفاده از یک برس یا غلتک، یک لایه از کرم ضد آب را روی دیوار آجری بمالید. همچنین می توانید کرم ضد آب خود را اسپری کنید.

پوشش نانو

پوشش نانو ضد آب یکی از روش های مقاوم سازی ساختمان در برابر آب است. پوشش نانو برای نمای آجری ساختمان ها نوعی محافظ در برابر رطوبت است. لایه بکار رفته عایق رطوبتی نانو آجر، لایه ای محافظ در برابر آب و مقاوم در برابر آسیب های ناشی از نفوذ گرد و خاک، ماده های شیمیایی و غیره است که باعث بیشتر شدن دوام و عمر مفید ساختمان آجری می شود.

البته پوشش نانو باعث جذابیت ظاهری و نمای تمیز آجر هم می ‌شود.

پوشش نانو آجر

مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

ساختمان بنایی غیرمسلح، ساختمانی است که از آجر یا بلوک و ملات ساخته شده است. هیچ میلگرد و فولادی وجود ندارد. در هنگام زلزله ملات ترک می خورد و آجرها از هم جدا می شوند. دیوارها به سمت بیرون پوسته می شوند و به سمت پیاده رو می افتند.

قوانین ساختمانی مدرن مستلزم این است که سازه ها در هنگام زلزله انعطاف پذیر باشند تا بتوانند بدون شکستگی حرکت کنند و تاب بخورند. ساختمان‌های آجری درست برعکس هستند. در هنگام زلزله شکننده هستند. فولاد یک ماده انعطاف پذیر است، بنابراین در مقاوم سازی ساختمان های آجری اغلب از فولاد برای تقویت بنایی و بهبود شکل پذیری سازه در برابر زلزله استفاده می شود.

مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

درواقع ساختمان های بنایی مستحکم نشده دارای سابقه طولانی عملکرد ناایمن هستند. عکس‌های زیر را از خرابه‌های ساختمان آجری پس از زلزله 6.4 ریشتری به مدت 10 ثانیه در سال 1933 در لانگ بیچ ببینید. زمین لرزه سال 1933 تغییراتی را در قوانین ساختمانی کالیفرنیا ایجاد کرد تا ساخت و سازهای جدید ساختمان های بنایی غیر مسلح را ممنوع کند.

ساختمان بنایی غیر مسلح مقابل مقاوم

ساختمان های بنایی مستحکم نشده هر چه زلزله بیشتر طول بکشد آسیب بیشتری می بینند. البته لرزش 10 ثانیه یا 60 ثانیه طول بکشد، شما نمی خواهید در هنگام زلزله در داخل ساختمان آجری باشید. برای حفظ جان خود نیازمند مقاوم سازی ساختمان در بربر زلزله خواهید بود.

تزریق فوم پلی یورتان

یکی از راه های مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله تزریق فوم یورتان است. اول از همه، یک تکنسین فوم پلی یورتان را از طریق یک سوراخ کوچک در یکی از دیوارهای شما به داخل حفره های دیوار تزریق می کند. این فوم اسپری یک عایق مادام العمر است که به عنوان ماده ای مانند چسب عمل می کند و پیوندهای قوی با سطوح دیوار داخلی ایجاد می کند. سپس فوم سخت می شود و می تواند دیوارهای کاشی سفالی را در هنگام زلزله در جای خود نگه دارد.

تزریق فوم پلی یورتان براس مقاوم سازی ساختمان

فواید اسپری فوم

سایر روش‌های مقاوم‌ سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله نیازمند الزامات بسیار تهاجمی‌تر و پرهزینه‌تر هستند، مانند افزودن دیوارهای ناودانی فلزی در مقابل دیوارهای موجود یا شکستن کامل دیوارها.

با این حال، روش تزریق فوم پلی یورتان، فقط به یک سوراخ کوچک برای تزریق فوم نیاز دارد و در غیر این صورت بقیه دیوارهای ساختمان شما را دست نخورده باقی می‌گذارد. فوم پلی یورتان دارای خواص عایق و استحکام بسیار موثری است که در برابر اتلاف حرارت مقاوم است و می تواند به شما در صرفه جویی در هزینه های انرژی در طولانی مدت کمک کند.

مزایای اسپری فوم

آجر پازلی

از دیگر روش های مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله، ساخت خانه با آجرپازلی می باشد که پیشنهاد ما به شما این گزینه است. هنگام ساخت بنا با آجر پازلی و دیوار چینی، میلگرد به صورت عمودی و افقی در دیوار تعبیه می شود که این امر موجب می شود هنگام زلزله محکم باشد و در هنگام ارتعاشات فرو نریزد.

آجر پازلی

مقاوم سازی ساختمان در برابر اسید

برای مقاوم سازی ساختمان در برابر اسید از آجرهای نسوز مقاوم به اسید استفاده می شود. آجرهای مقاوم در برابر اسید برای ساخت و ساز های بنایی و کفپوش های در معرض اسیدپاشی، پوشش اتاق ها و برج ها در کارخانه های شیمیایی، پوشش فاضلاب های حامل پساب های صنعتی و برای جلوگیری از تخریب سطح توسط اسیدها به جز اسید هیدروفلوریک و اسیدهای پرکلریک، استفاده می شود.

آجرهای نسوز رسی مقاوم به اسید تا دمای 400 درجه سانتیگراد 752 درجه فارنهایت مقاوم هستند. آجرهای مقاوم در برابر اسید نیز در برابر مواد شیمیایی از جمله اکثر اسیدهای معدنی و سایش محکم هستند. آنها برای کاربردهایی مانند تولید برق و در صنایع سیمان، فولاد و آلومینیوم مناسب هستند.

کدام روش مقاوم سازی ساختمان در منطقه شما کاربرد بیشتری دارد ؟

مقالات اخیر

آجر پازلی و طبیعت
جایگزین دیوار آجری
آجر عایق صدا
پخت آجر
12
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *