آجر پازلی چیست؟

آجر پازلی چیست

آجر پازلی که با نام های آجر سبز ، آجر لگویی یا بلوک‌های پازلی، در جهان به اختصار “CSEB” یعنی بلوک های حاصل از خاک فشرده شناخته می‌شوند. این نوع آجر علاوه‌بر مزیت‌های ظاهری دارای برخی ویژگی‌های فیزیک درونی نیز هستند، که این عوامل دلیل فراگیری و کاربرد آجر پازلی در ساخت‌و‌ساز‌های جهانی اخیر شده‌است.

در سال 1952 با اختراع یک نوع آجر که برای دیوار چینی، به ملات نیازی نداشت و با چسب و از طریق چفت شدن بکار برده می‌شد؛ تحولی عظیم در صنعت ساخت و ساز به وجود آمد. آجرهای پازلی برخلاف آجر‌های سنتی به محیط زیست آسیبی نمی‌رساندند و از مزیت های ظاهری و درونی برخوردار بودند، که موجب شد به سرعت در کشورهای پیشرفته مورد استقبال قرار بگیرند. امروزه در کشور ما نیز از آجرهای پازلی در ساخت و ساز، نمای ساختمان، سنگ فرش و دیوار چینی استفاده می شود.

مواد تشکیل دهنده بلوک و آجر پازلی

مواد اولیه تاثیر گذار بر وزن آجر پازلی

در تولید اجر پازلی از 80 درصد خاک یا پسماند معادن استفاده می‌شود و سیمان و پودر سنگ به ترکیب 20 درصد با آن ترکیب می‌شود. دیگر مواد همچون آب نیز با درصد جزئی و بسته به نیاز با مواد اولیه ترکیب می‌شوند.

مقاله پیشنهادی : برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله مواد اولیه آجر لگویی مراجعه نمایید.

مراحل تولید آجر و بلوک پازلی

مراحل تولید آجر پازلی

مراحل تولید آجر لگویی:

  1. آغاز تولید: با ورود ضایعات معادن شن و ماسه یا پسماند کارخانه های سنگ‌بری به کارگاه‌ تولیدی چرخه تولید آغاز می‌شود.
  2. دانه بندی مواد: این ضایعات به دستگاه سرند وارد می‌شوند، تا تنها موادی وارد چرخه تولید شوند، که از لحاظ اندازه (4 میلی‌متر)، استاندار باشند.
  3. ترکیب کردن مواد: تا به اینجا 80 درصد از مواد اولیه که همان پسماندها هستند به چرخه تولید وارد شده‌اند. که در این مرحله به نسبت 20 درصد با سیمان و مقدار جزئی آب در میکسر مخلوط می‌شوند.
  4. شکل دهی: مواد اولیه ترکیب شده، توسط دستگاه پرس مخصوص تحت فشار کنترل شده قرار می‌گیرد و محصول متناسب با قالب تعیین شده؛ شکل می‌گیرد.
  5. کیورینگ: در این مرحله عمل کیورینگ صورت می‌گیرد و آجر به مدت یک ساعت بدون هیچ گونه فشاری در فضای آزاد قرار می‌گیرد. سپس در یک فضای بسته تحت رطوبت نسبی قرار می‌گیرد تا فرآیند هیدراسیون سیمان موجود در آجر تکمیل و به مقاومت نهایی خود برسد.
  6. بسته بندی: در این مرحله آجرها را می‌توان به 2 شکل بسته‌بندی کرد.
    1: قرار دادن آجرها بر روی پالت.
    2: بسته بندی با شیرینگ پک در ابعاد کوچک‌تر.

ابعاد استاندارد اجر پازلی

آجر پازلی تولید شده توسط دستگاه تولید آجر دارای ابعاد (25 * 12.5 * 8) می‌باشد. البته این ابعاد استاندارد تعریف شده برای آجر لگویی می‌باشد و بسته به قالب آجر ممکن است اندازه‌های مختلف آنرا در بازار ببینید.

ابعاد آجر پازلی

مقاله پیشنهادی : اطلاعات بیشتر در این مورد را در مقاله قالب‌های پازلی و ابعاد آنرا بخوانید.

قالب‌های آجر لگویی

قالب های آجر پازلی

در تصویر بالا قالب‌های مختلف آجر پازلی را مشاهده می‌کنید؛ که رایج‌ترین و پر کاربرد‌ترین آنها قالب‌های شماره 1 – 2 – 3 و 24 می‌باشد. در ادامه کاربرد این 4 آجر را به اختصار معرفی می‌کنیم:

قالب شماره 1: این قالب در چیدن دیوار، در قسمت‌های میانی بکار برده می‌شود.

قالب شماره 2: این قالب در قسمت های بالایی و در زیر تاسیسات، پنجره‌ها و… استفاده می‌شود.

قالب شماره 3: این قالب در قسمت های کناری دیوار که نمی‌توان از آجر کامل استفاده کرد، بکار برده می‌شود.

قالب شماره 24: از این قالب برای سنگفرش کردن محوطه استفاده می شود.

مقاله پیشنهادی : آجر و بلوک پازلی در چه وزن‌هایی تولید می‌شود؟

رنگ بندی آجر و بلوک پازلی

رنگ بندی آجر پازلی

بلوک پازلی را می‌توانید به هر رنگی که دوست دارید و مطابق با سلیقه خود یا مشتریان تولید کنید. برای این کار کافی‌ است پودر رنگ مدنظر خود را به مواد اولیه اضافه نمائید.

مقاله پیشنهادی : تنوع رنگ های بیشتر را می‌توانید در گالری تصاویر مشاهده می‌کنید.

تاثیرات آجر پازلی بر محیط زیست

تاثیر آجر پازلی بر محیط زیست

یک خبر خوب برای دوست داران محیط زیست؛ آجر پازلی برخلاف آجرهای سنتی تاثیر منفی بر روی محیط زیست نمی‌گذارد. چراکه برای تولید آجرهای سنتی باید آنها را در کوره قرار دهیم، که باعث آزاد شدن گاز‌های گلخانه‌ای CO~2 اضافی و همچنین مقداری مونوکسید کربن و ذرات، در جو می‌شود. اما این نوع آجر با دستگاه تولید آجر بدون کوره ساخته می‌شود؛ بنابراین به سوختی نیاز ندارد و گاز گلخانه‌ای نیز وارد جو نمی‌شود.

طبق اعلام مرکز فناوری ساختمان (CTE) در سال 2011 بیش از یک سوم گازی که باعث گرمای زمین شده است، ناشی از ساخت و سازهای عمرانی می‌باشد. که البته با استفاده از این نوع آجر می‌توان این درصد را به صورت قابل توجهی کاهش داد.

از دیگر مزایای این نوع آجر می‌توان به مدیریت پسماند معادن اشاره کرد. همانطور که اشاره شد؛ درصد بالای مواد اولیه آجر لگویی از پسماند معادن تامین می‌شود، بنابراین از آسیب این پسماندها بر محیط زیست جلوگیری می‌کند.

مقاله پیشنهادی : برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

کاهش هزینه‌های ساخت و ساز

بر اساس نتایج تحقیقاتی که توسط موسسه Auroville در هند صورت گرفت، مشخص شد که هزینه دیوار کشی 1 متر مربعی با آجر پازلی، تقریبا 23.6 درصد ارزان‌تر از یک متر مربع آجر معمولی است.

از طرفی برخی مطالعات نشان می‌دهد که در ساخت همان بنای یک متر مربع دیوار با آجر پازلی، 5 برابر کمتر آجر استفاده شده و 15 درصد انرژی کمتری مصرف می‌شود. همچنین باید به این نیز اشاره داشته باشیم که دیوار چینی با اجر پازلی به ملات بسیار کمتری به نسبت آجرهای معولی نیاز دارد و نیازی نیست برای خرید ملات و حمل و نقل آن هزینه‌های گزاف پرداخت. بنابراین مصرف کنندگان می‌توانند ساخت و ساز خود را با هزینه کمتر ولی کیفیت بالاتر انجام دهند.

میزان درآمد تولید آجر پازلی

درآمد تولید آجر و بلوک پازلی

چه مصرف کننده باشید، چه تولید کننده، سود خواهید کرد.

استفاده از آجر پازلی یک بازی دو سر برد است که علاوه‌بر کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز مصرف کننده، برای تولید کننده نیز سود بخش است.  آجر سازی آن هم تولید آجر سبز اغلب با دستگاه‌های تمام اتوماتیک صورت می‌گیرد که با کمترین دخالت نیروی انسانی است، از این رو هزینه‌های نیروی کار را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. از طرفی مواد اولیه آن به صورت نامحدود و هزینه‌ی بسیار پایین در دسترس می‌باشد؛ بنابراین هزینه کلی کمتری برای تولید می‌پردازید، اما سود قابل توجهی کسب می‌کنید. در واقع اگر تولید کننده باشید، می توانید 2 تا 3 برابر بیشتر از هزینه‌ای که برای تولید پرداخته‌اید؛ درآمد کسب کنید.

مقاله پیشنهادی : برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

مقالات اخیر

آجر پازلی و طبیعت
جایگزین دیوار آجری
آجر عایق صدا
پخت آجر
12
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *