مواد اولیه آجر پازلی

مواد اولیه آجر پازلی

مواد اولیه آجر پازلی، موادی در دسترس و ارزان هستند که علاوه‌بر بصرفه بودن برای تولید کنندگان این نوع آجر؛ برای سازندگان نیز سودمند است. در این مقاله با تمامی موادی که به عنوان مواد تشکیل دهنده آجر پازلی می توان استفاده کرد، آشنا می‌شویم.

آجر لگویی یا آجر پازلی، نوعی مصالح ساختمانی است که در ساخت‌و‌سازهای اخیر به شدت پرطرفدار شده است و از این رو توجه تولید کنندگان و کارآفرینان را به خود جلب کرده است. ما نیز در این مقاله با معرفی و بررسی مواد اولیه آجر پازلی که دانستن آن هم برای تولید کنندگان و هم برای مصرف کنندگان دارای اهمیت است، همراه شما خواهیم بود.

مقاله پیشنهادی : اگر قصد راه اندازی کارگاه تولیدی آجر پازلی را دارید، این مطلب را از دست ندهید.

آجر پازلی چیست؟

آجر پازلی به سبب برآمدگی و فرورفتگی‌هایی که دارد در هم چفت می‌شوند، که دلیل نام‌گذاری آن به پازلی نیز همین خاصیت چفت شوندگی آن می‌باشد. تولید و استفاده از این آجر چه برای تولید کننده و چه مصرف کننده سود آور است. برای تولیدکنندگان از این‌رو که تولید آن به سبب مواد اولیه ارزان و قابل دسترس و همچنین بازار پر تقاضای امروز می‌تواند سود قابل توجهی دارد.
از طرفی سازندگان نیز به دلیل سهولت اجرا و ساخت بنا با مصالح و ملات کمتر، هزینه کمتری می‌پردازند. البته برای مصرف‌کنندگان بحث به کاهش هزینه‌ها منتهی نمی‌شود، چراکه آجر پازلی مزایای بیشتری دارد. برای مثال مواد اولیه آجر پازلی استحکام آنرا چندین برابر آجرهای معمولی کرده است و به همین سبب در برابر زلزله و فشار زیاد، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. همچنین این آجر به عنوان یک عایق دما و صدا عمل می‌کند. (دیگر مزایای آجر پازلی را در مقاله مربوط به آن مطالعه نمایید.)

مقاله پیشنهادی : برای کسب اطلاعات جامع‌تر پیشنهاد می‌شود مقاله‌ی آجر پازلی را مطالعه نمایید.

مواد اولیه آجر پازلی چیست؟

مواد اولیه تاثیر گذار بر وزن آجر پازلی

آجر پازلی را می‌توان با ترکیبات مختلفی و با درصدهای مختلفی تولید کرد، که این یک مزیت فوق‌العاده برای این آجر منحصر بفرد به‌شمار می‌رود. آجر پازلی می‌تواند شامل مواد اولیه‌ای همچون خاک آهک، شن، انواع خاک، پرلیت، ماسه و ماسه بادی، دانه‌های ریز و درشت معدنی، کربنات کلسیم و… باشد. در ادامه استاندارد کلی که برای درصد ترکیبات آجر پازلی باید به کار برده شود را بررسی می‌کنیم.

  • خاک یا پسماند معادن (70 درصد)
  • پودر سنگ (20 درصد)
  • سیمان (10 درصد)
  • پودر رنگ
  • آب

مقاله پیشنهادی : آجر پازلی با چه قالب‌هایی و در چه ابعادی تولید می‌شود؟

مقاله پیشنهادی : وزن تولید شده آجر پازلی و عواملی که بر روی آن تاثیر می گذارد…

  • خاک و پسمان معادن (مهم‌ترین مواد تشکیل دهنده آجر پازلی)

    این مواد اولیه آجر پازلی که تشکیل دهنده اصلی آن نیز می‌باشد، می‌تواند ضایعات معادن شن و ماسه یا حتی انواع معادن خاک باشد. علاوه‌بر آن ضایعات کارخانه‌های سنگ‌بری و سنگ مصنوعی، نخاله‌های ساختمانی و ضایعات کارخانجات آجر پزی نیز گزینه‌های مناسبی برای تولید آجر پازلی می‌باشد. درصد ترکیب این مواد بسته به نیاز از 70 تا 80 درصد می تواند متغیر باشد.

    پسماند معادن شن و ماسه

  • پودر سنگ

    پودر سنگ یکی از مواد اولیه آجر پازلی است، که باعث بالا بردن استحکام و مقاومت آجر می‌شود. پودر سنگ را باید بسته به پسماندی که برای ساخت آجر استفاده می‌کنید به ترکیبات‌تان اضافه کنید. برای مثال اگر از پسماند کارخانه‌های سنگ‌بری یا سنگ مصنوعی استفاده می‌کنید، به پودر سنگ نیاز ندارید. اما اگر از خاک رس یا پسماند معادن شن و ماسه استفاده می کنید، بهتر است به نسبت 20 درصد پودر سنگ برای مقاومت بیشتر به آجر اضافه کنید.

    مواد اولیه آجر پازلی پودر سنگ

  • سیمان

    یکی دیگر از موادی که در ساخت آجر پازلی بکار برده می‌شود، سیمان است که با نسبت 10 تا 20 درصد بسته به آجر تولید شده، با دیگر مواد ترکیب می‌شود. برای مثال برای تولید سنگ فرش بهتر است که درصد سیمان مورد استفاده بالاتر باشد.

    مواد اولیه آجر پازلی سیمان

  • پودر رنگ

    اگر می خواهید آجری که تولید می‌کنید رنگی باشد، می توانید به آن پودر رنگ اضافه کنید. آجر تولید شده با پودر رنگ در نمای ساختمان و سنگ فرش محوطه کاربرد دارد. پودر رنگ می تواند پیگمنت شیمیایی یا معدنی باشد. (پیشنهاد می‌شود برای آشنایی با انواع آجر نما به پست مربوط به آن مراجعه کنید.)

  • آب

    برای ترکیب مواد بالا باید به آن آب به اندازه نیاز اضافه کنید.

سخن آخر

مواد اولیه آجر پازلی همانطور که متوجه شدیم از پسماندها و یا ضایعاتی تامین می‌شود که اگر در طبیعت رها شوند، باعث آسیب به آن می‌شوند. بنابراین تولید کنندگان با استفاده از این مواد لطف بزرگی به محیط زیست کرده و از این پسماندهایی که اگر در طبیعت باشند، باعث آسیب می شوند، مصالحی تولید می کنند که در برابر زلزله مقاوم هستند.

مقالات اخیر

جایگزین دیوار آجری
آجر عایق صدا
پخت آجر
کاربرد آجر در معماری
12
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *