تاسیس کارخانه آجر پازلی

از ایجاد طرح توجیهی تولید آجر پازلی تا امکان سنجی اقتصادی آن

راه اندازی کارگاه آجر پازلی

رونق گرفتن صنعت ساخت و ساز به خصوص در چند سال اخیر فرصتی فوق العاده‌ای برای فعالان این عرصه و کارآفرینان به وجود آورده است، تا از این بازار کسب سود کنند. یکی از شاخه‌های پردرآمد در این صنعت راه اندازی و تاسیس کارخانه آجر پازلی است، که با تامین مصالح اولیه ساخت و ساز بخشی پرسود و کم رقیب از این بازار را به خود اختصاص داده است.

آجر پازلی یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد است، که امروزه در کشورمان به یک محصول پرطرفدار تبدیل شده است. متاسفانه این محصول با وجود تقاضای بالایی که دارد، کارخانه‌های کمی برای عرضه آن فعالیت می‌کنند. از این‌رو یک فرصت فوق‌العاده در پیش‌روی کارآفرینان به وجود آمده تا با تولید و عرضه این محصول به درآمد قابل توجهی برسند. ما در این مقاله با بررسی نکاتی که در زمینه تاسیس کارخانه آجر پازلی حائز اهمیت است با شما همراه خواهیم بود تا به شما دیدگاه واضحی از مراحل راه اندازی کارگاه تولید آجر پازلی داده باشیم.

خط تولید آجر پازلی

خط تولید آجر پازلی که مجموعه آجر پازلی دات کام ارائه می‌دهد، تمام اتوماتیک بوده و تولید آجر آن با کمترین دخالت انسانی صورت می‌گیرد. مراحل تولید آجر پازلی از ورود مواد اولیه به خط تولید تا بسته‌بندی مصالح را شامل می‌شود. در ادامه به صورت خلاصه‌وار این مراحل را مرور می‌کنیم:

  1. ورود مواد اولیه تولید آجر پازلی به خط تولید (برای شناخت مواد اولیه آجر پازلی کلیک کنید.)
  2. در دستگاه سرند مواد اولیه با اندازه‌ی مناسب (4 میلی متر) دانه‌بندی شده و به دستگاه میکسر وارد می‌شوند.
  3. ضایعات و پسماندها با نسبت 80 درصد و سیمان با نسبت 20 درصد در دستگاه میکسر با هم ترکیب می‌شوند.
  4. مواد اولیه ترکیب شده، توسط دستگاه پرس تحت فشار قرار می‌گیرند و آجر مورد نظر مطابق با قالب تنظیم شده، شکل می‌گیرد.
  5. در این مرحله برای هیدراسیون آجر آن را به مدت یک ساعت در فضای آزاد و سپس در فضای بسته تحت کنترل یک رطوبت نسبی قرار می‌دهند؛ تا عمل کیورینگ صورت گیرد.
  6. در آخر، آجر و بلوک تولید شده را بسته بندی کرده و برای عرضه آن در بازار آماده می‌کنند. ( توصیه می‌شود بسته بندی توسط دستگاه شیرینگ پک و بصورت اقلام 4 تایی برای بلوک و 6 تایی برای آجر انجام شود) و می‌توانید دستگاه شیرینگ پک را نیز از ماشین سازی مجرب تهیه کنید.

مجوزهای مورد نیاز برای تاسیس کارخانه آجر پازلی

از مهم‌ترین اقدامات برای راه‌اندازی هر کارخانه‌ای ثبت آن و کسب مجوزهای مورد نیاز برای آن است. در ادامه اصلی‌ترین مجوزهایی که برای راه‌ اندازی خط تولید آجر پازلی نیاز دارید، آورده‌ایم:

  • دریافت موافقت اصولی از وزارت صنایع و معادن (اخذ جواز تاسیس که در ادامه به آن می‌پردازیم.)
  • اخذ پروانه احداث
  • در نهایت دریافت پروانه بهره‌برداری پس از تولید

مراحل تاسیس کارخانه آجر پازلی

خب در ادامه مراحل کلی که برای راه اندازی کارگاه تولید آجر پازلی باید طی کنید، را آورده‌ایم:

  • مرحله اول؛ یک طرح توجیهی تولید آجر پازلی آماده کنید

    در ابتدا باید برای برآورد هزینه‌ها و سایر اطلاعات مورد نظر یک طرح توجیهی تولید آجر پازلی آماده کرده و آنرا در اختیار سازمان مورد نظر قرار دهید. شما باید در مرحله اول بررسی کنید که تا چه اندازه می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید و آیا سرمایه‌ی اولیه‌تان، می‌تواند تاسیس کارخانه آجر پازلی را تامین کند؟ (برای این مرحله پیشنهاد می‌کنیم رالهنمای نوشتن طرح توجیهی تولید آجر پازلی را حتما مطالعه نمایید.)

  • مرحله دوم؛ اخذ جواز تاسیس کارخانه آجر پازلی

    سپس باید نسبت به اخذ مجوز کارگاه تولیدی آجر پازلی اقدام کنید. برای این کار در ابتدا باید به سامانه بهین یاب مراجعه کرده و با ارائه کد 2693412338 با انتخاب نام انواع آجر به روش غیر پخت اقدام نمایید. پس از ثبت درخواست مجوز خود در بهین یاب، باید به سازمان صنعت معدن تجارت استان خود مراجعه کرده و با کارشناس مربوطه ارتباط بگیرید.
    برای ثبت مجوز در سامانه بهین یاب باید اقدامات زیر را به ترتیب انجام دهید:
    1. وارد کردن نام کاربری و رمز عبور (اگر از قبل حساب کاربری ندارید، یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنید.)
    2. ثبت تقاضای جواز تاسیس
    3. مشخص کردن اولویت موضوع
    4. صدور مجوز کارگاه تولیدی
    پس از طی کردن این مراحل باید منتظر بمانید که ثبت نام شما توسط کارشناس ذیربط بررسی شود؛ تا در صورت عدم مشکل، جواز تاسیس کارخانه آجر پازلی‌تان مورد تایید قرار گیرد.

    (برای ورود به پورتال ثبت نام بهین یاب کلیک کنید.)

  • مرحله سوم؛ راه‌ اندازی خط تولید آجر پازلی

    در این مرحله باید با توجه به نوع کارگاه تولیدی که دارید یک فضای مناسب برای خط تولید خود در نظر بگیرید. برای راه اندازی کارگاه آجر پازلی شما به 200 متر فضای مسقف و حداقل 500 متر فضای آزاد نیاز دارید. (هر چه فضای آزاد بیشتر باشد، بهتر است.) پس از آن باید نسبت به خرید تجهیزات مورد نیاز کارگاه تولید آجر پازلی خود اقدام نمایید.

  • مرحله چهارم؛ تامین نیروی انسانی

    در اینجا نوبت به استخدام نیروی کار برای کارگاه‌تان است. البته با توجه به اینکه دستگاه تولید آجر پازلی شرکت مجرب بیشتر پروسه تولید را به صورت اتوماتیک و با کمترین دخالت دست انجام می‌دهد، شما برتری بیشتری به نسبت تولید کنندگان دیگر انواع آجر دارید. در واقع شما با استخدام نیروی کار کمتر، حقوق کمتری می‌پردازید؛ بنابراین سود بیشتری از تاسیس کارخانه آجر پازلی نیز کسب می‌کنید. (دیگر مزایای آجر پازلی را در مقاله‌ی مربوط به آن بخوانید.)

تجهیزات خط تولید آجر پازلی

همانطور که گفتیم شما برای تاسیس کارگاه تولید آجر پازلی به یک سری تجهیزات و مواد اولیه نیاز دارید. در ادامه این تجهیزات و مواد اولیه را نام برده‌ایم:

تجهیزات

  • زمین (200 متر مسقف و 500 متر فضای آزاد) جهت دپو مواد اولیه و محصول نهایی
  • ماشین آلات و دستگاه‌های مورد نیاز برای تولید آجر پازلی
  • قالب مخصوص آجر پازلی
  • هاپر بچینگ
  • سرند
  • میکسر
  • ماشین برای حمل و نقل مواد اولیه و آجر بسته بندی شده

مواد اولیه

  •  پسماند معادن شن و ماسه یا ضایعات کارخانه‌های سنگ بری و سنگ مصنوعی
  • سیمان
  • پودر سنگ یا سایر مواد خاکی مشابه
  • رنگ پودری
  • آب

مقاله پیشنهادی : آجر پازلی را با چه قالب‌ها و ابعادی می‌توان تولید کرد؟

امکان سنجی اقتصادی تاسیس کارخانه آجر پازلی

با توجه به افزایش روز به روز جمعیت و همچنین هجوم ساکنین روستاها به شهرها، صنعت ساخت‌وساز به یکی از پر رونق‌ترین صنایع کشور تبدیل شده است. از این رو تامین مصالح اولیه مورد نیاز برای ساخت و ساز نیز صنعتی پولساز برای کارآفرینان این زمینه به شمار می‌آید. به خصوص که بازار تولید آجر پازلی رقابت کمی دارد و شما بهتر و بیشتر می‌توانید محصول خود را عرضه نمایید.
با توجه به برآوردهایی که در تحقیقات اقتصاد سنجی راه اندازی کارخانه آجر پازلی صورت گرفته، برداشت می‌شود که مدت زمان بازگشت سرمایه اولیه خط تولید آجر پازلی کمتر از هشت ماه می‌باشد. پس از آن سرمایه گذاران به سود خالص می‌رسند. علاوه‌بر آن همانطور که اشاره کردیم مواد اولیه‌ای که در تولید آجر پازلی استفاده می‌شود، ضایعات و پسماندها هستند، که تولید کنندگان می‌توانند آنرا با قیمتی مناسب از معادن و کارخانجات خریداری کنند. سپس آنرا با سود قابل توجه در بازار به فروش برسانند.

مقالات اخیر

آجر پازلی و طبیعت
جایگزین دیوار آجری
آجر عایق صدا
پخت آجر
12
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *