آجر نما چیست ؟

کاربرد انواع آجرنما در طراحی داخلی و خارجی ساختمان

آجر نما چیست

آجر نما نمونه ای پرکاربرد در ساخت و ساز است که به نمای داخلی و خارجی ساختمان جلوه ای خاص و جذاب میبخشد. درواقع به‌کارگیری آجر در طراحی ساختمان‌ها با توجه به نوع و رنگ‌بندی تداعی‌گر احساس و جلوه‌ای منحصر به‌فرد است. انواع آجرنما مانند آجر نما پازلی، دکوراتیو، رستیک ، لعابدار و نسوز را در این مقاله مورد بررسی قرار داده‌ایم.

آجر نما یکی از انواع آجر است که به نمای داخلی یا خارجی ساختمان ها جلوه ای خاص میبخشد. آجر از دوران باستان به عنوان یک مصالح ساختمانی همراه همیشگی ما بوده است و بکار گیری آن در نمای ساختمان ها با توجه به نوع و رنگبندی تداعی گر احساس و جلوه ای خاص می باشد.
در ادامه با کاربرد آجر در نمای ساختمان بیشتر آشنا می شویم.

آجر نما چیست

آجر نما چیست؟

آجر نما آجری است که بر روی دیوارهای سازه‌ای ساختمان ثابت می‌شود. آجر نما انواع مختلفی دارد و چه در دکوراسیون داخلی و چه در دکوراسیون خارجی بر جذابیت مکان می‌افزاید. مصالح ساختمانی مانند آجرهای نما معمولا آجرهای نازک هستند که دارای ضخامت 20 میلی‌متر می باشند. آجرهای نما در طرح‌ها، بافت‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارند، به همین دلیل است که تقریباً با هر مواد و محیطی سازگاری دارند.

4 مزیت آجرنما

مزایای انواع آجر نما
  • بهینه سازی انرژی

    ساختمان‌هایی با نمای آجر از نظر انرژی کارآمدتر هستند. چراکه به وسیله آجر نما می توان یک ماده عایق جداگانه بین پوشش بیرونی و ساختار اصلی اضافه کرد. در نتیجه دمای داخلی ساختمان را تنظیم می‌کند و در هزینه‌های انرژی صرفه‌جویی می‌کند.

  • سازگار با محیط زیست

    آجرها مواد سازگار با محیط زیست هستند، زیرا تولید آنها به مواد سمی نیاز ندارد. بنابراین علیرغم اینکه در یک منطقه شهری قرار دارند، ساختمان ها را به یک عنصر معماری منحصر به فرد و پیچیده تبدیل می کند.

  • نصب آسان و مقرون بصرفه

    بله؛ درست متوجه شده اید! تقریباً هر کسی می تواند خود آجرنما بخرد و حتی نصب کند. برخلاف دیوارهای آجری سازه ای، آنها به نیروی کار ماهر زیادی نیاز ندارند و می توانند در هر نقطه ای بدون صرف زمان زیاد اضافه شوند.

  • ماندگاری و مقاومت بالا

    در ساختمان‌هایی با نمای آجر بین روکش آجری و دیوار بیرونی حفره های هوا و یا فضایی برای از بین بردن رطوبت وجود دارند و حتی می‌توانید از پوشش‌های مقاوم سازی مانند نانو استفاده کنید.

6 آجرنما جذاب در طراحی ساختمان

آجر نما جذاب در طراحی ساختمان
  • آجر دکوراتیو ( آنتیک یا هلندی)

    آجر نما تزئینی ساخته شده از موادی همچون پلیمر، نانو و خاک مصنوعی می‌باشد. بخاطر جذابیت رنگی آجر نما داخلی امروزه بیشتر در ساخت محیط‌هایی همچون رستوران، کافه، دیوار پشت تلویزیون و… کاربرد دارد.

  • آجر نما نسوز

    آجر نسوز نما به علت ویژگی ضد حریق بودن، تنوع رنگ و قالب های جذابی که دارد برای ساخت نما داخلی و بیرونی بسیار کاربرد دارد. از آجر نسوز برای ساخت باربیکیو ، شومینه ، تنور نیز استفاده می شود.

  • آجر نما پازلی

    آجرنما پازلی با داشتن مزایای بسیار همچون عایق دما و صوت بودن، مقاومت فشاری بالا، قیمت مناسب، رنگ های جذاب و قالب های متنوع ؛ کاربرد بسیاری در ساخت سازه و همزمان نمای داخلی و خارجی ساختمان ها دارد. (کاربرد، مزایا و معایب آجر پازلی را در مقاله مربوط به آن بخوانید.)

  • آجر نما رستیک

    آجر نما روستیک بخاطر ظاهر ناهموار یکی از طرح های منحصر بفرد است که باعث یادآوری طبیعت و سادگی می شود.

  • آجر نما قزاقی

    این نمونه آجر از قدیمی ترین آجر ها می باشد که علاوه بر کاربرد در ساختمان سازی و دیوار کشی ، امروزه بعنوان آجر نما در ساخت دیوار های داخلی خانه مورد استفاده قرار می گیرد.

  • آجر نما لعابدار

    آجر لعابی بخاطر استحکام و زیبایی سطح صاف و صیقلی در معماری اصیل ایرانی بسیار محبوب است. از کاربرد های آجر نما لعابی میتوان به استفاده از آن در ساخت سفره خانه ها، کف حوض، گنبد، ایوان، مساجد و… اشاره نمود.

  • آجر نما لعابدار

    آجر لعابی بخاطر استحکام و زیبایی سطح صاف و صیقلی در معماری اصیل ایرانی بسیار محبوب است. از کاربرد های آجر نما لعابی میتوان به استفاده از آن در ساخت سفره خانه ها، کف حوض، گنبد، ایوان، مساجد و… اشاره نمود.

مقاله پیشنهادی : برای آشنایی با انواع آجر کلیک کنید.

کاربرد آجر نما در طراحی داخلی و خارجی

طراحی دیوار آجری یک ویژگی داخلی کاملاً همه کاره است که برای هر سبک دکوراسیون داخلی منزل صنعتی، اسکاندیناویایی یا معاصر مناسب است. دیوار آجری عنصری از شخصیت جسورانه را به فضا اضافه می کند و می تواند در هر اتاقی برای زیباتر کردن ظاهر آن استفاده شود. به عنوان مثال، یک اتاق نشیمن با دیوار آجری که در معرض دید است در بدو ورود تاثیر بسیار خوبی بر مهمانان و بازدیدکنندگان خواهدگذاشت. راه های مختلفی برای گنجاندن ایده های طراحی آجری در خانه شما وجود دارد.

  • اتاق نشیمن

    در اتاق نشیمن، دیوار آجری است که به فضا شخصیت بیشتری می بخشد. پیاده سازی دیوار آجری اکسپوز می تواند مانند اتاق نشیمن در تصویر باشد. این طرح دیوار آجری سفید برای اتاق نشیمن به عنوان یک سبک خاص عمل می کند. دیوار آجری نما شده یک حس روستایی منحصر به فرد به فضا ارائه می دهد. با این حال، این دیوار یکی از ایده های اتاق نشیمن است. شما می توانید طرح های مختلفی را از آجر بر روی دیوارهای اتاق نشیمن اجرا کنید.

    آجر نما در اتاق نشیمن

  • آشپزخانه

    آشپزخانه به عنوان قلب خانه شناخته می شود. جایی است که شما زمان زیادی را در طول روز در آن سپری می کنید. استفاده از دیوار آجری برای آشپزخانه ها بسیار محبوب است. دیوارهای آجری میتوانند نمای آشپرخانه را زیباتر کنند. علاوه بر این، ایده‌های دیوار آجری اکسپوز می‌توانند به طرز هوشمندانه‌ای طرح رنگ آشپزخانه را به نمایش بگذارند. طراحی دیوار آجری به رنگ سبز نعنایی به طرز جسورانه ای با تک رنگ سفید آشپزخانه در تضاد است و حس مدرنی را به فضای آشپزخانه می دهد.

    آجر نما در آشپزخانه

  • اتاق خواب

    آیا به دنبال تغییر اتاق خواب خود هستید؟ اجرای یک دیوار آجری می تواند به تغییر فضای اتاق خواب شما کمک کند. درواقع یک دیوار آجری به اتاق خواب شما گرما و شخصیت می دهد. معمولاً دیواری که پشت تخت خواب قرار می گیرد، برای اجرای دیوار آجری انتخاب می شود.

    آجر نما اتاق خواب

  • حمام

    طراحی دیوار آجری در حمام یک سبک معمولی و بسیار نادر است. اما می تواند سبک زیبایی برای دکوراسیون حمام باشد. اگر می خواهید کاری منحصر به فرد تر انجام دهید و از کاشی های کلاسیک خسته شده اید؛ اجرای دیوار آجری می تواند برای شما گزینه ای مناسب باشد.
    نکته کلیدی این است که بیش از حد آن را برجسته نکنید. می‌توانید وان را نزدیک دیوار آجری قرار دهید تا فضای آرامش ‌بخش‌تری ایجاد کنید. یا می‌توانید روشویی را روی دیوار آجری و یک آینه بزرگ نصب کنید و ظاهر چشمگیر را به فضای حمام ببخشید.

    آجر نما حمام

  • دفتر کار

    در مورد دفتر کار، دیوارهای آجری در واقع چندان رایج نیستند. با این حال، اجرای دیوار آجر در دفتر کار باعث جذاب تر، گرم تر و دنج شدن فضای دفتر می شود. تنها با انتخاب نوع مناسب دیوار می توانید به دفتر کار احساس آرامش را بدهید.

    آجر نما دفتر کار

مقاله پیشنهادی : با خواندن مقاله معماری، بهتر می توانید، برای چگونگی ساختار ساختمان خود تصمیم بگیرید.

قیمت آجر نما

قیمت آجر نما ساختمان با توجه به نوع، رنگ، کاربرد، مواد استفاده شده و روش تولید متفاوت است. البته قیمت آجرنما نسبت به تاثیر آن در دکوراسیون داخلی و خارجی در مقایسه با سایر مصالح تزئینی مناسب‌تر است.

قیمت آجر نما

از همراهی شما سپاسگذاریم. نظر شما در رابطه با کاربرد آجرنما در طراحی داخلی و خارجی ساختمان چیست ؟!

مقالات اخیر

آجر پازلی و طبیعت
جایگزین دیوار آجری
آجر عایق صدا
پخت آجر
12
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *