آجر عایق صدا

معرفی آجرهای ضد صدا برای ساخت و ساز

آجر عایق صدا

آجر عایق صدا و آکوستیک، این امکان را فراهم می‌آورد تا محیط درونی سازه عاری از صدا و مزاحمت‌های بیرونی باشد و صداهای درون سازه نیز بیرون نرود.

آجر عایق صدا راه حلی برای جلوگیری از ورود سر و صدای زیاد اطراف و جلوگیری از خروج صدا می‌باشد. امروزه با افزایش جمعیت و استفاده از تکنولوژی‌های پر سر و صدایی همچون خودروها، موبایل‌ها و… استفاده از عایق‌های صوت دیگر انتخاب نیست و یک اجبار برای فرار از این حجم آلودگی صوتی می‌باشد. علاوه بر آن در زندگی آپارتمان نشینی که روز به روز در حال افزایش است، یکی از شکایات سر و صدای همسایگان است که آجرهای آکوستیک یکی از راه حل های آن است.

منظور از آجر عایق صدا چیست؟

مصالح ضد صدا در خانه‌ها و آپارتمان‌ها به منظور جلوگیری از عبور صدا بکار برده می‌شوند. ساختار آجر از فشرده شدن خاک ایجاد شده، که این به خودی خود، باعث می‌شود از عبور صدا تا حدودی جلوگیری شود. اما برای اینکه آجری ساخته شود که اجازه ندهد صدا یا حرارت از آن عبور کند، باید حفره‌هایی در میان آنها ایجاد شود. در واقع این اکسیژن و هوا است که از عبور صدا جلوگیری می‌کند؛ بنابراین آجری آکوستیک است که قابلیت محبوس کردن هوا را در میان سوراخ‌های خود را دارد. آجرهای حفره دار معمولا علاوه بر اینکه عایق صوت خوبی هستند، به عنوان عایق حرارت نیز می‌توانند، عمل کنند.

مقاله پیشنهادی : انواع مختلف آجر را بشناسید

مزایای استفاده از آجر عایق صدا

مهم‌ترین مزیت آجر ضد صدا همانطور که از نام آن مشخص است، قابلیت جلوگیری از عبور سر و صدا است. اما علاوه بر آن مزیت‌های دیگری نیز دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

  • صرفه جویی در مصرف برق و گاز با جلوگیری از عبور حرارت
  • ماندگاری و طول عمر بالاتر آجر عایق صدا
  • مقاومت در برابر رطوبت
  • افزایش ارزش مالی بنا

کاربرد آجرهای ضد صدا

در هر سازه یا مکانی که هدف از ساخت آن سکونت و یا حفظ آرامش است، شما می‌توانید از آجرهای عایق صوت استفاده کنید. به صورت کلی بیشترین کاربرد این آجرها در مکان‌های زیر است:

  • ساخت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی
  • ساخت سالن‌های مطالعه و کتابخانه‌ها
  • اتاق خواب و استراحت
  • محیط‌های کاری و اداری
  • دیوارهای مشترک میان واحدها
  • ساخت استودیوهای ضبط صدا (البته آجر عایق صوت به تنهایی کافی نیست و باید از پوشش‌های آکوستیک دیگر نیز استفاده شود.)

مقاله پیشنهادی : در این مقاله آجرهایی که مناسب سازی هستند را معرفی کرده‌ایم.

انواع آجر عایق صوت

آجرها عایق صوت متنوعی امروزه در بازار موجود است، که در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی ایجاد می‌شود. اینکه از کدام نوع استفاده کنید، بسته به پروژه شما و خواسته‌های شما بستگی دارد. در ادامه با معرفی این آجرها و کاربردهای‌شان به شما در انتخاب آجر مناسب ساخت و سازتان کمک کنیم.

  • آجر و بلوک پازلی

    یکی از جدیدترین مصالح ساختمان سازی، که به تازگی راه خود را در بازار ایران باز کرده و به محصولی پر طرفدار در ساخت و ساز تبدیل شده است، آجر و بلوک پازلی است. این آجر دو حفره در خود دارد که باعث عایق شدن آن در برابر صوت و حرارت شده است. بلوک و آجر پازلی بر روی سطح بالایی خود برآمدگی داشته و بر سطح پایینی فرو رفتگی دارد که باعث می‌شود آجرها در هم چفت شده، حفره‌ها در یک راستا قرار گرفته و هوا در میان آن جریان داشته باشد. همچنین لازم به ذکر است که در ساخت و ساز با آجر پازلی ملات در میان رج‌های دیوار ریخته نمی‌شود و اتصال آجرهای پازلی به یکدیگر با چسب صورت می‌گیرد. بنابراین چیزی در راه عبور هوا از میان حفره‌ها نمی‌گیرد و خاصیت عایقی صوت و حرارت به خوبی در آن حفظ می‌شود.

    آجر پازلی آجر عایق صدا

  • آجر آنتیک

    آجرهای آنتیک قابلیت جذب صدا تا 70 درصد را دارند. از طرفی این آجرها نمای زیبایی دارند؛ بنابراین یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ساخت اتاق‌های خواب و دیوارها مشترک میان واحدها تبدیل کرده است.

    آجر آنتیک آجر عایق صوت

  • آجر لفتون

    آجر لفتون یا آجر سوراخ دار نوع دیگری از آجر عایق صوت است، که کاربرد گسترده‌ای در ساخت و ساز دارد. این آجر با سوراخ‌هایی که بر روی خود دارد هم وزن سازه را کاهش می‌دهد و هم با جریان هوا در میان آن خاصیت عایقی صوت و دما را پیدا کرده است.

    آجر لفتون آجر ضد صدا

  • بلوک سیمانی

    بلوک‌های سیمانی در میان خود فضای خالی بزرگی دارد و همین به آن خاصیت عایقی داده است. البته در هنگام انتخاب این محصول برای ساخت و ساز باید به وزن بالای آن توجه داشته باشید. بلوک سیمانی در ابعاد 20*20*40 می‌باشد.

    بلوک سیمانی

  • آجر سفالی

    در ساخت آجر سفالی از خاک رس و خاک سفالی استفاده می‌شود و از مصالحی است که از دیر باز تا کنون در کشور ما مورد استفاده قرار گرفته است. از این آجرها درساخت دیوارهای باربر، تیغه‌های جداکننده، طاق‌های ضربی بین تیرآهن‌ها، نمای خارجی و داخلی و سقف‌های تیرچه بلوک استفاده می‌شود.

مقالات اخیر

جایگزین دیوار آجری
آجر عایق صدا
پخت آجر
کاربرد آجر در معماری
12
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *