آجرهای مناسب ساختمان سازی

معرفی 5 تا از پرکاربردترین آجرها

آجرهای مناسب ساختمان سازی

آجر یکی از مصالح پرکاربرد و اصلی در صنعت ساخت و ساز است، که اهمیت آن کمتر از میلگرد و تیرآهن نیست. در مقاله‌ی امروز .می‌خواهیم به بررسی آجرهای مناسب ساختمان سازی بپردازیم

حتی در دوران باستان و زمانی که تمدن هنوز راه خود را در میان مردم باز نکرده بود، نیاز به سرپناه برای زندگی به عنوان یک نیاز مهم به چشم می‌خورده است. بنابراین انسان‌ها با ترکیب خاک رس، آب و کاه به مصالحی رسیدند، که با گذشت سال‌ها و پیشرفت ساخت و ساز با نام آجر، امروزه در دسترس ما قرار گرفته است.

آجر چیست؟

آجر مناسب ساختمان سازی

آجر از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که از موادی همچون خاک رس یا مواد اولیه‌ای دیگر و ترکیب آن با آب تولید می‌شود. از این مصالح در ساخت بناهای مختلف همچون ساختمان سازی، ساخت استخر، دیوار کشی، نمای ساختمان و… استفاده می‌شود. این مصالح اغلب در کوره‌های آجر پزی یا دستگاه‌های مخصوص تولید شده و به صورت انبوه در دسترس سازندگان و پیمان کاران قرار می‌گیرد.

مقاله پیشنهادی : انواع آجر را بشناسید

آجرهای مناسب ساختمان سازی

آجرها بسته به مواد اولیه‌ای که در آنها بکار برده می‌شود، در قسمت‌های مختلف ساخت و ساز کاربرد دارند. در ادامه به بررسی آجرهای مناسب ساختمان سازی می‌پردازیم.

  • آجر پازلی

    از بروزترین مصالح ساختمانی کاربردی که در همه جهان و به خصوص ایران در حال فراگیری است آجر پازلی است که با نام آجر سبز نیز شناخته می‌شود. علت محبوبیت این آجر کاربرد آن در بیشتر قسمت‌های ساختمان سازی، در کنار مزایایی است که چه برای پیمان کاران چه برای صاحبان املاک وجود دارد. از این آجر در ساخت ساختمان‌های دو طبقه (اگر از نوع سبک آن استفاده کنید، بیش از دو طبقه نیز ممکن است) در دیوارهای جداکننده استفاده می‌کنند.
    از مزایایی که پیمان کاران در فرآیند استفاده از آجر پازلی از آن بهره‌مند می‌شوند می‌توان به عبور راحت تاسیسات و لوله‌کشی‌ها، عدم نیاز به ملات، بند کشی و نازک کاری، عدم نیاز به نیروی کار متخصص و ماهر و راحت بودن فرآیند کار با آجر پازلی اشاره کرد. صاحبان املاک نیز با توجه به اینکه آجر پازلی عایقی در برابر دما، صوت و زلزله عمل می‌کند، از استفاده از این آجر پشیمان نخواهند شد و برای آنها از بهترین انتخاب‌های آجرهای مناسب ساختمان سازی به شمار می‌آید. (هر آنچه در مورد آجر پازلی باید بدانید، را در این مقاله بخوانید.)

    آجر پازلی آجر مناسب ساختمان سازی

  • آجر گری

    یکی از پر کاربردترین آجرها در ساختمان سازی آجر گری است. درواقع از این آجر در بیشتر قسمت‌های ساخت و ساز همچون طاق ضربی، گره چینی، دیوار حمال و تیغه چینی می‌توان استفاده کرد. از آجرهای فشاری اغلب در سفت کاری و زیر کاری مانند دیوار بیرونی یا پی ریزی به کار برده میشوند.
    دلیل اینکه به این مصالح ساختمانی، آجرِ گری میگویند سطح ناصاف آن است و همچنین دیوار چینی با آنرا نیز با نام گری چینی می‌نامند. ساخت آجرهای فشاری در کوره‌های پخت و پس از قالب زده شدن با دست تولید می‌شود. در واقع از آنجا که گوشه‌های این آجر را با دست فشار داده تا قالب بگیرند، آنرا آجر فشاری نیز می‌گویند. (در مورد آجر فشاری بیشتر بخوانید.)

    آجر گری آجر مناسب ساختمان سازی

  • آجر بتنی

    آجر بتنی به نوعی آجر گفته می‌شود که از ترکیب ملات سیمان، سنگ دانه‌های شن و ماسه، آب و مواد دیگر شکل دهنده ساخته می‌شود و ظاهری شبیه به آجر سفالی دارد. مهم ترین مزیت این نوع آجر مقاومت بالای این آجر است که در برابر زلزله همچون عایقی مستحکم عمل می‌کند. علاوه بر آن ساختار آجر بتنی متخلخل است که باعث شده در رطوبت، آب را جذب کرده و از عبور رطوبت نیز جلوگیری ‌کند.
    از آجر بتنی برای مستحکم سازی ساختمان، در دیوار چینی استفاده می‌شود و از آجرهای مناسب ساختمان سازی به شمار می‌رود.

    آجر بتنی

  • آجر سفال تیغه‌ای

    در تیغه چینی دیوار ساختمان از آجر سفال تیغه‌ای استفاده می‌شود. برای اینکار از انواع مختلف این آجر استفاده می‌کنند. رایج ترین نوع آجر سفال در بازار، آجر تیغه‌ای 15 می‌باشد. از دیگر انواع کاربردی آن می ‌توان به آجر تیغه‌ای 10 که در ابعاد 10*20*20 یا کوچک‌تر تولید می‌شود، آجر سفالی فوم دار و آجر سفال سقفی اشاره کرد.
    امروزه این نوع آجر را در اشکال مکعبی و با سوراخ‌های افقی تولید و در بازار عرضه می‌کنند. جذب آب در آجر سفال تیغه‌ای بسیار کم است به همین دلیل یکی از بهترین آجرهای مناسب ساختمان سازی به شمار می‌رود.

    آجر سفال تیغه‌ای

  • آجر لفتون

    ساخت این آجر برای اولین بار در روستای لفتون اصفهان صورت گرفته، به همین دلیل با نام آجر لفتون مشهور است. با این حال با نام‌های دیگری همچون آجر ده سوراخه یا آجر بهمنی یا آجر سوراخی نیز آنرا می‌شناسند. این ساختار حفره دار باعث شده تا آجر لفتون به صورت یک عایق عمل کرده و دما و صوت را از خود عبور ندهد. همچنین وجود سوراخ‌ها، وزن کلی آجر را کاهش می‌دهد که خود نیز در ساختمان سازی کاربرد بسیاری دارد.

    آجر ده سوراخه

مهم ترین ویژگی‌های آجرهای مناسب ساختمان سازی

چه ویژگی‌هایی باعث می‌شود یک آجر، را در دسته آجرهای مناسب ساختمان سازی قرار دهیم؟

  • مهم‌ترین ویژگی یک آجر خوب، این است که از نظر رنگ، اندازه و شکل یکنواخت باشد.
  • آجرها باید از لحاظ ظاهری سالم باشد.
  • یک آجر خوب، باید عاری از هر گونه ترک و عیب‌هایی همچون حباب هوا، گره‌های سنگی و… باشد.
  • آجری که در هنگام غوطه ور شدن در آب بیش از 1/5 برابر وزن خود آب جذب کند، آجر خوبی نیست.

مقاله پیشنهادی : این راهنما به شما در انتخاب و خرید آجر کمک می‌کند.

کدام آجر برای دیوار چینی بهتر است؟

اینکه چه آجری مناسب ساخت و ساز شما است، موضوعی است که کاملا به سازه‌ای که می‌خواهید بسازید و اینکه چه توقعی از ساختمان‌تان دارید، بستگی دارد. بنابراین نمی توان یک نسخه کلی برای همه پیچید. در این مقاله به بررسی مزایای هر کدام از آجرهای مناسب ساختمان سازی پرداختیم، تا در این انتخاب مهم شما را رهنمایی کرده باشیم.
به نظر شما چه آجری برای ساختمان سازی مناسب‌تر است؟

مقالات اخیر

آجر پازلی و طبیعت
جایگزین دیوار آجری
آجر عایق صدا
پخت آجر
12
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *