جایگزین دیوار آجری

از چه مصالحی به عنوان جایگزین آجر در ساخت دیوار می‌توان استفاده کرد؟

جایگزین دیوار آجری

ممکن است تا به الان این تصور را داشته‌اید که بهترین گزینه برای دیوار چینی آجر است! اما ما در این مقاله با معرفی بهترین مصالح جایگزین دیوار آجری، مثال‌های نقض این باور را بررسی خواهیم کرد.

آجر معمولی از سالیان بسیار دور به عنوان پرکاربردترین مصالح ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. اما ما در دوران پیشرفت و جایگزینی مواد جدید با نمونه‌های قبلی هستیم. آجر نیز از این قانون مستثنی نیست و با اختراع مصالح جدید و کاربردی‌تر نقش آجر رو به کمرنگ شدن پیش می‌رود.

مصالح مناسب جایگزین دیوار آجری

در ادامه به معرفی بهترین مصالحی میپردازیم که می‌توانند جایگزین آجر برای ساخت دیوار یا حتی خانه باشند. در ابتدا لازم است که اشاره کنیم مصالح مختلف با توجه به مواد اولیه بکار برده شده در آنها و کاربردی که دارند؛ باید در ساخت چه نوع دیوارهایی بکار برده شوند. برای مثال دیوارهای باربر را نمی‌توان با چوب ساخت؛ چراکه چوب تحمل وزن بار را ندارد و باید از مصالحی استفاده شود که تحمل وزن را داشته باشند.

مقاله پیشنهادی : آجرهای مناسب ساختمان سازی کدام‌اند؟

  • ورق فولادی

    برخی از دیوارها را با ورق فولادی می‌سازند که این نوع دیوارها از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند. از مزایای این دیوارها می‌توان به تحمل وزن بالا، ماندگاری طولانی مدت و انعطاف پذیری خوب آن اشاره کرد. با اینحال از ورق‌های فولادی به دلیل قیمت بالای آن کمتر استفاده می‌شود و بیشتر برای ساختمان‌های صنعتی یا ساختمان‌ها مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    ورق فولادی جایگزین دیوار آجری

  • ساندویچ پنل

    یکی از جدیدترین مصالح دیواری ساندویچ پنل (sandwich panel) است که به صورت پیش ساخته در بازار قابل تهیه است. این پانل‌ها از دو لایه روکش فلزی یا غیر فلزی ساخته می‌شوند و میان آن هسته‌ای سبک مانند پلی اورتان، پشم شیشه و… استفاده می‌شود.
    پانل‌های ساندویچی به دلیل عملکرد حرارتی بالایی که دارند و مقاومت بالا به نسبت وزن خود، در صنعت ساخت و ساز کاربرد گسترده‌ای دارند.

    پانل ساندویچی

  • دیوار پیش ساخته

    می خواهید سازه خود را در سریع‌ترین زمان ممکن بسازید؟ پیشنهاد ما به شما دیوارهای پیش ساخته به عنوان جایگزین دیوار آجری است. این دیوارها در کارخانه تولیدی آماده شده و به مکان مورد نظر منتقل شده و به راحتی در محل مورد نظر نصب می‌شود. انواع دیوارهای پیش ساخته عبارت‌اند از: دیوار پیش ساخته کنفی، چوبی، بتنی، گچی و یونولیتی.
    از مهم‌ترین مزایای این دیوار می‌توان تسریع روند ساخت و ساز، استحکام بالا و کیفیت تضمین شده آن و مقاومت در برابر خوردگی و اسید اشاره کرد.

    دیوار پیش ساخته جایگزین دیوار آجری

  • بلوک سیمانی

    از بلوک‌های سیمانی در ساخت دیوارها، سقف و ساختمان استفاده می‌شود و سازندگان می‌توانند در ابعاد مختلف آنرا خریداری کنند. این مصالح از اصلی‌ترین مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز می‌باشند. لازم به ذکر است که استفاده از ابعاد مختلف بلوک سیمانی، بسته به کاربرد آنها متفاوت است.

    دیوار بلوک سیمانی

  • بلوک پازلی

    بلوک پازلی از جدیدترین و نوآورانه‌ترین مصالح ساختمان سازی است، که به عنوان یکی از بهترین گزینه‌های برای جایگزین دیوار آجری به حساب می‌آیند. چراکه بلوک پازلی در ساخت و ساز نیاز به ملات ندارد و با چسب رج‌های دیوار را می‌چینند و تنها برای افزایش استحکام سازه می‌توان در حفره‌های میلگرد گذاری شده ملات ریخت.
    لازم به ذکر است، عدم نیاز به ملات در میان ردیف‌های بلوک و ظاهر صاف و یکدست باعث شده دیوار ساخته شده با بلوک پازلی نمای زیبایی داشته و هزینه‌های نما کاری نیز حذف شود. البته بلوک پازلی مزایای بیشتری همچون کاهش هزینه‌های ساخت، بالا بردن سرعت ساخت دیوار، استحکام بسیار بالا و … دارد؛ که آنرا به جایگزینی مناسب برای دیوار سازی تبدیل کرده است.

مقالات اخیر

جایگزین دیوار آجری
آجر عایق صدا
پخت آجر
کاربرد آجر در معماری
12
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *