بلوک پازلی چه تفاوتی با بلوک سیمانی دارد ؟

تقاوت بلوک سیمانی با آجر پازلی

می توان گفت بلوک پازلی به نسبت سایر بلوکها دارای برتری های قابل توجه است. 5 تفاوت بلوک پازلی و بلوک سیمانی را مانند وزن، ابعاد، مواداولیه، رنگ، ساختار ظاهری را در این مقاله مورد بررسی قرار میدهیم.

آجر و بلوک از مصالح پرکاربرد در ساخت و ساز هستند. به مرور زمان با پیشرفت تکنولوژی توسط خلاقیت انسانها و نیازسنجی بشر، انواع آجر و بلوک به وجود آمد.

مقایسه بلوک سیمانی با بلوک پازلی

آجر یا بلوک چیست ؟

آجر مهمترین مصالح ساختمانی است که برای ساخت دیوارها، سنگفرش ها و سایر عناصر ساختمانی استفاده می شود. در زمان های قدیم اصطلاح آجر برای اشاره به واحدی متشکل از خاک رس استفاده می شد، اما در حال حاضر برای اشاره به مواد مستطیل شکل ساخته شده از شیل، خاک رس، سیلیکات کلسیم، خاک رسی، بتن یا مواد خاک استفاده می شود. آجر ها معمولا به وسیله ملات یا چسب مخصوص به هم چسبیده می شوند.

بلوک معمولاً بزرگتر از آجر است بلوک یک واحد مستطیلی است که بسته به استحکام و وزن مورد نیاز، از مصالح مختلف ساخته می شود.

مقاله پیشنهادی : برای آشنایی با نحوه کار چسب آجر پازلی می توانید مقاله مربوط به آنرا بخوانید.

آجر یا بلوک چیست

3 مزیت بلوک پازلی

آجر و بلوک پازلی از مصالح ساختمانی است که امروزه در ساخت و ساز استفاده می شود. آجر و بلوک پازلی در رنگبندی و طرح های مختلف موجود است. به دلیل شباهت و نحوه اجرا این آجر، به لگو به آن آجر پازلی یا لگویی می گویند. داشتن حفره در بدنه بلوک و آجر پازلی این امکان را می دهد که تجهیزات ساختمانی را از این حفره ها عبور دهید و دیگر احتیاج به تخریب دیوار توسط معمار یا بنا نباشد. هم چنین بلوک و آجر پازلی عایق صدا و حرارت بوده که این امر موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه می شود.

مقاله پیشنهادی : چگونه با آجر پازلی یک آلاچیق بسازیم؟

مزایای بلوک پازلی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی به منظور کاهش مصرف انرژی و هزینه و بالا بردن سرعت ساخت و ساز؛ از بلوک و آجر پازلی در ساختمان سازی استفاده می کنند در ادامه به مقایسه آجر و بلوک با آجر و بلوک پازلی می پردازیم با ما همراه باشید. (جهت اطلاعات بیشتر به مقاله کاربرد آجر پازلی و مزایا و معایب آن رجوع کنید.)

5 تفاوت بلوک پازلی و بلوک سیمانی

مهم ترین تفاوت بین مصالح عادی و آجر و بلوک پازلی می توان به اندازه، مواد اولیه، شکل، رنگ و وزن اشاره کرد. در واقع آجر و بلوک پازلی معمولاً بزرگ‌تر، سنگین تر در مقایسه با آجر و بلوک می باشد.

مقاله پیشنهادی : با معایب بلوک سیمانی آشنا شوید.

تفاوت های بلوک پازلی با بلوک سیمانی

وزن

وزن آجر عادی، معمولا بین 2 تا 2/5 کیلوگرم و وزن بلوک معمولی نیز از 12 تا 14 کیلوگرم در حالی که وزن آجر پازلی 3 تا 3/3 و وزن بلوک پازلی نیز بین 7 تا 8 کیلوگرم می باشد. شاید در نگاه اول وزن آجر پازلی بیشتر از آجر فشاری باشد، اما شما باید این نکته را در نظر بگیرید که به دلیل استفاده نشدن از ملات در دیوار چینی با بلوک و آجر پازلی، وزن کلی دیوار بسیار کمتر از دیوار چینی با آجر سیمانی و ملات می باشد. چراکه در دیوارچینی با آجر پازلی ملات حذف شده و از چسب آجر برای اتصال آجر ها استفاده می شود.

مقاله پیشنهادی : وزن آجر پازلی و عواملی که بر روی آن تاثیر می‌گذارد را بخوانید.

وزن بلوک پازلی و سیمانی

شکل ظاهری

آجرهای فشاری که با نام آجرهای زبره نیز شناخته می شوند، دارای ظاهری یکدست و سطح زبر هستند. در مقابل مدل های ماشینی دارای حفره بوده و سطح صاف تری دارند. بلوک ها به صورت تو خالی و توپر به بازار عرضه می شوند و کاربرد آنها در دیوارهای درونی و بیرونی و در حالت حمال، غیر حمال، در تیغه های جداکننده، سقف تیرچه بلوک و سایر بخش های سازه است. شکل آجر و بلوک پازلی مشابه هم می باشد و تنها از نظر ابعاد متفاوت می باشند بلوک و آجر پازلی همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید دارای دو حفره برای عبور تاسیسات ساختمانی و میلگرد است.

مقاله پیشنهادی : قالب های آجر پازلی و ابعاد آنرا بشناسید.

مقاله پیشنهادی : با بلوک چفتی، جدیدترین نوع بلوک سیمانی آشنا شوید.

شکل ظاهری بلوک پازلی و بلوک سیمان

مواد اولیه

مواد معدنی، خاک رس طبیعی، از جمله کائولن و شیل، بدنه اصلی آجر را تشکیل می دهند. مقادیر کمی منگنز، باریم و سایر افزودنی‌ها با خاک رس ترکیب می‌شوند و آجر تولید می شود. در مورد بلوک در حالت کلی، مواد بلوک سبک شامل سیمان هیدرولیکی، سبک‌دانه‌های معدنی و آلی (طبیعی یا مصنوعی)، آب و در صورت لزوم افزودنی‌ها می‌شود.

از ناخاله حاصل تخریب ساختمان، ضایعات معادن هر معدنی که ماده خاکی داشته باشد مانند معدن شن و ماسه ، معدن خاک نسوز، معدن سیلسیوم،  معدن پوکه و پرلیت، معدن سنگ شکن و معدن کربنات کلسیم و هم چنین از ضایعات کارخانه سنگ بری ، کارخانه آجرسازی ( آجر کوره ای) کارخانه سنگ مصنوعی، کارخانه سرامیک سازی می توان به عنوان مواد اولیه آجر و بلوک پازلی استفاده کرد.

مقاله پیشنهادی : در صورتی که می خواهید از پسماند معادن برای آجر پازلی استفاده کنید، مطالعه مقاله آنرا به شما پیشنهاد می کنیم.

مواد اولیه بلوک پازلی و بلوک سیمانی

رنگ

یکی دیگر از تفاوت های بین اجر و بلوک با آجر و بلوک پازلی در رنگ است. تولیدکننده هنگام تولید بلوک و آجر پازلی می تواند رنگ دلخواه خود را به مواد اولیه اضافه کند و بلوک و آجر پازلی رنگی تولید کند که این امر یکی از مزایا و برتری بلوک و آجر پازلی نسبت به آجر فشاری و بلوک معمولی می باشد.

رنگ بلوک سیمانی و بلوک پازلی

با بررسی و مطالب فوق می توان نتیجه گیری کرد که ساخت و ساز  با آجر و بلوک پازلی از همه جهات به نفع سازنده می باشد و در مصرف زمان و هزینه مقادیر قابل توجهی بهینه سازی می شود.

از نظر شما بلوک سنتی با بلوک پازلی چه تفاوت های دیگری دارد ؟

مقالات اخیر

جایگزین دیوار آجری
آجر عایق صدا
پخت آجر
12
3 پاسخ
  1. مهندس حاتم
    مهندس حاتم گفته:

    ب نظر من بلوک سنتی از بلوک پازلی بهتر است و بلوک پازلی اصلا خوب نیست و آشغاله

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      سلام و ممنون از نظرتون
      هر نوع مواد اولیه قطعا مزایا و معایبی داره و کاملا بستگی به استفاده از اون داره. در مقاله معایب بلوک سیمانی چیست؟ راجع به این موارد توضیح دادیم و خوشحال میشیم نظرات کارشناسی شما رو هم بدونیم.

      پاسخ
    • صادق گرجی
      صادق گرجی گفته:

      من برای باغمون از بلوک پازلی استفاده کردم. اولش اوستاکار مقاومت کرد ولی یکمی که کار کرد دیدیم که عالیه. البته یکم خرابکاری هم شد. ردیف اول رو اصلا نباید با عجله بچینیم. تجربه من که خوب بود شاید شما اوستا کار خوبی نداشتید

      پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *