تعمیر دیوار آجری

چگونه ترک‌ های دیوار را با کمترین هزینه ترمیم کنیم؟

تعمیر دیوار آجری

تعمیر دیوار آجری آسیب دیده، علاوه بر اینکه می‌تواند زیبایی دیوار شما را برگرداند، باعث پیشگیری از آسیب‌های جدی‌تر نیز می‌شود. بسته به میزان آسیبی که دیوارتان دیده باشد، می‌توانید تعمیر آنرا خودتان انجام دهید یا آنرا به یک تعمیر کار حرفه‌ای بسپارید. در این مقاله ابتدا به دلایل پدید آمدن ترک بر روی دیوارهای آجری می‌پردازیم، سپس راه‌حل‌هایی برای رفع آن ارائه می‌دهیم.

ترک و آسیب‌های ظاهری که به آجر وارد می‌شود گرچه ممکن است، مشکل آفرین نباشد؛ اما زیبایی سازه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین تعمیر دیوار آجری آسیب دیده به دغدغه‌ی بسیاری از افراد تبدیل شده است. از طرفی ممکن است این ترک‌ها نشان از خرابی‌های خطرناک داشته باشد، که باید هرچه سریع‌تر چاره‌ای برای آن اندیشید. در این ادامه بهترین راه‌های تعمیر دیوار آجری با کمترین هزینه را برای شما بررسی کرده‌ایم.

ترک‌ها را بررسی کنید

پیش از هر چیز باید به ترک‌های دیوار توجه کنید تا دلیل به وجود آمدن آنها را متوجه شوید. شما به عنوان یک مالک باید اطلاعاتی همچون سال ساخت دیوار یا خانه، روش استفاده شده در نصب آجر، مصالح به کار رفته در آن و جزئیات مهم را جمع آوری کنید تا بهتر بتوانید؛ به دلیل اصلی به وجود آمدن ترک‌ها پی ببرید. علاوه‌بر آن باید بررسی کنید، که ترک دیوارتان فعال است یا غیر فعال؟

شما برای تشخیص فعال یا غیر فعال بودن ترک دو راه دارید:

  • از دستگاه مخصوص آن استفاده کنید 

دستگاهی وجود دارد که می‌توانید تمامی ترک‌های دیوار را با دقت یک میلی‌متر بررسی کنید. طراحی این دستگاه با عرض 2 تا 3 سانتی‌متر و طول 10 تا 12 سانتی متر به گونه‌ای است که می‌توانید عرض ترک ها را بررسی کرده و فعال بودن آنرا بررسی کنید. به گونه‌ای که اگر عرض ترک‌ها افزایش یافت، متوجه شوید که ترک دیوارتان در حال افزایش است.

  • از کاغذ روغنی استفاده کنید

راه آسان دیگری که برای بررسی ترک‌های دیوار آجری می‌توانید استفاده کنید، این است که یک کاغذ روغنی را با چسب بر روی ترک بچسبانید. اگر پس از یک مدت کاغذ ترک خورد؛ بدین معناست که ترک در حال گسترش است.

دلایل به وجود آمدن ترک‌های دیوار

این جمله را حتما شنیده‌‌اید که می‌گویند پیشگیری بهتر از درمان است. این جمله در اینجا هم صدق می‌کند چراکه مراقبت از آجر همیشه گزینه بهتری به نسبت تعمیر آن است.

در ادامه به بررسی دلایلی می‌پردازیم که باعث می‌شود، دیوار خانه آسیب ببیند و سپس راه‌هایی برای تعمیر دیوار آجر معرفی می‌کنیم.

مقاله پیشنهادی : انواع مختلف آجر برای ساخت و ساز را در این مقاله بخوانید.

  • تغییرات آب و هوایی

    تغییرات آب و هوایی که اغلب بر اثر تغییر فصل‌ها پدید می‌آید می تواند به ترک خوردن دیوار آجری منجر شود و شما را مجبور به تعمیر دیوار آجری ‌کند. در واقع مصالحی که در ساخت خانه به کار می‌روند در برابر تغییرات آب و هوایی کاملا واکنش پذیر هستند. برای مثال باران و رطوبت به دیوارهای آجری آسیب می زند و باعث نشست پایه‌های آن خواهد شد. علاوه‌بر آن آبپاش‌های باغ و نشتی لوله‌ها نیز باعث آسیب به دیوارها شوند.

  • مصالح به کار رفته در دیوار

    اگر از مصالح و ملات بی کیفیت در ساخت و ساز ساختمان خود استفاده کرده باشید؛ ممکن است پس از مدتی شاهد ترک‌هایی بر روی آن باشید. برای مثال اگر از بلوک‌های 10 سانتی متری AAC استفاده کرده باشید، مشاهده ترک‌های مویی در قسمت‌های مختلف دیوار کاملا قابل انتظار است.

  • نشست زمین

    برای اینکه یک خانه ساخته شود، باید پایه‌های آنرا با حفاری زمین بنا کنند. پس از گذشت زمان ممکن است زمین نشست کرده و پایه‌ها کمی حرکت کنند و باعث به وجود آمدن ترک‌هایی شود. ترک‌هایی که بر اثر نشست زمین به وجود می‌آیند، به صورت عمودی هستند و اغلب جای نگرانی ندارند. اما گاهی ممکن است به دلیل جنس خاک یا بلای طبیعی چون سیل و زلزله این نشست شدید باشد و آسیبی جدی وارد کند. که در این صورت باید چاره‌ای اساسی برای آن بیندیشد.

مراحل تعمیر دیوار آجری

تعمیر ترک‌های دیوار بسته به نوع آن یا دلایل به وجود آمدن آن راهکارهای مختلفی دارد، اما یک سری مراحل کلی وجود دارد که برای ترمیم دیوار آجری باید طی شود که در ادامه آورده‌ایم.

  • مرحله اول؛ ملات قدیمی را جدا کنید

    ملات قدیمی که در محل سر و بستر وجود دارد تا عمق 7 تا 10 سانتی متر از ترک پاکسازی کنید. برای اینکار می‌توانید از دوغاب نوک کاربید یا یک اره سرد استفاده کنید. اگر طرفدار استفاده از ابزارها هم هستید، یک چکش آجری یا یک ابزار نقاشی 5 در 1 نیز کار شما را راه می اندازد. در هنگام این کار حواستان باشد که ضربه‌هایی که می‌زنید آرام باشد تا به دیگر قسمت‌های سالم دیوار آسیبی وارد نشود. سپس ملات ریخته شده را پاکسازی کنید.

  • مرحله دوم؛ ملات جدید را آماده کنید

    ملات خریداری شده برای جایگزینی را طبق دستورالعمل آن با آب ترکیب کنید. پس از اینکه ملات را به خوبی هم زدید و ترکیب کردید، اجازه دهید چند دقیقه بماند.

  • مرحله سوم؛ ملات را برای تعمیر دیوار آجری اضافه کنید

    با استفاده از یک ماله مقداری از ملات را برداشته و بر روی ترک دیوار بریزید و سپس با یک ماله‌ی اشاره‌گر آنرا به داخل محل اتصال فشار دهید. پس از اینکه مفاصل بستر ترک را پر کردید برای مفاصل سر نیز این کار را تکرار کنید.

  • مرحله چهارم؛ دیوار را تمیز کنید

    در مرحله آخر تعمیر دیوار آجری پس از اینکه ملات‌ها را چسباندید، اجازه دهید خشک شوند و سپس نسبت به تمیز کردن آن اقدام کنید. این کار را می‌توانید با استفاده از یک برس مویی انجام دهید. علاه‌بر آن می‌توانید از یک اسفنج خیس برای پاک کردن این تکه ملات‌ها استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی : چگونه دیوار آجری را رنگ بزنیم؟

روش‌های تعمیر دیوار آجری مختلف

مراحلی که در بالاتر به آن اشاره داشتیم، یک روش کلی برای تعمیر ترک دیوار آجری بود که مشکل جدی نداشته و خودتان می‌توانستید آنرا انجام دهید. در ادامه نیز ترک‌هایی که روش تخصصی‌تری برای تعمیر دارند را بررسی می‌کنیم.

روش های ترمیم ترک دیوار
  • تعمیر ترک‌های عمیق دیوار آجری

    روشی که در بالا به آن پرداختیم، مربوط به ترک‌های کم عمق بود، اما برای ترک‌های عمیق و جدی پیشنهاد می‌شود که از یک پیمانکار کمک بگیرید. چراکه این ترک‌ها همانطور که اشاره شد می تواند نشان دهنده آسیب‌های جدی باشد و اگر به موقع به آن رسیدگی نکنید، می‌تواند آسیب‌های جدی به ساختمان شما وارد کند.

  • تعمیر دیوار آجری به روش دوخت ترک

    بخیه زدن ترک‌ها برای ترک‌هایی که بیش از 1 میلی متر عرض دارند، کاربرد دارند. درواقع بیشتر برای ترک های مورب پهنی که بر اثر فرونشست فوندانسیون است، از روش دوخت ترک استفاده می‌کنیم. برای میلگردهایی با قطر 8 میلی متر در فاصله‌ی 600 میلی متر از بسته‌ی M.S پس از اینکه دیوار را با مته سوراخ کردید، استفاده کنید. سپس آنرا با پیچ و مهره و واشر ببندید.
    در مرحله آخر بست‌ها را با دوغاب آبکی که نسبت ملات آن 1 کیلوگرم دوغاب اصلاح شده با پلیمر، 1 کیلوگرم سیمان و مقداری آب برای روان شدن ترکیب شده است، دوغاب ریزی کنید. توصیه می‌شود تزریق دوغاب را به ترک با فشار 3 کیلوگرم بر سانتی متر مربع تزریق شود.

  • استفاده از ترک گیر برای تعمیر ترک‌های فعال

    اگر ترک فعالی بر روی سازه‌تان وجود دارد؛ می‌توانید از نوار RCC یا ترک گیر استفاده کند تا از گسترش بیشتر آن جلوگیری کنید. این گونه از تشکیل ترک‌های بعدی نیز جلوگیری کنید. ترک گیر را باید در هر دو سطح دیوار قرار دهید و حواستان باشد که ضخامت آن حداقل یک سوم ضخامت دیوارتان باشد.

  • تعمیر نشست دیوار

    اگر هریک از نشانه های نشست دیوار همچون ترک‌های دیوارهای زیر زمین، فاصله گرفتن دیوار از کف ساختمان، پیدایش ترک‌های دایره‌ای شکل اطراف میخ ها و مواردی مشابه را دیدید، باید سریعا نسبت به ترمیم دیوار آجری خود اقدام نمایید.
    برای رفع این مشکل باید از گچ به عنوان ملات جایگزین استفاده کنید؛ چراکه کارآمدتر از سیمان است. برای تعمیر دیوار آجری نشست شده باید ابتدا گچ را آماده کرده و سپس درز ها را بازکرده و با سرعت بالا درون ترک ها را از گچ پر کنید. پس از طی این مراحل از یک لاشه‌ی آجر استفاده کرده و آن را در ملات گذاشته و به داخل بکوبید تا ملات های اضافی خارج شوند. به این فرآیند غوطه‌ای گفته می‌شود.

مقاله پیشنهادی : چگونه شوره و سفیدک دیوار را رفع کنیم؟

جمع بندی

در این مقاله با انواع روش های ترمیم و تعمیر دیوار آجری آشنا شدیم تا در صورت مواجهه با ترک‌های دیوار، بهترین راه‌حل را برای رفع آن اتخاذ کنید. در آخر پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن پست‌های مشابه به وبلاگ آجر پازلی دات کام مراجعه نمایید.

مقالات اخیر

آجر پازلی و طبیعت
جایگزین دیوار آجری
آجر عایق صدا
پخت آجر
12
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *