رنگ کردن دیوار آجری

چگونه در 3 قدم دیوار آجری را رنگ آمیزی کنیم؟

رنگ کردن دیوار آجری

دیوارهای آجری پس از مدتی دچار کدری می‌شوند و زیبایی نمای گذشته خود را از دست می‌دهند از اینرو رنگ کردن دیوار آجری قدمی مثبت در جهت زیبایی و محافظت از سازه است. در این پست مراحل رنگ آمیزی دیوار آجری را بررسی خواهیم کرد.

گذشت زمان به مرور می‌تواند زیبایی و سلامت یک آجر و دیوار ساخته شده با آنرا تحت تاثیر قرار دهد. در این مواقع یکی از بهترین انتخاب‌ها رنگ کردن دیوار آجری است. رنگ علاوه بر اینکه به نما زیبایی می‌بخشد، به عنوان یک محافظ از آجر نیز عمل می‎کند. در این پست به بررسی چگونگی رنگ کردن دیوار آجر پازلی می‌پردازیم.

رنگ کردن دیوار آجری

رنگ آمیزی دیوار آجری

برعکس تصور، رنگ آمیزی دیوار آجری کار ساده‌ای است که اگر آنرا به صورت اصولی انجام دهید، نتیجه کارتان رضایت بخش خواهد بود. درواقع با طی کردن مراحلی که در ادامه به آن می‌‌پردازیم، می‌توانید دیوار خود را به زیبایی رنگ‌آمیزی نمایید. اما اگر می‌خواهید طرحی حرفه‌ای بر روی دیوارتان پیاده کنید؛ می‌توانید از یک نقاش حرفه‌ای کمک بگیرید.

به چه ابزارهایی برای رنگ آمیزی دیوار آجری نیاز داریم؟

براش رنگ کردن دیوار آجری

شما برای رنگ آمیزی دیوارتان به یک سری ابزار نیاز دارید که باید پیش از شروع کار این ابزار را تهیه نمایید. این ابزار عبارت اند از:
• کاردک و سمباده
• سیلر
• رنگ آستر
• پوشش پلاستیکی یا نوار نقاشی برای دیوار
• مواد شوینده، اسفنج و پارچه
• غلتک نقاشی با کاور نیم تا یک چهارم اینچی
• قلم موی نقاشی ساختمان
• بتونه درزگیر
• رنگ مناسب و دلخواه
• ملات ماسه سیمان (برای پر کردن ترک‌ها)

پیش از اینکه نقاشی کنید

پیش از اینکه نقاشی را شروع کنید باید اقدامات زیر را طی نمایید:

  1. از اینکه منطقه رنگ آمیزی را به خوبی آماده کرده‌اید اطمینان حاصل کنید.
  2. اگر می‌خواهید آجرکاری با ملات سیمان انجام دهید، باید اینکار را 28 روز قبل از رنگ کردن دیوار آجری انجام دهید.
  3. دیوار آجری خود را به خوبی بررسی کنید تا مطمئن شوید دیوارتان ناقص نباشد. برای مثال تجمع نمک‌های کریستالی سفید بر روی سطح آجر را باید پیش از رنگ آمیزی جدا کرد. (برای اینکار، آجرها را با محلول 5 درصد سرکه سفید و آب پاک کنید و سپس اجازه دهید خشک شود.)
  4. هر  گونه نشتی، رطوبت اضافه یا افزایش رطوبت را پیش از رنگ کردن دیوار آجری پاک کنید.
  5. مطمئن شوید که بر روی سطح دیوار هیچگونه شن یا سیمان سست وجود نداشته باشد و سوراخ‌های روی دیوار را با سیمان تزریق کنید.
  6. دیوار را با یک برس سفت با آب شستشو دهید تا مواد شل شده از بین برود.
  7. با یک نوار چسب یا روزنامه تمامی قسمت‌هایی که نمی‌خواهید رنگی شوند مانند تزئینات یا پنجره‌ها را بپوشانید.

مقاله پیشنهادی: چگونه دیوار آجری خود را تعمیر کنیم؟

تمیز کردن دیوار آجری

مراحل رنگ کردن دیوار آجری

پس از اینکه دیوار خود را آماده کردید می‌توانید رنگ آمیزی دیوار خود را شروع کنید. برای اینکه کیفیت نهایی رنگ آمیزی‌تان رضایت بخش باشد، باید گام‌های زیر را به ترتیب طی نمایید.

  • مرحله اول؛ سطح دیوار را آماده کنید

    پس از اینکه دیوار خود را از آلودگی‌هایی که بر روی آن وجود داشت پاکسازی کردید، باید سطح آنرا همسان سازی کنید. درواقع آجرها منافذ زیادی دارند که اگر عمق آن زیاد باشد در هنگام رنگ آمیزی، دیوار جلوه خوبی پیدا نمی کند. البته اگر در ساخت سازه‌تان از آجر پازلی استفاده کرده باشید، نگرانی از این بابت نخواهید داشت. چراکه سطح آجر پازلی کاملا یکدست بوده و بدلیل ساختار چفت شونده‌ای که دارد، منافذ ندارد و به راحتی می‌توان آنرا رنگ کرد. البته راه دیگر این است که آجر پازلی را که خریداری می‌کنید رنگی سفارش دهید و دیگر حتی نیاز نیست آنرا رنگ کنید. (در مورد آجر پازلی بیشتر بخوانید.)
    اما اگر دیوارتان قدیمی است و ساختار آن تخلخلی است باید آنرا با یک پرایمر مخصوص دیوار آجری بپوشانید. مهم است که حین انجام این کار از وسایل محافظتی همچون عینک، دستکش و ماسک استفاده نمایید. اگر سطح رنگ آمیزی‌تان بزرگ است این کار را با یک غلتک بزرگ و اگر مساحت آن کم است با براش رنگ آمیزی این کار را می‌توانید انجام دهید. پس از اینکه بر روی سطح پرایمر زدید بگذارید 24 ساعت خشک شود.

    مراحل رنگ کردن دیوار آجری

  • مرحله دوم؛ رنگ آمیزی دیوار آجری را شروع کنید

    ابتدا لبه‌ها را با یک براش یا قلم مو رنگ آمیزی کنید. مراقب باشید هیچ لبه‌ای را از دست ندهید تا رنگ‌تان یکدست شود. خطوط ملات را نیز بهتر است با قلم مو رنگ کنید. پس از اتمام اینکار با غلتک کل سطح را رنگ کنید. جهت حرکت دست‌تان در رنگ آمیزی باید از بالا به سمت پایین باشد. در این مرحله باید قلم مو را در دسترس خود نگه دارید تا با ان هر گونه ریزش یا چکه‌های رنگ را بگیرید. پس از اتمام کار بگذارید خشک شود.

    رنگ آمیزی دیوار آجری

  • مرحله سوم؛ یک لایه دیگر رنگ اضافه کنید

    یک لایه دیگر رنگ را با همان روش قبلی بر روی لایه رنگ اول اضافه کنید. بعد از اینکه لایه دوم را رنگ آمیزی و تمام کردید، نوارهایی که برای جلوگیری از پخش رنگ به قسمت های مجاور چسبانده‌اید را بردارید. سپس پس از خشک شدن کامل دیوار می‌توانید مبلمان و وسایل خانه را به جای قبلی خود بازگردانید.

    رنگ کردن دیوار آجری دوباره

مقالات اخیر

آجر پازلی و طبیعت
جایگزین دیوار آجری
آجر عایق صدا
پخت آجر
12
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *