پودر سنگ چیست؟

(کاربردها و انواع آن)

پودر سنگ

پودر سنگ همانطور که از نام آن مشخص است، از سنگ به دست می‌آید و در صنعت کاربرد دارد. ما در این مقاله به بررسی تمام و کمال این محصول، انواع آن و کاربردها می‌پردازیم.

پودر سنگ، از محصولات جانبی کارخانجات و معادن سنگ‌بری است که اغلب برای فعالیت های صنعتی ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در پروژه های عمرانی و ساخت و ساز نیز می‌توان رد پای این محصول را مشاهده کرد.

پودر سنگ چیست؟

پودر سنگ که آن را با نا‌م‌های خاک سنگ و آرد سنگ نیز می‌شناسند، از پسماند سنگ‌های طبیعی و کانی‌های معدنی به دست می‌آیند. سنگ شکنی و سنگ تراشی‌هایی که بر روی سنگ‌ها به روش صنعتی صورت می‌گیرد، براده‌هایی از آن را به جای می‌گذارد که حالت آردی دارد و می‌توان از آن در پروژه‌های ساخت و ساز استفاده کرد. علاوه بر آن، از دیگر روش‌های صنعتی همچون آسیاب‌های کوبشی نیز برای تولید آن استفاده می‌شود. البته به صورت طبیعی هم طی فرآیند فرسایشی که برای سنگ‌ها اتفاق می‌افتد، خاک سنگ تولید می‌گردد.

خاک یا پودر سنگ

هر دو روش ایجاد پودر سنگ، محصول مشابهی را ایجاد می‌کنند که ممکن است در اندازه و یا شکل با یکدیگر متفاوت است. برای مثال پودر سنگ حاصل از روش صنعتی شکلی نوک تیز دارد، که آنرا مناسب آسفالت سازی کرده است. خاک سنگ حاصل از روش طبیعی نیز بیشتر حالت گرد مانند دارد.

مقاله پیشنهادی : چگونه پسماند معادن و کارخانه‌های سنگبری را مدیریت کنیم؟

کاربردهای پودر سنگ

آرد سنگ در صنعت بسته به اندازه ذرات آن در قسمت مختلف به کار برده می‌شود.

  • مواد اولیه آجر

    از پودر سنگ می‌توان در صنعت آجر سازی استفاده کرد. این محصول باعث افزایش استحکام آجر می‌شود و در تولید برخی از آجر ها به نسبت 10 درصد افزوده می‌شود. یکی از آجرهایی که در تولید آن اغلب از خاک سنگ استفاده می‌شود، آجر پازلی است که به تازگی توانسته جایگاه خود در میان دیگر محصولات ساختمانی باز کند. کاربرد پودر سنگ در تولید آجر پازلی مقاومت آنرا به نسبت آجرهای معمولی دو چندان می‌کند.
    برای آشنایی بیشتر با دیگر مواد اولیه آجر پازلی مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید.

    کاربرد پودر سنگ در تولید آجر

  • تولید ملات

    همانطور که اشاره شد بیشترین کاربرد پودر سنگ در صنایع ساختمان سازی است. تولید ملات با آن، نیز یکی از رایج‌ترین کاربری‌های آن است. درواقع خاک سنگ را در ترکیبات ملات، سیمان و ماسه استفاده می‌کنند. علاوه بر آن، در ساخت آسفالت، شیشه، آجر نما و صنعت موزاییک نیز ردپای این محصول را می‌توان مشاهده کرد.

  • ضد عفونی کردن محیط

    یکی از راه‌ها برای جلوگیری از اسیدی شدن محیط، استفاده از خاک حاصل از سنگ‌ها می‌باشد. در واقع آرد سنگ خاصیت ضد عفونی کننده دارد و باعث از بین رفتن غشای سلولی باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شود. بنابراین از آن برای پاکسازی و ضد عفونی کردن مکان‌هایی همچون استخرها، دامداری‌ها و پرورش آبزیان استفاده می‌کنند.

    ضد عفونی کردن با پودر سنگ

  • کارهای هنری

    از انواع مختلف خاک سنگ در فعالیت‌های هنری همچون مجسمه سازی و پیکر تراشی نیز استفاده می‌شود.

  • صنعت کشاورزی

    جالب است بدانید از پودر سنگ در صنعت کشاورزی نیز استفاده می‌کنند و به عنوان محصولی مفید در زراعت به کار برده می‌شود. در واقع آرد سنگ را برای حاصلخیزی بیشتر به خاک اضافه می‌کنند تا محصولات بیشتری برداشت کنند. چنانچه خاک مورد نظر برای کشاورزی اسیدی شده باشد؛ با افزودن پودر سنگ آهک، ph خاک افزایش پیدا کرده و شرایط برای رشد گیاهان مهیا می‌گردد.

    کاربرد پودر سنگ در کشاورزی

  • زهکشی آبراه‌ها

    در مسیرهایی که امکان رسوب مصالح ساختمانی در آنها وجود دارد، از این محصول به عنوان مواد اولیه در زهکشی آبراه‌ها برای آبیاری درختان می‌توان استفاده کرد.

  • جلوگیری از فرسایش سازه

    یکی دیگر از کاربردهای پودر سنگ در ساخت دیوار و سدهای محافظتی است؛ که در ساحل بنا می‌کنند. در واقع از محصول سنگ و سنگ‌های خورد شده برای جلوگیری از فرسایش این سازه‌ها در برابر آب و یخ استفاده می‌کنند. البته به طور کلی به کار بردن پودر سنگ در هر بنایی مقاومت آنرا چنین برابر می‌کند.

    کاربرد پودر سنگ در جلوگیری از فرسایش

  • تصفیه فاضلاب‌های خانگی

    همانطور که اشاره شد، آرد سنگ خاصیت ضد میکروبی دارد. به همین دلیل برای تنظیم اسیدیته و تصفیه فاضلاب‌های خانگی و شهری نیز قابل استفاده است.

انواع پودر سنگ را بشناسید

انواع پودر سنگ

بسته به سنگی که برای تولید این محصول به کار برده می‌شود، پودر سنگ‌ها در دسته بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. در ادامه به معرفی انواع آن می‌پردازیم.

  • سنگ آهک: پودر سنگی که از آهک به دست می‌آید؛ در تولید سیمان، ملات، بتن، جاده سازی، صنایع شیمایی، خنثی سازی اسیدها، خوراک دام و طیور و… استفاده می‌شود.
  • خاک سنگ جوشقان: خالص‌ترین و سفیدترین نوع پودر سنگ، جوشقان می‌باشد. سفیدی این خاک سنگ به حدی است که از آن در شهرهای شمالی ایران برای نماکاری خانه بهره می‌گیرند. این محصول را از لاشه سنگ معادن به دست می‌آورند.
  • خاک سنگ دولومیت: پودر سنگ دولومیت با سنگ آهک شباهت‌های زیادی دارد و فرمول آن نیز کربنات کلسیم منیزیم است.
  • پودر سنگ گرانیت: سنگ‌های دگرگونی همچون دیوریت ، ریولیت ، بازالت ، پریدوتیت و… را سنگ‌های گرانیتی می‌گویند و از پودر آن در صنعت‌های مختلف استفاده می‌کنند.
  • سنگ مرمریت: این سنگ مشابه سنگ آهک است و از آن برای حذف ناخالصی‌ها تولید فیلتر ، به عنوان پرکن ، صنایع غذایی انسانی و حیوانی، سفید کاری و… استفاده می‌کنند.

مقالات اخیر

آجر پازلی و طبیعت
جایگزین دیوار آجری
آجر عایق صدا
پخت آجر
12
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *