وزن آجر پازلی

عوامل تاثیر گذار بر آن

وزن آجر پازلی

در این پست قصد داریم در مورد یکی از جدید ترین مصالح ساختمانی یعنی آجر پازلی صحبت کنیم و آنرا از نظر وزن و غواملی که می‌تواند بر روی آن تاثیر گذار باشد مورد بررسی قرار دهیم.

آجر و بلوک پازلی را با نام آجر لگویی نیز می‌شناسند و در بیشتر ساخت و سازها همچون ساخت ساختمان، آلاچیق، استخر، دیوار کشی اطراف باغ و… به کار برده می ‌شود. در این مقاله به بررسی وزن آجر پازلی و عوامل تاثیر گذار بر آن خواهیم پرداخت.

آجر پازلی چیست؟

در ابتدا برای اینکه به سراغ بررسی وزن این نوع مصالح ساختمانی برویم، بیایید یک مرور کوتاه بر روی تعریف خود آجر پازلی داشته باشیم. آجر پازلی نوعی مصالح ساختمانی که از طریق خاصیت نر و مادگی که دارد و از طریق جفت شدن در یکدیگر سازه را تشکیل می‌دهند.
طریقه تولید این آجر از ترکیب مواد اولیه و تحت فشار قرار دادن آن صورت می‌گیرد و تشکیل یک آجر منسجم می‌دهد. در واقع برای تولید آجر و بلوک پازلی از کوره استفاده نمی‌شود؛ بنابراین آسیبی به محیط زیست نیز وارد نمی‌شود.

آجر پازلی

مقاله پیشنهادی : با آجر و بلوک پازلی آشنا شوید

وزن آجر و بلوک پازلی

وزن آجر و بلوک پازلی

آجر و بلوک پازلی را با دستگاه‌های تمام اتوماتیک تولید می‌شود و وزن تقریبی آجر پازلی تولید شده با خط تولید آجر پازلی ماشین سازی مجرب حدود 2.800 تا 3.00 کیلو گرم می باشد. وزن بلوک پازلی تولید شده نیز از 4.800 تا 5.500 کیلو گرم متغیر است. در واقع وزن این مصالح ساختمانی می‌تواند متغیر می‌باشد و این کاملا تحت تاثیر مواد اولیه‌ای که در تولید آن بکار رفته است می‌باشد. بنابراین در ادامه بررسی این عوامل تاثیر گذار خواهیم پرداخت.

مواد اولیه تاثیر گذار بر وزن آجر پازلی

مواد اولیه تاثیر گذار بر وزن آجر پازلی

مواد اولیه آجر پازلی عبارت است از:

  • ضایعات و پسماند معادن شن و ماسه یا ضایعات کارخانه‌های سنگ‌ بری (70 درصد)
  • سیمان (20 درصد)
  • پودر سنگ (10 درصد)
  • پودر رنگ (دلخواه)
  • آب

همانطور که اشاره کردیم از ترکیب این مواد و با فشرده شدن آنها، آجر پازلی تشکیل می‌شود. اصلی ترین ماده تشکیل دهنده که همان ضایعات است بیشترین تاثیر را بر وزن آجر پازلی دارد. در واقع هر چه مواد اصلی آن چگالی بیشتری داشته باشد، وزن کلی آجر لگویی نیز بیشتر می‌شود. برای مثال اگر از ضایعات سنگی استفاده شود وزن تمام شده آجر و بلوک پازلی نیز بیشتر می‌شود. اما استفاده از مواد خاکی باعث کاهش وزن آن می‌شود.
همچنین درصدی که سیمان و پودر سنگ ترکیب شده با دیگر مواد نیز بر روی وزن آجر و بلوک پازلی تاثیر می‌گذارد.

چند نکته مهم

در ادامه چند نکته مهم در مورد آجر پازلی و بافت آنرا برای شما آورده‌ایم که اگر خودتان یک خط تولید آجر پازلی راه اندازی کرده‌اید بسیار می‌تواند برای شما کاربردی باشد.

  • سیمان با بافت سنگی پیوند ایجاد می‌کند و این در صورتی است که با بافت خاکی پیوند ایجاد نمی‌کند.
  • بافت ماسه بادی در آجر پازلی باعث حجم گرفتن آن می‌شود و به گونه‌ای همانند فیلر عمل می‌کند.
  • وجود آهک و سیلیسیوم باعث قوام گرفتن بهتر آجر پازلی می‌شود.

وزن آجر پازلی در دیوار چینی

مقایسه وزن دیوار پازلی با دیوار معمولی

وزن تکی آجر پازلی در برابر آجرهای معمولی همچون آجر گری و آجر ده سوراخ که در حدود 1 تا 1.5 کیلوگرم است بیشتر می‌باشد. اما با این حال وزن تمام شده آن در چیدمان یک متر مربع دیوار نصف این آجرها می‌شود. در واقع وزن تمام شده آجر پازلی در یک متر مربع تقریبا 160 کیلو گرم در می‌‌آید و این حجم برای آجرهای گری و آجرهای ده سوراخ دو برابر این اندازه یعنی 400 و 320 کیلوگرم می‌باشد.

مقالات اخیر

آجر پازلی
آجر پازلی
آجر پازلی و آینده
تاریخچه آجر
ساخت و ساز بصرفه
آجر پازلی و طبیعت
12
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *