ساخت و ساز ساختمان

در 6 مرحه جامع

ساخت و ساز ساختمان

ساخت و ساز ساختمان جدید هیجان‌ انگیز است، به‌ ویژه زمانی که بدانید این فرآیند چگونه پیش میرود. در این مقاله از ابتدا تا انتهای مراحل ساخت خانه بصورت کامل آشنا خواهید شد.

 چیپ پرشینو، معاون ارشد ساخت و ساز در ادوارد اندرو هومز، می‌گوید: قابل درک است که خریداران برای دیدن خانه جدیدشان که از ابتدا تا انتها ساخته شده هیجان زده هستند.

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه یک خانه یا ساختمان جدید ساخته می شود؟ برای آشنایی با مراحل اینکار در این مقاله، با آجر پازلی دات کام همراه باشید.

مراحل ساختمان سازی

3 مرحله قبل از ساخت و ساز

مراحل قبل از ساختمان سازی

قبل از شروع به ساخت و ساز مانند بسیاری از پروژه‌ها، یک برنامه استراتژیک مقدماتی نقشه بصری برای تمام فعالیت‌هایی که رخ خواهد داد ارائه می‌ شود. مرحله پیش از ساخت شامل فعالیت های زیادی است که در اینجا به چند مورد قابل توجه اشاره می کنیم:

  • یافتن مکان
  • اخذ مجوزهای لازم برای شروع ساخت و ساز
  • استخدام پیمانکار

علاوه بر سه مورد فوق، پروژه های ساختمانی به منابع زیادی نیاز دارند. ساخت و ساز بدون برنامه ریزی اولیه مناسب میتواند به یک کار دلهره آور تبدیل شود. قبل از شروع ساخت و ساز، تهیه چک لیست جدای از برنامه استراتژیک کلی کاملا منطقی است. به این ترتیب، هر کار خاص در این مرحله می تواند پس از تکمیل بررسی شود.

روند ساخت خانه از ابتدا تا انتها چگونه است؟

بخش های زیادی در زمینه ساخت یک سازه وجود دارد. برنامه ریزی ساخت و ساز می تواند یک کار دلهره آور باشد و ممکن است به نظر برسد که مراحل ساخت و ساز خانه هرگز پایان نخواهند یافت. انتخاب مکان، به دست آوردن قیمت و تصمیم گیری در مورد نمای داخلی تنها برخی از این مراحل هستند. با این حال، مطمئن باشید که یک توالی منطقی برای این فرآیند وجود دارد و نتیجه نهایی ارزش انتظار را دارد. در زیر یک نمای کلی از مراحل ساخت خانه جدید و آنچه می توانید در هر مرحله انتظار داشته باشید نشان داده شده است. پس از طرح کلی، برخی از مراحل خاص را با جزئیات بیشتری شرح خواهیم داد.

مراحل ساخت خانه

مرحله 1 – حفاری و آماده سازی محل ساخت و ساز

اولین گام در این مرحله از بین بردن تمام زباله ها، سنگ ها، درختان و سایر موانع طبیعی است تا فضای مناسب برای ساخت و ساز ایجاد شود. اغلب آنها برای تکمیل این مرحله به یک پیمانکار حفاری مراجعه می کنند. در این مرحله پیمانکار با توجه به مشخصات ملک از نقشه های معماری استفاده خواهد کرد. هنگامی که محل برای حفاری آماده شد، بیل مکانیکی منطقه را تسطیح کرده و سوراخی را برای ریختن فونداسیون حفر می کند.

معمولاً حدود یک هفته طول می کشد تا مرحله حفاری و آماده سازی محل  تکمیل شود. به خاطر داشته باشید که تمام زمان های تخمین زده شده به عوامل متعددی از جمله اندازه ساختمان بستگی دارد؛ برآوردهای ما برای یک خانه مسکونی با متراژ متوسط ​​تمرکز دارد.

مرحله 2- پایه های ستون و فونداسیون

هر پروژه ساختمانی موفق با یک پایه محکم شروع می شود. هنگامی که محل ساخت و ساز آماده شد، گام بعدی شامل سه مرحله است: پایه گذاری، پی ریزی و سپس قاب بندی خانه.

در اینجا نگاهی گذرا به مراحل مهم در این مرحله از ساخت و ساز ساختمان می اندازیم.

پایه گذاری پی ریزی قاب بندی خانه

پایه ها و فونداسیون

فونداسیون همان چیزی هست که پایه های سازه شما روی آن خواهد نشست که به طور سنتی از بتن و میلگرد مسلح ساخته می شود. قرار دادن و بازرسی فوندانسیون از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا وزن کل سازه را تحمل می کنند.

هنگام ساخت و ساز پس از تنظیم پایه ها و انجام بازرسی، یک پیمانکار بتن را در فونداسیون کلی خانه می ریزد. فونداسیون، ستون فقرات هر سازه است که ساختمان، اساساً بر روی آن قرار دارد.

به طور سنتی، دو هفته طول می کشد تا این مرحله به پایان برسد، اگر چه شرایط آب و هوایی ممکن است جدول زمانی را تغییر دهد. بتن باید زمان کافی برای خشک شدن و سخت شدن قبل از دیوار چینی و پوشش سقف را داشته باشد.

دیوار چینی و پوشش سقف

این فقط دست ها و چشم های شما نیستند که نیاز به محافظت دارند، بلکه خانه نیز به محافظت نیاز دارد! در واقع هنگامی که فونداسیون در جای خود قرار گرفت و کاملاً خشک شد، وقت آن است که پیمانکاران شروع به دیوار چینی و پوشش سقف کنند. آنها چارچوب ساختاری خانه را می سازند که اغلب به آن گل میخ می گویند. ابتدا دیوارهای بیرونی چیده می شوند و سپس سیستم های کف و تیرهای سقف قرار می گیرند. در نهایت روکش برای پوشش دیوار و ایجاد یک مانع محافظ قرار می گیرد.

قاب بندی خانه

این مرحله از ساخت و ساز اغلب هیجان انگیزترین بخش فرآیند است زیرا تمام نقشه های ساختمان در نهایت شکل می گیرند و شما می توانید از محیط خانه دیدن کنید.
فریم بندی معمولاً یک تا دو ماه طول می کشد.

مرحله 3- شما در حال پیشرفت هستید!

در این مرحله، سازندگان شروع به کار روی تاسیسات داخلی خانه می کنند. این مرحله ای است که در آن تمام عناصر تاسیسات از جمله گرمایش، تهویه مطبوع، برق و لوله کشی به وجود می آیند.
در ادامه نگاهی گذرا به اقدامات مهم در این مرحله می اندازیم.

نصب و راه اندازی تاسیسات ساختمان

نصب برق، لوله کشی و تهویه مطبوع

قبل از شروع عایق بندی، اجزای داخلی باید نصب شوند. این مرحله از ساخت و ساز اغلب به عنوان مرحله مکانیک خشن نامیده می شود، که به نصب تاسیسات داخلی خانه اشاره دارد. به عنوان مثال می توان به سیم کشی برای خروجی ها، لوله کشی برای خطوط آب و دریچه های خروجی برای واحدهای گرمایشی و تهویه هوا اشاره کرد.

تکمیل این مرحله حدود دو تا چهار هفته طول می کشد. پس از تکمیل، سیستم های تاسیسات معمولاً بازرسی می شوند و پس از گذراندن بازرسی، نصب عایق می تواند آغاز شود.

عایق بین گل میخ های قاب شده قرار می گیرد. هنگامی که دما در ماه های سرد زمستان شروع به کاهش می کند، عایق اضافه شده در این مرحله تضمین می کند که خانه دمای داخلی مطلوب مورد نیاز ساکنان را حفظ می کند.

همچنین این مرحله ساخت و ساز ساختمان هزینه های انرژی را کنترل می کند و صدای ناشی از منابع داخلی مانند تلویزیون های پر سر و صدا و صداهای بیرون مانند ترافیک را به حداقل می رساند.

دیوارهای داخلی / نصب دیوارهای خشک

خبر خوب این است که در این مرحله، پروژه تقریباً در نیمه راه است. پس از بازرسی سیستم های مکانیکی و نصب عایق، دیوار خشک آماده بالا رفتن است. دیوارهای خشک که گاهی به آن ورق نیز گفته می شود، برای ایجاد دیوارها و سقف هایی که هر اتاق را مشخص می کنند، روی ناودانی ها نصب می شوند. نصب عایق و دیوار خشک تقریباً یک تا دو ماه زمان می برد.

کنترل کیفیت / یک گام مداوم

هر مرحله از ساخت و ساز یا بازسازی جدید باید از نظر کیفیت مورد بررسی قرار گیرد این بازرسی‌ها می‌تواند فرآیندی بی‌پایان به نظر برسد. با این حال، به دلایل ایمنی، ساختمان ضروری هستند. این مرحله همچنین تضمین می‌کند که مقاوم سازی ساختمان بر اساس دستورالعمل‌های اولیه صورت گرفته است.

مرحله 4- کابینت ها، کفپوش ها و سایر تزئینات داخلی

از آنجایی که نمای بیرونی سازه شبیه تصویری است که در ابتدا تصور میشد، اکنون زمان آن رسیده که فضای داخلی ساختمان را با آن مطابقت دهیم.

در این مرحله سازندگان، کابینت، کفپوش و تزئینات را نصب می کنند. همچنین مرحله ای است که پیمانکاران روی دیوارهای داخلی و کابینت ها آستر می زنند و بعداً آنها را رنگ می کنند. تجهیزات لوله کشی مانند شیر آب، وان، توالت، سینک و دوش حمام نیز نصب می شوند. کار مرحله 4 حدود یک تا دو ماه طول می کشد تا تکمیل شود.

تکمیل نمای داخلی سآختمان

کابینت ها را نصب کنید

ممکن است در این مرحله فضای داخلی خانه کاملاً آشفته به نظر برسد، اما پیشرفت های زیادی حاصل شده است. اکنون زمان شروع به نصب کانتر و کابینت آشپزخانه است.

نصب کابینت و کانتر معمولاً حدود دو هفته طول می کشد.

تکمیل دکوراسیون داخلی و تزیینات داخلی

تکمیل دکوراسیون داخلی منزل یک مرحله جذاب است زیرا جزئیات ظریف تر ظاهر می شوند. اکثر خانه‌ها دارای تزئینات داخلی مانند قرنیز و روکش پنجره هستند که از گوشه ها محافظت می کنند و مفاصل را پنهان می کنند. در این مرحله از فرآیند، خانه آماده نصب کلیه تزئینات داخلی است.

پیش رنگ و رنگ

زیر سازی کابینت ها در مرحله پیش رنگ آمیزی آماده می شوند. سپس قسمت هایی از خانه از جمله دیوارها آستر کاری و رنگ آمیزی می شود.

کفپوش

چه کفپوش پلاستیکی باشد، چه سرامیک یا پارکت، زمان آن رسیده که خانه را کفپوش کنید. درواقع این مرحله یکی از آخرین مراحل تکمیل خانه می باشد. تمام مراحل دیگر باید قبل از کف گذاری انجام شده باشد.

انجام کفپوش در مرحله آخر می تواند از آسیب احتمالی که ممکن است در اثر اقدامات دیگر مانند نقاشی رخ دهد جلوگیری کند. به علاوه، هنگام جابجایی تجهیزات کفپوش خراش بر نمی دارد.

مرحله 5- تقریباً خانه تکمیل است

اکنون تقریباً آنجا هستید! در این مرحله تمام تاسیسات تمام شده و وسایل در جای خود قرار می گیرند. هنگامی که فضای داخلی شما یکپارچه به نظر می رسد، سازندگان به نمای بیرونی و محوطه سازی خانه می پردازند .

مراحل ساختمان سازی تکمیل نمای بیرونی

تکمیل نمای بیرونی

در طی این مرحله، قطعات به تاسیسات اولیه که قبلا نصب شده اند متصل می شوند. به عنوان مثال می توان به اتصال سینک ها، توالت ها و شیرآلات و اتصال آنها به سیستم لوله و هم چنین وسایل روشنایی، پریزها و کلیدها به سیستم سیم کشی برق که در مرحله 3 نصب شده متصل می شوند اشاره کرد.

نصب تجهیزات

اکنون تقریباً آنجا هستید! در این مرحله تمام تاسیسات تمام شده و وسایل در جای خود قرار می گیرند. هنگامی که فضای داخلی شما یکپارچه به نظر می رسد، سازندگان به نمای بیرونی و محوطه سازی خانه می پردازند .

مسطح کردن راهروها و پیاده روها

در این مرحله، بتن در سطح پیاده رو ها و راهرو های مقابل ساختمان جهت مسطح کردن سطح ورودی ریخته می شود. استفاده از بتن در این مرحله به دلیل تشکیل سطوح کاملا مسطح ترجیح داده می شود. تکمیل این مرحله مسطح حدود یک هفته طول خواهد کشید.

محوطه سازی

این مرحله شامل قرار دادن چمن، گیاهان و درختچه ها است. محوطه سازی اقدامی است که خانه را متمایز می کند، و به ارزش کلی ملک می افزاید. علاوه بر این، محوطه سازی با طراحی خوب از جاری شدن سیل در اطراف سازه جدید جلوگیری می کند. مرحله محوطه سازی حدود یک هفته طول می کشد. ( کاربرد آجر پازلی در محوطه سازی را می توانید در مقاله مربوط به آن بخوانید.)

مقاله پیشنهادی : انواع آجر و کاربردهای آنها را بخوانید.

مرحله 6: وقت آن است که برای نقل مکان آماده شوید!

اکنون زمان آن رسیده است که آخرین اقدامات را انجام دهید تا آماده نقل مکان به خانه جدید شوید. کارگران ساخت و ساز شما تمام گرد و غبار و زباله ها را از محل قبل از رسیدن شما به خانه تمیز می کنند پس از بازرسی نهایی شما می توانید کلید های خانه را تحویل بگیرید و وارد خانه شوید.

بازرسی نهایی

در بالا به کنترل کیفیت اشاره کردیم. در طی این مرحله، یک بازدید نهایی، همه چیز بررسی می شود. این آخرین فرصت برای فراخوانی پیمانکاران برای انجام مجدد یا تکمیل بخشی از مراحل قبلی است که ممکن است مشکل داشته یا به پایان نرسیده باشد.

مقاله پیشنهادی : روش های بازسازی دیوار آجری را بخوانید

مرحله پس از تکمیل خانه

در این مرحله اسناد نهایی توسط معمار ایجاد شده و به شهرداری منطقه ارسال می شود که نشان می دهد ساختمان بازرسی و تکمیل شده است.

مقاله پیشنهادی : راه های نگهداری از آجر را بخوانید

همانطور که در بالا اشاره کردیم، روند ساخت کلیه ساختمان ها، حتی ساختمان های تجاری دارای جدول زمانی و پیشرفت مشابهی میباشند. ممکن است در یک پروژه تجاری پی های بزرگتر، سازه های فولادی و دیوارهای بلندتر مورد نیاز باشد، اما ساخت هر سازه ای معمولاً از همان فرآیند پیروی می کند. درصورت داشتن هرگونه سوال در رابطه با ساخت و ساز ساختمان ، میتوانید سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مقالات اخیر

آجر پازلی
آجر پازلی
آجر پازلی و آینده
تاریخچه آجر
ساخت و ساز بصرفه
آجر پازلی و طبیعت
12
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *