رفع شوره دیوار آجری

چگونه شوره و سفیدک‌های روی دیوار آجری را پاک کنیم؟

رفع شوره دیوار آجری

یکی از رفتارهای آجر که با مرور زمان در آجرها و نماهای آجری بروز می‌کند، شوره است. در این مقاله به بررسی دلایل آن، راه‌های پیشگیری و پاک کردن شوره دیوار آجری می‌پردازیم.

یکی از مشکلاتی که می‌تواند سلامت و زیبایی آجر را تحت تاثیر قرار دهد، ایجاد شوره یا سفیدک بر روی آجر است. البته این مورد نباید باعث نگرانی شود؛ چراکه راه‌های مختلفی برای جلوگیری و رفع شوره دیوار آجری وجود دارد که با پیروی از آنها می‌توانید از شوره آجر اجتناب کنید.

شوره یا سفیدک بر روی دیوار آجری چیست؟

چگونگی رفع شوره دیوار

ممکن است لکه‌های سفید یا خاکستری بر روی آجرهای دیوار سازه‌تان دیده باشید. به این لکه‌ها شوره یا سفیدک می‌گویند که بر اثر رطوبت و نم نمایان می‌شود. به وجود آمدن این لکه‌ها نشانگر کیفیت پایین آجرنما است. در واقع این لکه‌ها اغلب سفید رنگ هستند، اما بسته به دلیل بوجود آمدن آن می‌تواند به رنگ‌های سبز یا خاکستری نیز دیده شوند. آجرنمایی که شوره می‌زند اغلب مواد اولیه‌ی غیر استانداردی در آن بکار برده شده است.
شوره دیوار بیشتر در مناطق مرطوب دیده می‌شود و در مناطق گرم و خشک کمتر است. چراکه در مناطق خشک رطوبت قبل از رسیدن به سطح دیوار خشک می‌شود و شوره به وجود نمی‌آید. بنابراین اگر در منطقه‌ای که زندگی می‌کنید هوا شرجی یا مرطوب است، بیشتر باید روی این موضوع حساسیت داشته باشید.

مقاله پیشنهادی : در مورد آجر نما بخوانید.

چه دلایلی باعث ایجاد شوره می‌شود؟

املاح به وجود آورنده شوره

اصلی‌ترین دلیلی که باعث می‌شود یک آجر دچار شوره شود، نمک‌های محلول در آب است، که رسوب کرده و شوره را پدید می‌آورد. در ادامه به بررسی دلایلی و موادی که باعث سفیدک آجر می‌شوند می‌پردازیم.

نمک‌های محلول در آب

همانطور که اشاره کردیم نمک‌های محلول در آب باعث به وجود آمدن شوره بر روی آجر می‌شود. این لکه‌ها با برخورد قطره‌های باران بر روی دیوار ایجاد می‌شوند و پس از خشک شدن اثر خود را بر روی دیوار باقی می‌گذارند. این نمک ها عبارت اند از:

  • اکسید منگنز که منبع اصلی آن خود آجر است.
  • سولفات کلسیم که منبع به وجود آورنده آن نمک آجر است.
  • کلرید پتاسیم، کلرید وانادیم و سولفات وانادیوم که بر اثر شستشوی آجر با اسید بوجود می ‌آید.

ملات بکار رفته در دیوار چینی

یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن شوره بر روی دیوار آجر ملاتی و دوغاب بندکشی است که در هنگام دیوار چینی به کار رفته است. برای اینکه بتوانید فکری برای جلوگیری و رفع شوره دیوار آجری کنید باید بررسی کنید که آیا مشکل از خود سیمان است یا واکنش آن با آجر؟ نمک هایی که در ملات سیمان باعث شوره می‌شوند را در ادامه آورده‌ایم:

  • هیدروکسید کلسیم که در سیمان است.
  • کربنات کلسیم که منبع اصلی آن سیمان یا بتن به کار رفته در دیوار کشی است.
  • کربنات سدیم که در ملات بندکشی وجود دارد.
  • سولفات پتاسیم که بر اثر واکنش آجر سفال و سیمان به وجود می‌آید.
  • سولفات سدیم نیز که بر اثر واکنش آجر با سیمان به وجود می‌آید.
  • اکسید آهن که بر اثر تماس با آهن به وجود می‌آید.

راه‌های رفع شوره دیوار آجری کدام‌اند؟

از بین بردن شوره دیوار آجری

تا به اینجا هر آنچه که در مورد شوره نیاز بود را بررسی کردیم؛ حال نوبت به پرداختن به روش‌های از بین بردن شوره‌های دیوار آجری است؛ پس با ما همراه باشید.

  • برای رفع شوره آجر،آنرا با آب بشوئید

    اولین راهکار پیشنهادی ما، شسشتو آجر با آب پرفشار است، که روشی آسان و با هزینه پایین است. البته اگر این روش را انتخاب می‌کنید باید اطمینان حاصل کنید، که پس از شستشو حتما دیوار خشک شود و رطوبت روی آن باقی نماند چراکه همین رطوبت می‌تواند باعث شوره زدن مجدد دیوار شود.
    پیشنهاد می‌شود این کار را در فصل گرم و در روز انجام دهید، تا دیوارتان به سرعت خشک شود.

    رفع شوره دیوار آجری با آب

  • با اسید دیوار را شستشو دهید

    مواد اسیدی نیز می‌تواند تاثیر خوبی در پاکسازی شوره از دیوار آجری داشته باشد. البته اگر این روش را انتخاب می‌کنید، باید از پیش بدانید که علت به وجود آمدن شوره‌تان چیست، چراکه برخی نمک‌ها در واکنش با اسید نه تنها از بین نمی‌روند بلکه باعث تشدید شوره می‌شوند. بهترین ماده اسیدی که برای شستشوی آجر پیشنهاد می‌‌شود، سرکه است. چراکه به نسبت دیگر مواد شیمیایی خطر و ضرر کمتری دارد و همچنین در همه‌ی خانه‌ها در دسترس است.
    علاوه بر سرکه از محلول جوهر نمک و آب، با درصد ترکیب 1 به 12؛ یا محلول اسید سولفوریک و آب با نسبت 1 به 9 نیز می‌توانید استفاده کنید. پس از اینکه سطح آجر نما را با اسید شستید، سطح آنرا با آب مجدد شستشو دهید.

    شوره زدایی با اسید

  • با استفاده از برس یا فرچه خشک شوره‌ها را جدا کنید

    استفاده از برس یا فرچه خشک یک روش سنتی، اما موثر برای از بین بردن شوره‌ها به حساب می‌آید. برای اینکار ابتدا محیط را آماده سازی کنید و محیط اطراف را با یک پوشش مناسب احاطه کنید. سپس سطح آجر را با مقداری آب مرطوب کنید تا شوره‌ها راحت‌تر جدا شوند. در آخر با فرچه و با حرکت‌های گردان یا بالا به پایین شوره‌ها را از روی دیوار پاکسازی کنید. حواستان باشد بیش از حد فشار وارد نکنید تا به آجر آسیبی وارد نشود.

  • با سند بلاست شوره دیوار آجری را از بین ببرید

    برعکس روش‌های رفع شوره دیوار آجری که تا به اینجا معرفی کردیم، روش ماسه پاشی یا سند پلاست روشی پیشرفته و جدید است. در این روش از هوا یا آب و ذرات ریز ماسه برای پاکسازی آجر استفاده می‌کنند. پیشنهاد ما این است این روش را برای سطوح بزرگ استفاده کنید و برای سطوح کوچکتر به سراغ روش‌های دیگر بروید، چراکه ماسه پاشی هزینه‌های بالایی دارد.
    پیشنهاد می‌شود بعد از ماسه پاشی سطح آجر را یک یا چند لایه رزین ضد آب بپوشانید.

    شوره زدایی دیوار با ماسه پاشی

راه‌های پیشگیری از سفیدک زدن آجر

همیشه عاقلانه‌ترین راه این است که از به وجودآمدن شوره‌ها پیشگیری کنید تا اینکه به دنبال راهی برای رفع شوره دیوار آجری باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا چند روش موثر پیشگیری از شوره آجر را معرفی کنیم.

  • از ملات با کیفیت و ضد شوره استفاده کنید.
  • از پوشش‌های نانو برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به آجر استفاده کنید.
  • در ترکیبات دوغاب از کمترین میزان ممکن آب استفاده کنید.
  • قسمت پایینی دیوار که به زمین متصل است را عایق کنید، تا نم زمین به دیوار نرسد.
  • از تولید کننده‌های معتبری، آجر خریداری کنید که به شما اطمینان دهند، مواد اولیه‌شان املاح نمکی کمی دارد.
  • سولفات‌های قلیایی در رس تشکیل دهنده آجر و دوغاب را کاهش دهید.

برترین راهکار؛ استفاده از آجر پازلی

دیوار پازلی

چه روش‌هایی که برای پیشگیری و چه روش‌هایی که برای پاک کردن شوره دیوار آجری معرفی شد، همه در برگیرنده هزینه‌های اضافی است. اما اگر به شما بگوییم که روشی وجود دارد که شما را از این هزینه‌های اضافی نجات می‌دهد، قطعا برای‌تان جالب خواهد بود.
در واقع آجر پازلی نوعی مصالح جدید است، که با ورود به بازار مصالح تحولی بزرگ را رقم زده و با مزایای بی نظیری که دارد، جایگزین فوق العاده‌ای برای مصالح قدیمی شده است. مواد اولیه تشکیل دهنده این آجر املاح نمکی ندارد و از طرفی برای اتصال آجرها به یکدیگر نیز از ملات استفاده نمی‌شود از این رو امکان اینکه آجر پازلی شوره بزند؛ وجود ندارد. به همین راحتی با خرید و استفاده از آجر پازلی دیگر نیازی به پیشگیری یا رفع شوره دیوار آجری خود ندارید.

مقاله پیشنهادی : اگر در مورد آجر پازلی کنجکاو هستید، این پست را بخوانید.

مقالات اخیر

آجر پازلی
آجر پازلی
آجر پازلی و آینده
تاریخچه آجر
ساخت و ساز بصرفه
آجر پازلی و طبیعت
12
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *