تفاوت خانه خشتی با آجری

استحکام خانه آجری

تفاوت خانه خشتی با آجری

در صنعت ساختمان سازی، ساخت خانه‌ خشتی و آجری بسیار مرسوم است. بنابراین ممکن است این سوال در ذهن عموم پیش آید، ساخت و ساز با کدام یک انتخاب معقولانه‌تری است؟ در این مقاله می‌خواهیم با بررسی تفاوت خانه خشتی با آجری به این سوال مهم پاسخ دهیم.

هر کدام از مصالحی که در ساخت و ساز ساختمان‌ها به کار برده می‌شود، مزایا و معایب خود را دارند. که سازندگان و پیمان کاران بسته به نوع ساخت و نیازهایی که دارند، باید مصالح مورد نظر را انتخاب کنند. در ادامه به بررسی این مصالح در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارد، می‌پردازیم.

خشت چیست؟

به طور معمول در گذشته و به خصوص در روستاها برای ساخت خانه از خشت استفاده می‌شده است و اصطلاحا خانه‌های خشتی می‌ساخته‌اند. مواد اولیه‌ای که در ساخت خشت، به کار برده می‌شود، خاک رس است. برای اینکه خشت تولید کنند، خاک رس را با کاه، خرده سنگ و آب مخلوط می‌کنند.

خانه خشتی و آجری

برای ساخت خانه با آن، ترکیب ساخته شده را در قالب‌های مخصوص می‌ریزند و فشار می‌دهند. سپس خشت‌های ساخته شده را در برابر نور خورشید قرار می‌دهند و اجازه می‌دهند تا خشک شود. قالب‌هایی که با آن خشت را می‌سازند اغلب بزرگ است. بنابراین خانه‌های خشتی نیز دیوارهایی با قطر بزرگ دارند.

خانه‌های خشتی

خانه خشتی

این نوع خانه ها را بسیار کم در شهرها می‌بینید و بیشتر در روستاها ساخته می‌شوند. چراکه دسترسی به مصالح ساختمانی در روستاهای دور بسیار سخت‌تر است؛ بنابراین مردم محلی با تولید دستی خشت، خود اقدام به ساخت خانه می‌کنند. خانه‌های گلی را بیش از یک طبقه نمی توان ساخت، چراکه خشت برای ساخات خانه دو طبقه استحکام کافی ندارد. علاوه بر آن در صورت وقوع زلزله نیز ساختمان های خشتی مقاومت کافی ندارند. و از آنجایی که کشور ما زلزله خیز است، استفاده از ملات و مصالح خشتی اصلا پیشنهاد نمی‌شود.

آجر چیست؟

آجر و خشت

برای بررسی تفاوت خانه خشتی با آجری، مصالح دومی که باید بررسی شود، آجر است. خانه را می‌توان با مصالح مختلفی ساخت، که پرکاربردترین آنها آجر می‌باشد.
آجرها را نیز همانند خشت اغلب با خاک رس می‌سازند. با این تفاوت که آجر را با دستگاه‌های مخصوص و در کوره‌های آجر پزی عمل می‌آورند. بنابراین محصول به دست آمده بسیار مقاوم‌تر و با استحکام‌تر از خشت می‌باشد. از آجر در دیوار چینی، نمای ساختمان، ساخت سقف، ساخت آلاچیق و…. استفاده می‌گردد.

خانه‌های آجری

خانه آجری

ساختمان‌های یک تا چهار طبقه را می‌توان با آجر ساخت. (که در یک مقاله به طور اختصاصی آجرهای مناسب ساختمان سازی را معرفی کرده‌ایم.)

اسکلت اصلی این خانه‌ها را با آجر می‌سازند، اما برای ساخت سقف آن در ایران معمولا از پروفیل‌ها و آجر به صورت طاق ضربی استفاده می‌شود. برخی از سازندگان نیز از سقف تیرچه و بلوک نیز استفاده می‌کنند.

تفاوت خانه خشتی با آجری در برابر زلزله به این گونه است که خانه‌های خشتی دوام چندانی ندارند؛ اما خانه‌های آجری بسیار مقاوم‌تر از خشت عمل می‌کنند. البته برای افزایش استحکام آن باید حتما از شناژهای روی کرسی چینی و سقف استفاده شود.

در ساختمان‌هایی که در ساخت آنها از آجر استفاده شده است، به طور معمول دیوارهای حمال را بر روی هم می‌سازند و پارتیشن‌ها نیز معمولا همین دیوارهای حمال هستند.

تفاوت خانه خشتی و آجری

همانطور که اشاره کردیم، خشت را از گل خام فرآوری می‌کنند و برای خشک کردن آنرا در آفتاب قرار می‌دهند. به دلیل اینکه خشت در کوره حرارت نمی‌بیند، استحکام کمی دارد و تحمل و استحکام کافی برای ساخت یک بنای چند طبقه را ندارد. همچنین بر خلاف آجر امنیت کافی در برابر آسیب‌هایی همچون سیل، زلزله و طوفان را ندارد. اما در مقابل آن، آجرها به دلیل اینکه در کوره حرارت کافی دیده‌اند بسیار مقاوم‌تر می‌باشند و در برابر خطرهای احتمالی سر پناه مقاوم‌تری هستند.
البته امروزه آجرهای جدیدی به بازار وارد شده که برای تولید نیازی به کوره پخت ندارند؛ اما همچنان از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار هستند و می توانند به راحتی جایگاه آجرهای معمولی را مال خود کنند. آجر پازلی یکی از جدید ترین مصالح ساختمانی که بدون کوره پخت (و آلوده کردن محیط زیست با گاز کربن مونو کسید خارج شده از این کوره‌ها) فرآوری شده و جایگزینی مناسب برای مصالح قدیمی است. چراکه هم از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و هم سطح زیبایی دارد؛ که نمای زیبایی برای خانه شما خلق می‌کند.

مقاله پیشنهادی : اطلاعات بیشتر در مورد این محصول را می توانید در مقاله مربوط به آن بخوانید.

استحکام ساختمان آجری

خانه آجری

مسکن و خانه همواره به عنوان سر پناه و محافظی در برابر خطرهای بیرونی محیط، برای انسان‌ها دارای اهمیت بوده است. استحکام و مقاومت خانه رابطه مستقیمی با امنیت خانه دارد، از این رو مهم است که از چه مصالحی و با چه کیفیتی استفاده کنید.
محصولی با کیفیت است که بتواند سازه را در برابر آسیب‌های محیطی همچون زلزله، آتش سوزی، سر و صدا، سیل و اسید محافظت کند.

مقالات اخیر

آجر پازلی و طبیعت
جایگزین دیوار آجری
آجر عایق صدا
پخت آجر
12
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *