ویژگی آجر های خوب

یک آجر خوب چه ویژگی هایی دارد؟

ویژگی آجر های خوب

چه چیزی باعث می‌شود که یک آجر را، آجر خوب بدانیم؟ چه ویژگی‌های به یک آجر، امتیازی بالاتر برای ساخت و ساز می‌دهد؟ چگونه یک آجر خوب را تشخیص دهیم؟

اینها سوالاتی است که پیش از خرید آجر برای امور ساختمان سازی باید به پاسخ آنها برسیم، تا بهترین مصالح را برای سازه‌ی خود انتخاب و خریداری کنیم؛ تا در آینده نیز از نتیجه ساخت و ساز خود رضایت داشته باشیم. در این مقاله به بررسی ویژگی های یک آجر خوب می‌پردازیم.

مقاله پیشنهادی : انواع مصالح ساختمانی را بشناسید.

ویژگی های آجر خوب چیست؟

برای اینکه یک آجر خوب تولید کرده یا خریداری کنیم، باید به یک سری فاکتورهای مهم در آن توجه کنیم؛ که در ادامه به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت.

  • وزن آجر

    وزن آجر دستخوش، مواد اولیه‌ای می‌شود که در تولید آن بکار رفته است. یکی از ویژگی های یک آجر خوب، کم بودن وزن آن در ساخت و ساز است. در هنگام انتخاب و خرید آجر باید به این موضوع توجه داشته باشید که ممکن است یک آجر به تنهایی وزن کمی داشته باشد؛ اما در هنگام ساخت و ساز به همراه ملات، وزن تمام شده سازه را بالا ببرد. (در مقاله وزن آجر پازلی، به بررسی و مقایسه وزن آجرهای مختلف پرداخته‌ایم.)

  • خاصیت جذب آب

    یکی از مهم ترین ویژگی‌های آجر خوب که باید به آن توجه داشته باشید، جذب رطوبت و آب آن است. به خصوص اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید، که رطوبت هوا در آن زیاد است. ساختار برخی از آجرها متخلخل و حفره دار است که رطوبت را جذب می‌کند و در پی آن شاهد رویش خزه و شوره بر روی آجر خواهید بود.

    ویژگی آجر خوب در جذب آب

  • سختی آجر

    سختی آجر باید به گونه ای باشد که زمانی که با ناخن بر روی سطح آن می‌کشید، آثار آن به جا نماند. اگر اینگونه نبود آجر از سختی کافی برای استفاده در ساخت و ساز برخوردار نیست.

  • شکل

    یکی دیگر از ویژگی های آجر خوب، ظاهر یکدست و زیبای آن است. در واقع یکی از راه‌های تشخیص آجر با کیفیت، توجه به ظاهر آن است. آجر مرغوب ظاهری یکدست، لبه‌های مرتب و سالم و رنگی یکنواخت دارد. البته می‌توانید برای افزایش زیبایی و ماندگاری از پوشش‌های رزین و نانو نیز استفاده کنید.

    شکل یک آجر خوب

  • رنگ آجر

    یکی دیگر از نکاتی که در هنگام خرید آجر باید به آن توجه داشته باشید، این است که رنگ آجر را بررسی کنید. یکی از نشانه های شناخت آجر رنگ آن است و هرچه رنگ آن مسی یکنواخت‌تر باشد نشان از پخت به اندازه آجر در کوره است.
    البته نوعی از آجر وجود دارد که برای تولید نیازی به کوره پخت ندارد و با استفاده از دستگاه‌های پرس ساخته می‌شود. همچنین رنگ این آجر را هم با پودرهای رنگی می توان تعیین کرد. آجر مورد نظر ما آجر پازلی است که به سرعت در حال فراگیری در جهان و به خصوص ایران است. (برای خواندن اطلاعات کامل در مورد آجر پازلی کلیک کنید.)

نکاتی که در خرید آجر باید به آن توجه کنید

علاوه بر مواردی که تا اینجا به آن اشاره کردیم، چند راهکار خلاصه در ادامه آورده‌ایم، که توجه به آنها باعث می‌شود خیالتان از بابت آجری که برای ساخت و ساز خود استفاده می‌کنید، راحت شود.

  • در اثر ضربه به آجر، صدای زنگ می‌دهد. در واقع این نشانه توپری آجر است و پایداری و مقاومت آنرا نشان می‌دهد.
  • درجه انتقال حرارت آجر، هر چه به صفر نزدیک‌تر باشد، آجر با کیفیت‌تر است.
  • جذب آب آجر در حدود 6 تا 18 درصد وزن کلی خود آجر باشد.
  • به خوبی ملات به آن می‌چسبد.
نکات قبل از خرید آجر

از نظر شما ویژگی های یک آجر خوب چیست؟

مقالات اخیر

آجر پازلی
آجر پازلی
آجر پازلی و آینده
تاریخچه آجر
ساخت و ساز بصرفه
آجر پازلی و طبیعت
12
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *