نشست دیوار

بررسی دلایل، علائم آن، راه‌های جلوگیری و تعمیر آن

نشست دیوار

ساخت و ساز علاوه بر اینکه می‌تواند لذت بخش و سود آور باشد، شما را با چالش‌هایی همچون نشست دیوار روبرو کند. به همین دلیل باید راه‌های پیشگیری و دلایل نشست را بدانید. در این مقاله نیز به بررسی این موارد و علائم و روش تعمیر دیوار نشست کرده می‌پردازیم.

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که در طی ساخت و ساز ممکن است رخ بدهد، این است که سازندگان به نکات و اصول مهم در ساختمان سازی توجه نکنند و در پی آن مشکلاتی برای سازه ایجاد شود. یکی از دردسرسازترین این مشکلات نشست دیوار است، که ممکن است در پی بی توجهی به نکات مهم ساختملان سازی رخ دهد. اجرای غیر اصولی عمر سازه را کاهش می‌دهد و سرمایه گذاری که برای ساخت ملک کرده‌اید را بیهوده می‌کند.

نشست ساختمان چیست؟

به چه چیزی نشست ساختمان می‌گویند؟ در واقع زمانی که خاک به دلیل تحمل وزن زیاد به سمت پایین حرکت می‌کند، میگویند که دچار نشست شده است. بنابراین زمانی که ساختمان بر روی خاکی که بر روی آن بنا شده است فشار زیادی ایجاد کند، می‌تواند باعث نشست دیوار در آن ناحیه شود.

چه دلایلی باعث نشست ساختمان می‌شود؟

دلایل نشست ساختمان

عمده دلیلی که باعث نشست ساختمان می‌شود، همان طور که اشاره کردیم، عدم رعایت اصول مهم در ساختمان سازی است. اما ممکن است برخی دلایل دیگر نیز در نشست آن تاثیر داشته باشد. این دلایل عبارت اند از:

  • نشست لوله‌های آب ساختمان
  • بارندگی زیاد یا خشکسالی
  • تغییرات در جدول آب زیر زمینی
  • درختان تنومند اطراف ساختمان
  • زهکشی ضعیف اطراف ساختمان
  • نشت آب از زمین مجاور ساختمان
  • خاک ضعیف زیر ساختمان

علائم نشست دیوار

زمانی که ساختمان دچار نشست می‌شود، از مشاهده یک سری علائم می‌توان آنرا تشخیص داد. در ادامه این نشانه‌ها را آورده‌ایم؛ تا در صورت مشاهده سریعا برای رفع آن اقدام نمایید.

  • دیدن ترک بر روی دیوار

    یکی از نشانه‌هایی که خبر از نشست دیوار آجری می‌دهد، وجود ترک بر روی آن است. این نوع ترک‌ها اغلب به صورت مورب شکل گرفته و انتهای آنها نیز معمولا به درب و پنجره‌ها منتهی می‌شود. این نشانه را جدی گرفته و به سرعت برای ترمیم و اصلاح نشست های فعال دیوار اقدام کنید. (راه‌های ترمیم دیوار آجری را بخوانید.)

    علائم نشست ساختمان

  • چسبندگی درب و پنجره‌ها

    زمانی که ساختمان نشست می‌کند، ممکن است، باز شدن درب و پنجره‌ها را دچار مشکل کند. بنابراین اگر با این مشکل روبرو شدید، حتما وضعیت نشست های فعال دیوار را بررسی کنید.

  • کف آویزان

    در ساخت برخی از ساختمان، برای زیر سازی ساختمان‌ها از پی منفرد استفاده می‌کنند. اگر شما نیز برای ساختمان‌تان از آن استفاده کرده‌اید؛ باید آگاه باشید که پی‌های منفرد مستعد نشست‌های نا متقارن هستند. در صورتی که از این پی‌ها استفاده می‌کنید حتما باید برای جلوگیری از نشست برنامه ریزی کنید؛ چراکه احتمال نشست دیوار را به وجود می‌آورد. در صورت بروز مشکل نیز می‌توانید با استفاده از جک‌های هیدرولیکی از تشدید نشست جلوگیری کنید.

    نشانه‌های نشست دیوار

  • برآمدگی کف ساختمان

    کف ساختمان را در کنار دیوارها بررسی کنید. اگر شکم آورده بود، یک علامت هشدار است که امکان بروز نشست دیوار را اعلام می‌کند و باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

  • وجود فاصله بین کف و دیوار

    یکی از رایج‌ترین علائم نشست ساختمان فاصله‌ای است که میان انتهای دیوار و کف ساختمان به وجود می‌‌آید. اگر همچین چیزی را در ساختمان خود دیدید خطر آنرا جدی بگیرید و به فکر اصلاح آن باشید.

جلوگیری از نشست ساختمان

امکان بروز نشست دیوار و ساختمان در پروژه‌های ساختمان سازی رایج است. اما با اینحال نکاتی وجود دارد که می‌توان با رعایت آن، احتمال وقوع آنرا کاهش داد یا از آن جلوگیری کرد. در ادامه این نکات را خلاصه وار برای شما آورده‌ایم.

  • ظرفیت باربری و مقاوم سازی ساختمان را افزایش دهید.
  • در هنگام بتن ریزی از روش ویبره کردن استفاده کنید، تا بتنی کاملا متراکم بدست آید.
  • پس از اینکه بتن ریزی صورت گرفت، پیشنهاد می‌شود به اندازه 10 سانتی متر در بتن مش بندی شود و بتن ریزی را تا ارتفاع لازم ادامه دهید.
  • یکی دیگر از راهکارهای جلوگیری افزایش تعداد ستون‌های ساختمان است.
  • بین دیوارهای ساختمان و ستون‌های آن پیوستگی ایجاد کنید.
  • تا جایی که می‌توانید سازه را سبک بسازید.
بتن ریزی ساختمان

تعمیر دیوار نشست کرده

اگر دیوارمان دچار نشست شد باید چه راهکاری برای آن تدبیر کنیم؟ در ادامه مراحلی که در مواجهه با نشست ساختمان باید طی کنیم را آورده‌ایم.

  • مرحله اول؛ محل تخریب شده را تمیز کنید

    ممکن است نشست دیوار با ایجاد ترک همراه باشد. بنابراین اولین اقدامی که بایید بردارید، این است که از محل نشست تا سقف دیوار را تمیز کنید.

  • مرحله دوم؛ ترک را ترمیم کنید

    اگر ترک و شکستگی عمیق بود اطراف آن را با تیشه جدا کرده و آنرا آماده بازسازی کنید. از قبل نیز چند تکه آجر مناسب با اندازه‌ی ترک را زنجاب کنید. (اجازه دهید در آب غوطه ور شوند) آجر دیوار ترک خورده را هم نیز خیس کنید تا آهک ملات را جذب کرده و باعث آلوئک آجر نشود.
    سپس در یک ظرف مناسب، ملات را آماده کرده و ملات در درون ترک‌ها بریزید. پس از آن تکه آجرها را به درون ترک فشار داده تا اضافه ملات‌ها از آن خارج شود و سطح آنرا با بقیه دیوار همسان کنید.

  • مرحله سوم؛ ناحیه مورد نظر را گچ کاری کنید

    پس از اینکه ملات و آجرهایی که در قسمت ترک قرار دادید، خشک شد؛ نوبت به اندود کردن با گچ است. سطح موجود را با گچ و خاک به نسبت 1 به 1 اندود نمایید. سپس روی آنرا حدودا تا 8 میلی متر سفید کاری کنید. در مرحله آخر نیز بر روی سفید کاری‌تان را با گچ کشته با ضخامت 1 تا 1.5 سانتی متر اندود نمایید.

    سفید کاری دیوار نشست کرده

اگر شما تجربه‌ای در مورد نشست دیوار دارید؛ با ما در میان بگذارید.

مقالات اخیر

آجر پازلی
آجر پازلی
آجر پازلی و آینده
تاریخچه آجر
ساخت و ساز بصرفه
آجر پازلی و طبیعت
12
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *