بلوک چفتی چیست؟

کاربردها، مزایا و معایب آن

بلوک چفتی

شاید به تازگی چیزهایی راجع به بلوک چفتی شنیده باشید که بدون ملات و از طریق چفت شدن در دیوار چینی به کار برده می‌شود. ما نیز در این مقاله به بررسی این مصالح ساختمانی، کاربردها، مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

بلوک چفتی یکی از مصالح ساختمانی جدیدی است که در بازار ایران و جهان معرفی شده است و مزایای شگفت انگیزی دارد. در واقع همانطور که از نام آن پیداست، این بلوک‌ها از طریق چفت شدن به یکدیگر متصل می‌شوند. بنابراین نیاز به ملات ندارند و تنها برای استحکام بیشتر آن می‌توانید از میلگردهای فولادی یا ملات استفاده کنید.

بلوک چفتی چیست؟

بلوک چفتی چیست

به بلوک‌هایی که از طریق فرورفتگی و برآمدگی‌هایی از قبل تعیین شده قالب گرفته می‌شوند و در ساخت دیوار یک طرح به هم پیوسته ایجاد می‌کند، بلوک چفتی می‌گویند. این نوع بلوک را با نام‌های دیگری همچون بلوک بدون ملات و بلوک به هم پیوسته نیز می‌شناسند. ویژگی چفتی بودن این بلوک این امکان را به وجود آورده تا هم ترازی دیوار آسان‌تر و راحت‌تر چه به صورت افقی و چه به صورت عمودی حاصل شود. از طرفی نیاز به ملات حذف شده و تنها در صورت تمایل می‌توانید، ملات یا میله‌های فولادی را برای استحکام بیشتر آن اضافه کنید.

بلوک چفتی چه کاربردی دارد؟

پایه پل با بلوک چفتی

اول از همه باید اشاره کنیم که از این بلوک نمی‌توان در همه پروژه‌های ساخت و سازی استفاده کرد. درواقع بلوک‌های چفتی بیشتر در پروژه‌های موقت، کوتاه مدت و ضروری مورد استفاده قرار می‌گیرد. چیدن بلوک های بدون ملات کار ساده‌ای است و نیاز به نیروی کار متخصص ندارد. در ادامه پروژه‌هایی که در آنها بلوک چفتی کاربرد دارد را آورده‌ایم:

  • در ساخت سازه‌های موقتی که در زیر آب قرار دارند؛ مانند پایه پل‌ها یا سدها را از این نوع بلوک می‌سازند.
  • در ساخت سیلو برای جلوگیری از نشتی آن استفاده می‌شود و نصب آن آسان و ساده است.
  • در مناطق ساحلی که امکان وقوع سیل بالاست برای جلوگیری از ورود آب به سازه‌ها استفاده می‌گردد.
  • برای ایجاد مرکز ثقل جرثقیل‌ها و دیگر تجهیزات راهسازی به کار برده می‌شود.
  • دیوارهای محافظی که به سرعت باید ساخته شوند را با بلوک چفتی آماده می‌کنند.
  • دیوارهایی که برای مانع در رفت و آمدها ساخته می‌شود، نیز با استفاده از بلوک‌های به هم پیوسته ساخته می‌شوند.

مزایای بلوک‌ های سیمانی بدون ملات

مزایای بلوک سیمانی چفتی

بلوک های سیمانی چفتی یک ساختار به هم پیوسته انعطاف پذیر به وجود می آورد که ساخت و جمع آوری آنرا کار ساده‌ای کرد است و در واقع این باعث شده است تا به یک انتخاب خوب در ساخت سازه‌های موقت به شمار می‌رود. در ادامه به بررسی مزایای بلوک چفتی می‌پردازیم.

  • به دلیل طراحی اصلی این بلوک‌ها در هم تنیده می‌شوند و امکان جابجایی ندارد و در جای اصلی خود ثابت باقی می‌ماند.
  • در برابر حرارت و آتش مقاوم است و به گونه‌ای عایق دما محسوب می‌شود.
  • نیاز به استخدام نیروی متخصص برای چیدن دیوار وجود ندارد و می توانید خودتان این کار را انجام دهید یا به کارگران کم مهارت این کار را بسپارید.
  • در زمان و هزینه‌‌ی کارگر بلوک زنی نیز با استفاده از بلوک چفتی صرفه جویی می‌شود.
  • به نسبت الوار ایمنی بیشتری دارد و در برابر پیچ خوردگی، حشرات و آتش سوزی انتخاب مقاوم‌تری به شمار می‌رود.
  • این نوع بلوک حتی بدون ملات نیز استحکام و پایداری به نسبت خوبی دارد و فرصتی برای شما ایجاد می‌کند تا با وارد کردن
  • آرماتورهای فولادی استحکام آنرا چندین برابر کنید.
  • به ملات نیازی ندارد و در هزینه‌های خرید و حمل و نقل ملات و آب صرفه جویی کرده و دیگر نیازی نیست مدت زیادی را در انتظار خشک شدن دیوار بشینیم.

معایب بلوک چفتی چیست؟

معایب بلوک سیمانی

بلوک چفتی با وجود مزایای بسیاری که دارد معایبی نیز دارد که باعث شده در بسیاری از ساخت و سازها بکار برده نشود. در ادامه به این معایب می‌پردازیم.

  • عدم چفت شدن دقیق در یکدیگر

جنس سیمان به شدت زمخت است و هر چقدر که دستگاه هایی که آنها را تولید می کند دقیق آن را قالب گیری کند، باز هم ممکن است به خوبی و دقیق در کنار یکدیگر جای نگیرد. در اصل زبر بودن سیمان باعث می‌شود تا در میان بلوک‌ها تخلخل ایجاد شود و در ادامه نارضایتی مشتریان را به همراه دارد.

  • امکان شکسته شدن در حمل و نقل 

این بلوک‌ها به دلیل سیمانی بودن، امکان شکستن آنها در هنگام حمل و نقل توسط کارگرها یا ماشین‌های حمل بار وجود دارد. از آنجایی که راه اتصال بلوک‌های چفتی به یکدیگر قسمتهای نر و مادگی آنهاست، اگر این قسمت‌ها آسیب ببینند، عملا بلوک به هم پیوسته خریداری شده بی مصرف می‌شود.

  • مقاومت کم در برابر زلزله 

در صورتی که زلزله رخ دهد و بلوک‌ها آسیب ببینند، کل دیوار ساخته شده آوار می‌شود چراکه این بلوک‌ها در یکدیگر چفت شده‌اند و در صورت فشار خیلی شدید همه با هم ریزش می‌کنند.

  • حساسیت در تولید

در تولید این نوع بلوک سیمان ماده اصلی است و اگر به خوبی تولید نشود، زبر می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که تولید آن با حساسیت باشد تا خاصیت چفت شوندگی آن از بین نرود.

  • عدم کاربرد در سازه‌های بلند

به دلیل وزن بالا نمی توان از این مصالح ساختمانی در ساخت ساز‌های مرتفع استفاده کرد.

بلوک پازلی بهتر است بلوک چفتی؟

بلوک چفتی یا بلوک پازلی

از آنجایی که هم بلوک چفتی و بلوک پازلی دارای خاصیت چفت شوندگی در یکدیگر است، این سوال به وجود آمده است که، کدام یک از این آجرها انتخاب بهتری برای ساخت و ساز می‌باشند. با جود شباهت‌هایی که این دو نوع مصالح ساختمانی دارند دارای تفاوت‌هایی هستند که در تصمیم خرید آنها می‌تواند تاثیر گذار شود. در ادامه با بررسی تفاوت‌های این دو نوع بلوک و مقایسه آنها با یکدیگر این سوال را شفاف سازی می‌کنیم و نتیجه گیری را به خودتان می‌سپاریم.

مقاله پیشنهادی : درباره‌‌ی آجر و بلوک پازلی بخوانید

  • مواد اولیه

    در تولید بلوک پازلی از ضایعات معادن و کارخانجات سنگ بری استفاده می‌شود که به نسبت مواد ارزان و در دسترسی به نسبت سیمان هستند. از طرفی این مواد در برابر ضربه مقاوم تر هستند و به راحتی شکسته نمی‌شوند.

  • شکل ظاهری

    بلوک پازلی به نسبت بلوک سیمانی چفتی ظاهری مرتب‌تر و زیباتر دارد. بنابراین در ساخت و سازها به عنوان نما نیز به کار برده می‌شود و ظاهر زیباتری به سازه‌ی شما می‌بخشد.

  • کاربرد در ساخت و ساز

    بلوک پازلی در ساخت و سازهای مهم تری همچون ساخت خانه و حتی ساختمان‌های دو طبقه نیز به کار برده می‌شود. این در صورتی است، که از بلوک چفتی سیمانی تنها برای پروژه‌های موقت و کم اهمیت استفاده می‌کنند.

  • مقاومت

    در بالاتر اشاره کردیم که بلوک چفتی به دلیل خاصیت به هم پیوستگی در زلزله ممکن است آوار شود. اما باید ذکر کنیم که از نظر مهندسان استفاده از این نوع بلوک‌های پازلی و چفتی برای مقاومت در برابر زلزله انتخاب بهتری است. چراکه برای تخریب آن به نیروی خیلی بالایی نیازی است؛ بنابراین نیاز به نگرانی در این مورد چه برای بلوک چفتی چه برای بلوک پازلی وجود ندارد.

مقالات اخیر

آجر پازلی
آجر پازلی
آجر پازلی و آینده
تاریخچه آجر
ساخت و ساز بصرفه
آجر پازلی و طبیعت
12
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *