بیماری های آجر

چه مشکلاتی آجر شما را تهدید می‌کند؟

بیماری های آجر

علت بروز بیماری های آجر اغلب وجود املاح و ناخالصی هایی است که در هنگام تولید آجر، به عنوان مواد اولیه به کار برده می‌شود. در این پست به بررسی رایج ترین مشکلاتی که ممکن است برای آجر رخ دهد؛ می‌پردازیم.

آجری که در ساخت و ساز ساختمان‌تان به کار می‌برید، هویت سازه شماست. درواقع این آجرها هستند که سازه شما را تشکیل می‌دهند و از شما در برابر سرما و گرما، زلزله و… مراقبت می‌کنند. بنابراین این حق شماست که از بیماری‌های آجر آگاه باشید و اقدامات لازم برای جلوگیری و مواجهه با آن را بدانید.

بیماری های آجر را بشناسید

آجرها به گونه‌ای اختراع شده‌اند که انعطاف بالایی داشته باشند و در شرایط سخت دوام بیاورند. با اینحال ممکن است بیماری یا مشکلاتی آجر شما را تهدید کند و از مقاومت و کارایی آن بکاهد. دو تا از مهم ترین این مشکلات، سفیدک یا شوره و آلوئک است. در ادامه به بررسی این دو مشکل خواهیم پرداخت.

مقاله پیشنهادی : جدیدترین نوع مصالح ساختمانی، آجر پازلی را بشناسید

سفیدک یا شوره چیست؟

بیماری های شوره آجر

همانطور که اشاره کردیم، دلیل بیماری‌ های آجر املاح و ناخالصی‌هایی است که در تولید آجر بکار برده شده است. شوره آجر نیز به دلیل وجود ناخالصی‌های موجود در خاک رس است که پس از تولید آجر و در اثر فعل و انفعالاتی که در مجاورت رطوبت در آن رخ می‌دهد. این ناخالصی‌ها اغلب از نمک‌های موجود در خود خاک است.
برای پیشگیری از این مشکل پیشنهاد می‌شود، اگر تولید کننده آجر هستید پیش از راه‌اندازی خط تولید، مواد اولیه‌ای که برای اینکار در نظر گرفته‌اید را مورد آزمایش قرار دهید؛ تا از کیفیت آن خیال‌تان راحت شود. اگر هم خریدار آجر هستید، حتما از جاهایی خرید کنید؛ که از کیفیت آجر تولیدی آنها اطمینان کامل دارید.
(ماشین سازی مجرب پیش از ارائه خط تولیدهای خود به تولید کنندگان گرامی، مواد اولیه آنها را مورد آزمایش قرار می‌دهند تا از کیفیت آن اطمینان کامل حاصل نماید.)

انواع سفیدک

شوره زدن آجر می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، که بر اساس آن، سفیدک‌های آجر را در دسته بندی‌های مختلفی قرار داده‌اند.

  • سفیدک کربناتی

    این نوع شوره، بدلیل جذب آب آهک موجود در ملات‌های سیمانی و آهکی توسط آجر و ترکیب آن با کربن دی اکسید، باعث به وجود آمدن کلسیم کربنات در آجر می‌شود. کلسیم کربنات به وجود آمده، بر روی آجر، شوره می‌زند و یکی از بیماری‌های آجر به شمار می‌آید.
    برای جلوگیری از این نوع شوره، پیشنهاد می‌شود پیش از استفاده از آجر آنرا زنجاب کرده؛ تا آجر سیراب شود و آب آهک ملات را نمکد. یا اگر اینکار را پیش از دیوار چینی انجام ندادید، می‌توانید سطوح دیوار نوساز را پیش از بارندگی آب پاش کنید.

    بیماری های شوره آجر

  • سفیدک کلروری

    کمتر شوره آجری، در دسته شوره کلروری قرار می‌گیرد و به ندرت اتفاق می‌افتد. علت تشکیل این نوع شوره نیز کلر موجود در مصالح یا آب مورد استفاده است.
    برای جلوگیری از این مشکل نیز پیشنهاد می‌شود، برای ترکیب ملات یا مراحل ساخت و ساز از اینکه آب مورد استفاده فاقد کلر است، اطمینان حاصل کنید.

  • سفیدک سولفاتی

    ترکیب آب با گچ در ساخت و ساز می‌تواند باعث ایجاد شوره سولفاتی شود. در واقع با نفوذ آب‌های زیر زمینی و آب باران به کارهای آجری، سولفات رسوب کرده و آجر شوره می‌زند.
    راه حلی که برای آن پیشنهاد می‌شود نیز این است که از آجرهای سولفاتی، ملات‌های گچی و آب‌های سولفات دار استفاده نکنید.

    شوره آجر

  • سفیدک نیتراتی

    آجرهایی که مواد اولیه آنها از خاک شوره دار تهیه شده یا در آب و ماسه ملات، شوره وجود داشته باشد، ممکن اسنت سفیدک نیتراتی بر رئی آن بوجود بیاید. وجود شوره در مواد اولیه نیز باعث می‌شود که آجر نم را به خود جذب کند و دیوار نیز نم دار شود. پس از خشک شدن نیز باعث سفیدک زدن سطح آجر می‌شود.

مقاله پیشنهادی : چگونه سفیدک آجر را از بین ببریم؟

آلوئک آجر

یکی دیگر از بیماری‌های آجر، که سازه شما را تهدید می‌کند، آلوئک است. حال آلوئک آجر چیست؟ در واقع لب پر شدن‌های آجر که به دلیل وجود آهک در مواد اولیه آن رخ می‌دهد را آلوئک میگویند. در خاک رس بکار رفته در تولید اغلب آجرها، مقداری آهک وجود دارد. اگر میزان این آهک کم باشد، مشکلی برای آجر پیش نمی‌آید و تنها باعث روشن‌تر شدن رنگ آنها می‌شود. اما اگر میزان آهک از حدی مشخص بیشتر شود باعث ایجاد آلوئک آجر می‌شود. ناخالصی‌های آهک در کوره‌های آجر پزی با گاز کربن دی اکسید واکنش نشان می‌دهد. در نتیجه قسمتی از آجر متورم می‌شود و از آجر جدا می‌شود یا اصطلاحا آجر لب پر می‌شود.

بیماری آلوئک آجر

چگونه از آلوئک آجر پیشگیری کنیم؟

مهم‌ترین اقدام پیش از خرید آجر این است که از کیفیت مواد اولیه‌ای که در تولید آن بکار رفته است اطمینان حاصل کنید. پیشنهاد می‌شود حتما از تولید کنندگانی خرید کنید، که از کیفیت آجرهای تولیدی آنها اطمینان دارید و می‌دانید بیماری های آجر در محصولات شان وجود ندارد.
راه دیگر این است که پیش از استفاده از آجر در دیوار چینی آنرا زنجاب کنید. اینگونه اگر آجرتان آلوئک زده باشد از آن اطلاع پیدا می‌کنید.

مقاله پیشنهادی : آلوئک آجر چیست و چگونه از آن پیشگیری کنیم؟

آلوئک آجر

اگر شما نیز تجربه ای از مشکلات آجر داشتید؛ در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا به راه حل آن بپردازیم.

مقالات اخیر

آجر پازلی
آجر پازلی
آجر پازلی و آینده
تاریخچه آجر
ساخت و ساز بصرفه
آجر پازلی و طبیعت
12
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *