دیوار بدون ملات

چه مصالحی به ملات برای ساخت نیاز ندارند؟

ساخت دیوار بدون ملات

چگونه یک دیوار بدون ملات بسازیم؟ با چه مصالحی می‌توان بدون ملات ساخت و ساز انجام داد؟ و… برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

با دیدن تیتر ساخت دیوار بدون ملات، شاید تصور کنید که همچین چیزی وجود ندارد و نمی‌توان دیواری ساخت که در آن ملاتی به کار برده نشود. اما باید به شما بگوییم که در دنیای پیشرفته امروز هر چیزی امکان دارد! در صنعت ساخت و ساز نیز آجر و بلوک‌های در سال‌های اخیر روی کار آمده‌اند که برای ساخت و ساز به ملات نیازی ندارند و یا ملات کمتری می‌برند. در این مقاله می خواهیم به بررسی این مصالح بپردازیم.

انواع مصالح بدون ملات

دیوار بدون ملات

اول از همه باید بدانیم، آجر و بلوک‌هایی را می‌توان بدون ملات در ساخت و ساز به کار برد که خاصیت چفت شوندگی داشته باشند. یعنی اگر در میان آنها ملاتی برای اتصال ریخته نمی‌شود؛ باید خود مصالح در یکدیگر چفت شوند. برای اینکه بتوان آجر یا بلوک را در یکدیگر چفت کرد، باید فرو رفتگی و برآمدگی‌هایی بر روی آنها وجود داشته باشد که به صورت مکمل در یکدیگر فرو روند. مصالحی که در این مقاله برای ساخت دیوار بدون ملات می‌خواهیم معرفی کنیم؛ عبارت‌اند از:

  • آجر و بلوک پازلی
  • بلوک چفتی

آجر و بلوک پازلی

دیوار پازلی

یکی از پر کاربردترین مصالحی که در ساخت وساز به کار برده می‌‌شود و برای ساخت دیوار با آن به ملات نیازی نیست، آجر و بلوک پازلی است. آجر پازلی دو حفره بر روی خود دارد که در سطح زیرین و بالایی حفره‌ها حالت نر و مادگی دارد و به سازندگان این امکان را می‌دهد، با چفت کردن مصالح در یکدیگر، دیوار چینی را انجام دهند. البته در میان رج‌های دیوار از یک چسب مخصوص آجر پازلی باید استفاده شود، که آجرهای را به طور محکم و مقاوم به یکدیگر متصل کنند.

مقاله پیشنهادی : هر آنچه راجع به آجر پازلی باید بدانید

ساخت دیوار با آجر پازلی

دیوار چینی با آجر پازلی، کار بسیار ساده‌ای است و نیازی به کارگر ماهر هم ندارد. در ابتدا باید همانند دیگر ساختمان‌ها فندانسیون گذاری و شناژ افقی را طبق اصول استاندارد اولیه انجام دهید. اما در ادامه به جای شناژهای عمودی سه عدد میلگرد در چهار طرف ساختمان قرار می‌دهند. سپس در هر یک متر دیوار، یک میلگرد نیز قرار می‌گیرد، که تضمین کننده استحکام سازه است.
در هنگام چیدمان دیوار آجر پازلی، آجرها را از میلگرد عبور داده و در میان هر ردیف دیوار یک لایه چسب قرار می‌دهند. پس از اینکه دیواری که ساختید به ارتفاع یک متر رسید، نوبت به چیدمان آجرهای تیغه‌ای می‌رسد. میلگردها را به صورت افقی بر روی آن قرار داده و آنرا با منگنه به میلگردهای عمودی متصل می‌کنند.
در ادامه برای اینکه دیوار پازلی مقاومت بیشتری داشته باشد، در حفره‌ها ملات می‌ریزند. به این صورت که در حفره‌هایی که میلگرد در آنها نیست یک لیوان یکبار مصرف قرار می‌گیرد، سپس در حفره‌های میلگرد گذاری شده ملات ریخته می‌شود. بر روی آجرهای شیاری نیز، مقداری ملات ریخته و ساخت دیوار ادامه می‌یابد.
البته از این رو آجر پازلی، را در دسته مصالح بدون ملات قرار می‌دهند؛ که ملات به کار رفته در آن، بسیار کم است و در ظاهر دیوار تاثیری ندارد.

مقاله پیشنهادی : چگونه آجر پازلی را با چسب به یکدیگر بچسبانیم؟

ساخت دیوار با آجر پازلی

بلوک چفتی

دیگر بلوکی که خاصیت چفت شوندگی دارد و می‌تواند در ساخت پروژه‌های موقت بدون ملات استفاده شود، بلوک چفتی است. برآمدگی و فرورفتگی‌های بلوک چفتی در سطح کناری آن قرار دارد. و بدین وسیله در یکدیگر چفت شده و سطحی یکدست در ساخت و ساز ایجاد می‌کند. از این رو نیازی به ملات و میلگرد گذاری نیست و تنها برای مقاوم‌تر کردن سازه، می‌توان از میلگرد و ملات استفاده کرد.

بلوک چفتی

کاربرد بلوک‌های چفتی

بلوک چفتی همانطور که اشاره شد، در ساختِ سازه‌های موقت بیشتر کاربرد دارد.

  • سازه‌های موقت زیر آب مثل پل ها و سدها
  • در مناطق ساحلی برای جلوگیری از ورود آب
  • …..

چرا از مصالح بدون ملات استفاده کنیم؟

ممکن است این سوال برای‌تان پیش بیاید، که چرا اصلا باید از مصالحی در دیوار چینی استفاده کنیم، که به ملات نیازی ندارد؟

  1. کاهش هزینه‌ها: اولین و مهم‌ترین دلیل برای اینکار، کاهش هزینه‌هاست. زمانی که از آجر یا بلوک استفاده کنید که برای ساخت و ساز به ملات نیاز ندارد، هزینه خرید و حمل و نقل ملات را حذف کرد‌اید. علاوه بر آن اگر از آجر پازلی استفاده کنید، دیوار ساخته شده تان تک ردیفه است و تعداد آجر کمتری می‌خواهید و بالطبع هزینه کمتری هم می‌پردازید.
  2. حفظ زیبایی ظاهری سازه: برخی از سازندگان ترجیح می‌دهند، به جای اینکه از نماهای پر هزینه برای سازه‌ی خود استفاده کنند، با آجر، نمای ساده و کلاسیک برای بنای خود خلق کنند. اما ملات و سیمان به کار رفته در میان آجر از زیبایی ظاهری دیوار آجری می‌کاهد. بنابراین اگر مصالحی را به کار ببرید که بتوان با آن دیوار بدون ملات ساخت، زیبایی ظاهری سازه حفظ می‌شود.
  3. عبور راحت‌تر تاسیسات: بلوک پازلی و بلوک چفتی حفره‌هایی بر روی خود دارند که امکان عبور راحت تاسسات را می‌دهد. بنابراین دیگر نیازی نیست که بخشی از دیوار را برای برق کشی یا لوله کشی تخریب کنید.
مصالح بدون ملات

مقالات اخیر

آجر پازلی و طبیعت
جایگزین دیوار آجری
آجر عایق صدا
پخت آجر
12

0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *