تفاوت آجر معمولی و آجر نسوز

6 تا از مهم‌ترین تفاوت های آجر نما با آجر معمولی

تفاوت آجر نسوز و آجر معمولی

بررسی و اطلاع از تفاوت آجر نسوز و آجر معمولی، باعث می‌شود در انتخاب آنها به عنوان مصالح مناسب ساخت هر قسمت از خانه، تصمیم گیری بهتری داشته باشید.

ساخت و ساز یکی از مهم‌ترین اقدامات شهرسازی در همه جای جهان است؛ که کیفیت در آن باید حرف اول را بزند. برای اینکه کیفیت یک سازه حفظ شود؛ باید در انتخاب مصالح ساختمانی نهایت دقت را به کار ببریم. یکی از پرکاربردترین مصالح‌ها آجرهای معمولی و آجرهای نسوز می‌باشند. اما هر کدام بسته به کیفیت و کاربرد خود، باید در ساخت و ساز به کار برده شود. بنابراین در این مقاله به بررسی تفاوت آجر معمولی و آجر نسوز و کاربردهای آنها می‌پردازیم.

آجر نسوز چیست؟

در ابتدا به معرفی آجر نسوز می‌پردازیم، تا بدانید زمانی که از آجرهای ضد حریق صحبت می‌کنیم؛ منظورمان چیست؟

در واقع آجر نسوز از ترکیبات و پوکه‌های معدنی نسوز ساخته می‌شود؛ که همین دلیل اصلی مقاومت بالای آن در برابر حریق و آتش سوزی است. در ساخت آجر نسوز از اکسید آلومینیوم، سیلیس، دی اکسید سیلیکون و آلومینیا به نسبت‌های مشخص استفاده می‌شود.

این محصول را در دسته آجر سبک و سنگین دسته بندی می‌کنند و در برابر حرارت بالا استحکام زیادی از خود نشان می‌دهد. از این مصالح در دیواره چینی، طراحی شومینه، کوره‌ها و جعبه‌های آتش استفاده می‌کنند.

مقاله پیشنهادی: انواع مختلف آجر را بشناسید

تفاوت آجر نسوز و آجر معمولی

ممکن است این سوال برای شما پیش آید که برای نمای خانه یا سازه بهتر است از آجر نسوز استفاده کنیم یا آجر نسوز؟ در ادامه با بررسی تفاوت‌ها به شما در یافتن پاسخ کمک خواهیم کرد.

  • مواد تشکیل دهنده

    مهم ترین شاخص تفاوت میان تمامی آجرها، مواد اصلی تشکیل دهنده آن هستند. همانطور که اشاره شد، در ساخت آجر نسوز از مواد اولیه‌ای همچون سیلیس، اکسید آلومینیوم و… استفاده می‌شود. از آن طرف در ساخت آجر معمولی از خاک رس استفاده می‌شود.

  • تفاوت آجر معمولی و آجر نسوز در تنوع رنگی

    آجر معمولی از خاک سفالی ساخته می‌شود و عمدتا رنگ آن قرمز می‌‎باشد. اما آجر نمای نسوز را می‌توانید در رنگ‌های قهواه‌ای، قرمز، زرد، سفید و مشکی تهیه نمایید.

  • مقاومت در برابر ضربه

    در پروسه تولید آجر نسوز، آنرا با دما بالا و با چگالی زیاد، عمل می‌آورند. به همین دلیل این آجر استحکام و تحمل بیشتری در برابر ضربه و خراشیدگی دارد. بنابراین در نما کردن خانه آسیب کمتری می‌بینید و در مدت زمان طولانی زیبایی خانه را حفظ خواهد کرد.

  • عایق صوت

    همانطور که اشاره شد تراکم آجر نسوز بیش از آجر معمولی است، بنابراین صدا را از خود عبور ندهد. اما از آجرهای معمولی صدا عبور می‌کند. بنابراین یکی دیگر از تفاوت های آجر نسوز و آجر معمولی، عایق صوت بودن آن است.

  • مقاومت در برابر حرارت

    آجرهای معمولی به طور کلی می‌توانند دمای 1400 درجه را تحمل کنند. اما آجر نسوز همانطور که از نام آن مشخص است، می‌تواند دمای بسیار بالاتر از 1400 درجه را تحمل کرده و نسوزد.

  • جذب رطوبت

    بیشتر مصالح ساختمانی مشکل جذب رطوبت را دارند، که در طولانی مدت باعث آسیب رساندن به سازه می‌شود. آجر معمولی نیز در دسته‌ی این مصالح قرار می‌گیرد. بنابراین در منطقه‌هایی که آب و هوای مرطوب دارند به هیچ عنوان انتخاب خوبی به شمار نمی‌آیند. اما آجرهای نسوز به دلیل تراکم بالا و عدم وجود آهک در مواد اولیه، در برابر رطوبت نیز مقاومت خوبی دارند.

مقالات اخیر

آجر پازلی و طبیعت
جایگزین دیوار آجری
آجر عایق صدا
پخت آجر
12
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *