ساخت آلاچیق

چگونه یک آلاچیق بسازیم؟

ساخت آلاچیق

ساخت آلاچیق می‌تواند به محوطه شما زیبایی بیشتری ببخشد و مکانی مناسب برای دورهمی‌های شبانه شما خلق کند. شما می‌توانید بنا به خواسته خود آلاچیق‌تان را بصورت بسته یا نیمه باز بسازید.

اگر یک باغ یا حیاطی دلباز دارید، می‌توانید با ساخت آلاچیق، آنرا تکمیل نمایید و همچنین زیبایی و کارایی باغ را افزایش دهید. ساخت آلاچیق در محوطه را می‌توان با مصالح مختلفی همچون فلز، چوب، آجر، بلوک و… انجام داد. اگر به فکر ساخت این بنای زیبا در خانه خود هستید با ما همراه باشید.

مقاله پیشنهادی : انواع مصالح ساختمانی را بشناسید

آلاچیق آجری

آلاچیق چیست؟

آلاچیق مکانی است که برای فراغت، آسایش و خوشگذرانی ساخته می‌شود و آنها را علاوه بر باغ‌ها در پارک‌ها نیز بنا می‌کنند. آلاچیق را با نام‌های دیگری همچون کلاه فرنگی یا تارم نیز می‌شناسند. سقف این سازه‌ها را معمولا به صورت گنبدی شکل می‌سازند و اطراف آن نیز باز است.

الاچیق سنتی

چگونگی ساخت آلاچیق در خانه

آلاچیق را در حیاط، باغ و روف گاردن می توان بنا کرد. ساخت آلاچیق کاربردهای زیادی دارد و یه خصوص در شب‌های تابستانی بسیار کارآمد است. درواقع آلاچیق فضایی آرام و محافظت شده است که می توان به عنوان مکانی برای صرف غذا، گفت‌وگو، خواب و… می‌توان استفاده کرد. در ادامه مراحل بنا کردن آلاچیق را با هم مرور خواهیم کرد.

آلاچیق پارک
  • مرحله اول؛ یک مکان مناسب انتخاب کنید

    پیش از هر چیز باید یک مکان مناسب را برای ساخت آلاچیق انتخاب نمایید. بهترین مکان‌های کاندیدی برای این کار حیاط، باغ و یا تراس خانه می‌باشد. بهتر است مکان انتخابی‌تان منظره‌ی زیبایی را در پیش روی شما قرار دهد و علاوه بر آن به راحتی بتوانید در آن رفت و آمد داشته باشید.

  • مرحله دوم؛ آلاچیق‌تان را طراحی کنید

    بسته به محوطه‌ای که به ساخت آلاچیق اختصاص داده‌اید باید طراحی آلاچیق‌تان را انجام داده و ابعاد آنرا مشخص کنید. این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخورداراست چراکه اگر طراحی‌‎‌تان سازگاری با مکان انتخابی نداشته باشد؛ جلوه خوبی ندارد.

    چگونگی ساخت آلاچیق

  • مرحله سوم؛ متریال مورد نظرتان را انتخاب کنید

    برای ساخت آلاچیق می‌توانید از چوب، فلز، بلوک، سنگ و یا حتی آجر استفاده کنید و برای انتخاب این مورد باید خواسته خود از آلاچیق تان به خوبی مشخص کنید. در این مرحله باید اطمینان پیدا کنید، متریال مصرفی‌تان مقاومت کافی در برابر شرایط آب و هوایی منطقه‌تان را دارد یا خیر؟

  • مرحله چهارم؛ ساخت آلاچیق را شروع کنید

    استارت ساخت آلاچیق را با توجه به ابعاد و طرحی که از قبل ریخته اید بزنید و ساختار اصلی سازه، همچون ستون‌ها، بستر آلاچیق و سقف را مشص کنید. پیشنهاد ما این است که از افراد ماهر و حرفه‌ای برای اینکار کمک بگیرید و خودتان به تنهایی آلاچیق خود را بنا نکنید.

    ساخت آلاچیق در باغ

ساخت آلاچیق با آجر پازلی

آلاچیق‌هایی که با آجر ساخته می‌شوند، تقریبا فضای نیمه بازی دارند، که اطراف با آجر پازلی ساخته شده و اغبل سقف فلزی دارند. دیوارهای آلاچیق‌های آجری اغلب کوتاه هستند. این نوع آلاچیق‌ها را عموما در مکان‌های تفریحی، پارک‌ها، حیاط خانه‌ها و باغ‌ها مشاهده می‌کنید.
آجر پازلی از تنوع رنگ بالایی برخوردار است و ظاهری یکدست دارد و از اینرو در ساخت آلاچیق نمای زیبایی را خلق می‌کند. علاوه بر آن آجر پازلی از مصاح با دوام و ماندگار، که سازه‌تان را تا مدت‌ها سالم نگه خواهد داشت. از طرفی آجر پازلی در برابر گرما مقاومت بسیار بالایی دارد و در ساخت قسمتی برای روشن کردن آتش نیز مشکلی نخواهید داشت.

محاسبه هزینه‌های ساخت آلاچیق

حقیقت این است که نمی‌توان قیمت دقیقی برای هزینه‌های ایجاد آلاچیق اعلام کرد، اما می توان عوامل تاثیر گذار بر آنرا مورد بررسی قرار داد تا برآوردی از هزینه آن داشت. این عوامل تاثیر گذار عبارت‌اند از متریال به کار رفته در ساخت، مقدار مصرفی آن، مدت زمان طول کشیدن پروژه‌ی ساخت و اجرا. البته همچنان نمی‌توان از این موارد هزینه دقیق را بدست آورد چراکه ظرافتها و پیچیدگی کار نیز بر روی هزینه تمام شده تاثیر گذار است.

حرف آخر؛ ارزش ملک خود را بالا ببرید

علاوه بر کاربردها و مزایایی که در بالا به آن اشاره کردیم، ایجاد یک آلاچیق در ملک‌تان بر ارزش آن می‌افزاید. بنابراین زمانی که بخواهید آن را بفروشید، قطعا سود قابل توجهی از آن کسب خواهید کرد.

مقالات اخیر

آجر پازلی
آجر پازلی
آجر پازلی و آینده
تاریخچه آجر
ساخت و ساز بصرفه
آجر پازلی و طبیعت
12
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *