تاریخچه مصالح در ایران

از قدیم تا به امروز

تاریخچه آجر

تاریخچه استفاده از آجر در ایران به هزاران سال پیش بازمی‌گردد. از دوران باستان تا عصر حاضر، ایرانیان با بهره‌گیری از مواد محلی و فناوری‌های نوآورانه، سازه‌هایی خلق کرده‌اند که همچنان جزو شاهکارهای معماری جهان به شمار می‌روند. در این مقاله خدمتتان برخی از این آجر هارا معرفی خواهیم کرد.

انواع آجر

هزاران سال است که آجر به دلیل انعطاف پذیری بالا و کاربردهای منحصر بفرد آن جایگاه خود را در ساخت وساز حفظ کرده است. از گذشته که اولین بار انسان متوجه شد که میتواند با قرار دادن آجر در معرض حرارت مقاومت آن را افزایش دهد، کوره‌های آجر پزی همواره کاربرد داشته‌اند. امروزه نیز هنوز کوره‌های آجر پزی صنعتی، در صنعت ساخت و ساز کاربرد دارند. با اینکه روش‌های جدیدی برای تولید آجر امروزه وارد بازار شده‌اند، که بدون کوره آجری با کیفیت تولید می‌کند.
در ادامه مراحل پخت آجر را به ترتیب و گام به گام برایتان توضیح داده‌ایم.

آجر رسی

آجر رسی را میتوان یکی از قدیمی ترین مصالح ساخته شده در ایران نام برد. آجر رسی از ترکیب خاک رس به همراه آب و برخی مواد دیگر تولید میشود که در گذشته به روش دستی و امروزه توسط کارخانه ها تولید میشود. این آجر از طریق فشار و پخت در دمای بالا به وجود می آید .آجر رسی ویژگی های منحصر به فردی دارد که آن را برای برخی از کاربرهای خاص مورد استفاده قرار میدهد. آجر رسی با ابعاد 20*3 سانت تولید میشود اما امروزه در ابعاد 5.5*26*5.2 تولید میشود.

آجر رسی با داشتن وزن بسیار بالای خود در هر متر مربع و همچنین مقاومت نسبتا کم خود نسبت به فشار و دما امروزه گزینه خوبی برای شروع ساخت و ساز شما نمیباشد.

آجر قزاقی

آجر قزاقی را نیز میتوان یک رقیب جدی برای آجر رسی در امر قدمت دانست. آجر قزاقی به صورت دستی تولید میشود و در رنگ های زرد و قرمز و گلبهی موجود میباشد. این نوع آجر از خاک رس سرند شده نرم با آب تولید میگردد و اکثرا به رنگ زرد دیده میشود.

آجر سیمانی

با گذشت زمان و نیاز بیشتر مردم به مصالج بهتر آجر سیمانی به بازار آمد. آجر سیمانی از ترکیب ماسه ، سنگدانه و سیمان ساخته میشود. در تولید آجر سیمانی مواد اولیه طبق اصول مشخص شده آسیاب میشود و با مقدار معینی آب مخلوط میگردد و همانند آجر فشاری مواد بدست آمده قالب گیری میشود. بعد از ریخته شدن درون قالب با استفاده از یک واکنش شیمایی بین آب و سیمان فرآیند پخت آجر انجام میگیرد. شاید مقاومت این آجر نسبت به آجر های گفته شده بیشتر باشد ، اما میتواند وزن بنا را به شدت بالا ببرد.

آجر سیمانی

آجر فشاری

آجر فشاری جزو قدیمی ترین مصالح ساختمانی میباشد که با نام های مختلفی مانند آجر گری و یا آجر زبره نیز شناخته میشود که معمولا با ابعاد 5.5*10*22 موجود میباشد . همانند دو آجر قبلی، ماده اصلی مورد استفاده در آجر فشاری خاک رس میباشد که پس از جمع آوری به کارخانه برای ادامه روند تولید انتقال داده میشود و سپس خاک رس را با مقدار آب تعیین شده مخلوط میکنند تا به گل مورد نیاز برسد و بعد از این مرحله ماده به دست آمده را درون قالب ریخته و برای پخته شدن داخل کوره میگذارند.

آجر لفتون

همانطور که از نامش پیداست این آجر در مقابل حرارت بالا مقاومت نشان میدهد. آجر نسوز با پیشرفت علم و نیاز بشریت به مصالح مقاوم در برابر آتش سوزی به وجود آمد که امروزه مورد استفاده اکثر بنا ها و پیمان کاران قرار میگیرد . این آجر میتواند در برابر 1400 درجه فارنهایت حرارات مستقیم مقاومت نشان دهد.حال که از مقاومت آجر نسوز صحبت کردیم بهتر است بدانید که این آجر بیشتر برای استفاده در نمای ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد و آجر نسوز را نمیتوان جزو مصالح اصلی در ساخت و ساز دانست.

آجر لفتون

آجر نسوز

  • همانطور که از نامش پیداست این آجر در مقابل حرارت بالا مقاومت نشان میدهد. آجر نسوز با پیشرفت علم و نیاز بشریت به مصالح مقاوم در برابر آتش سوزی به وجود آمد که امروزه مورد استفاده اکثر بنا ها و پیمان کاران قرار میگیرد . این آجر میتواند در برابر 1400 درجه فارنهایت حرارات مستقیم مقاومت نشان دهد.حال که از مقاومت آجر نسوز صحبت کردیم بهتر است بدانید که این آجر بیشتر برای استفاده در نمای ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد و آجر نسوز را نمیتوان جزو مصالح اصلی در ساخت و ساز دانست

آجر پازلی

با پیشرفت علم و وقوع ایده های نوآورانه در صنعت ساختمان سازی ، آجر پازلی توانست خود را میان مصالح مطرح در این امر به خوبی جا کند. این آجر نسبت به دیگر آجر های نام برده شده در این مقاله از قیمت کم تری برخوردار میباشد که این قیمت پایین نشانه بدکیفیتی این محصول نمیباشد ! آجر پازلی میتواند فشاری برابر با 30 مگاپاسکال را تحمل کند که این حجم از فشار هر مصالحی را نابود میکند همچنین این آجر در برابر حرارت مستقیم مقاومت بالایی نشان میدهد. در تولید این آجر از مصالح بسیار ارزان قیمت استفاده میشود و مانند آجر های بالا نیاز به کوره پخت ندارد بنابراین یک محصول دوست دار طبیعت میباشد و همچنین تولید آن محصول با دستگاه آجر پازلی میتواند یک سرمایه گذاری مناسب برای شما باشد.

آجر پازلی

به نظر شما امروزه کدام یک بهتر میباشند؟

مقالات اخیر

آجر پازلی
آجر پازلی
آجر پازلی و آینده
تاریخچه آجر
ساخت و ساز بصرفه
آجر پازلی و طبیعت
12
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *