اختراع آجر پازلی

چه کسی آجر پازلی و دستگاه آن را اختراع کرده است؟

اختراع آجر پازلی

در این مقاله در مورد اختراع آجر پازلی و دستگاه آن می‌پردازیم و در ادامه ثبت اختراع آن در جهان و ایران را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آجر پازلی یکی از نوآورانه ترین مصالح ساختمانی است که امروزه در ساخت و سازهای زیادی به دلیل مزایای فوق العاده خود به کار برده می‌شود. در پست امروز می خواهیم به بررسی تاریخچه این آجر کاربردی و اختراع دستگاه آجر پازلی بپردازیم. در واقع می خواهیم بررسی کنیم که اختراع آجر پازلی در ابتدا توسط چه کسی صورت گرفت و چگونه این مصالح ساختمانی در دنیا به بهره برداری رسید.

اختراع شکل آجر پازلی توسط چه کسی صورت گرفته؟

مخترع آجر پازلی

ایده ساخت آجری که برآمدگی و فرو رفتگی داشته باشد و از این  طریق در یکدیگر چفت شود، نخستین بار در سال 1922 میلادی مطرح شد. این اختراع توسط آقای جسی مارتین صورت گرفت و او شکل کلی آجری که خاصیت چفت شوندگی را داشت طراحی کرد، که متعاقبا با استقبال خوبی مواجه شد.

اختراع دستگاه فشرده سازی خاک توسط چه کسی صورت گرفت؟

در سال 1952 تکنیک فشرده سازی خاک نیز با پیشرفت دستگاه ها و علم به وقوع پیوست. این ابداع توسط مهندس رائول رامیرز در موسسه CINVA بوگوتا کلمبیا صورت گرفت که تحولی بزرگ در صنعت مصالح ساختمانی به وجود آورد. البته لازم به ذکر است که این تکنیک به تولید آجر پازلی محدود نمی‌شد و این دستگاه برای فشرده سازی خاک به کار برده می‌شد. درواقع دستگاه طراحی شده مخلوطی از انواع خاک را با مجعد کننده‌ها (سیمان یا انواع رزین) ترکیب و از فشرده سازی آن محصولی مستحکم به پدید می‌آورد. با گذشت زمان دیگر مهندسان با ابتکار خود اقدام به توسعه‌ی این طرح کردند.

اختراع دستگاه آجر پازلی

اختراع دستگاه آجر پازلی

خب تا به اینجا هم طرح آجر پازلی اختراع شده بود و هم دستگاهی که توانایی فشرده سازی خاک را داشت. بنابراین در دهه‌ی 80 میلادی یک شرکت هلندی از این فرصت استفاده کرد و با ترکیب طرح ابداعی جسی مارتین و رائول رامیرز دست به اختراع دستگاه آجر پازلی زد. این شرکت از این اختراع برای ساخت مسکن به صورت انبوه در کشورهای فقیر آفریقا استفاده کرد. هرچند که هدف اصلی این اقدام یک عملیات آزمایشی بود، اما نتیجه‌ای که کسب شد فرای انتظارات بود و خواص مهندسی فوق العاده ای را شامل می‌شد. بنابراین این محصول در جهان به شهرت رسید و در پی آن استاندردهای جهانی برای تولید و استفاده از آن در سال 2000 میلادی ایجاد گردید.

دستگاه آجر پازلی

مقاله پیشنهادی : اسناد و مقاله‌های مربوط به آجر پازلی را در صفحه استانداردها بخوانید.

ثبت اختراع دستگاه آجر پازلی در ایران؟

همانطور که تا به اینجا بررسی کردیم، دستگاهی که امروزه به نام دستگاه آجر پازلی می‌شناسیم، توسط مهندس رائول رامیرز اختراع شده است. پس از آن کشورهای دیگر نیز با تولید این ماشین آجر زنی اقدام به تولید آجر پازلی و بهره برداری از آن کرده اند و به طبع به کشور ما، ایران نیز رسید. اگرچه این محصول در کشورهای آمریکای جنوبی بیشترین نرخ تولید را دارد، اما در سراسر دنیا و ایران نیز به مصالحی پرطرفدار تبدیل شده است. امروزه در کشورمان ایران تعدادی از شرکت‌ها اقدام به تولید دستگاه تولید آجر پازلی و فروش آن می‌کنند. ممکن است با ادعای برخی از این شرکت ها روبرو شده باشید، که می‌گویند این دستگاه اختراع خودشان است و سعی در فریب شما دارند. اما این ادعا به طور کامل کذب است.

اختراع آجر پازلی

قانون ثبت اختراعات در ایران

بر طبق ماده 21 قانون ثبت اختراعات و اکتشافات ایران، اختراعی قابل ثبت است، که هیچ اظهارنامه‌ای در هیچ جای جهان، همچون فیلم، ژورنال، اسناد و امثالهم از آن موجود نباشد. متاسفانه در سال های قبل یکی از شرکت‌های تولیدی، با سو استفاده از عدم اطلاع کارشناسان مربوطه، اظهارنامه‌ی ثبت اختراع این دستگاه را ارائه داد. و ادعا کرده است که مخترع آجر پازلی است و پیش از این در هیچ جای دنیا این اختراع ثبت نشده است. در پی آن تولید و عرضه دستگاه تولید آنرا در انحصار خود درآورد و از همین راه مشکلاتی حقوقی برای دیگر شرکت‌های عرضه کننده به وجود آورد.

 اما امروز با توجه به اعتراض دیگر شرکت‌های تولید کننده و ارائه اسناد معتبر به دادگاه و ثبت شکایت رسمی، ادعای ثبت اختراع این افراد سودجو کاملا رد شده و دیگر دستگاه تولید آجر و بلوک پازلی در انحصار هیچ شرکتی نمی‌باشد.

از طرفی با توجه به مزایا و کاربردهایی که از آجر پازلی تا به اینجا ذکر شد، می‌توان آن را در دسته محصولات استراتژیک قرار داد که در راستای منفع ملی است. چراکه هم در حفظ منابع طبیعی طبیعی و محیط زیست موثر است و هم به دلایلی که در بالا ذکر کردیم جان انسان‌ها را در مخاطراتی همچون زلزله و آتش سوزی حفظ میکند.

حال تصور کنید این محصول در انحصار یک شرکت درآید! بی شک این اتفاق مطلوب نخواهد بود. برای درک بهتر این مثال را به یاد داشته باشید که اگر تولید آب معدنی به انحصار یک شرکت درآید بی شک فاجعه بار است. هر چند آجر پازلی به اهمیت آب نیست، اما تولید و فروش آن در انحصار، نمی‌تواند نتایج خوبی داشته باشد.

دستگاه تولید آجر پازلی ماشین سازی مجرب

ماشین سازی مجرب یکی از چندین تولید کننده‌ی رسمی این تجهیزات در جهان است. ماشین سازی مجرب فعالیت خود را از سال 1389 در زمینه تولید تجهیزات و ماشین آلات صنعتی آغاز کرده است. دستگاهی که امروزه توسط ماشین سازی مجرب تولید و در اختیار کارآفرینان گرامی می‌گردد؛ از طراحی منحصر بفردی برخوردار است و ویژگی های خلاقانه‌ای در ساخت آن به کار برده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه رسمی ماشین سازی مجرب به آدرس mojarabmachines.com  مراجعه نمایید.

دستگاه تولید آجر پازلی

آجر پازلی و مزایای آن

مزایای آجر پازلی

آجر پازلی همانطور که متوجه شدید از فشرده شدن خاک و ترکیب آن با مواد اولیه‌ی مقاوم کننده‌ای همچون سیمان یا پودر سنگ تشکیل می‌شود. (البته با دستگاه تولید شده توسط ماشین سازی مجرب، می‌توانید از مواد اولیه‌ای جایگزین همچون پسماند معادن شن و ماسه یا ضایعات کارخانه‌های سنگ بری استفاده کنید.)
آجر پازلی بر روی سطح خود حفره‌هایی دارد که یک طرف آن حالت کام داشته و سمت دیگر آن به صورت زبانه است و این امکان را فراهم آورده تا آجرها را با چفت کردن در یکدیگر به هم متصل کنند. برای چیدمان این آجرها در هر ردیف یک لایه چسب قرار میگیرد، که استحکام سازه را تضمین می‌کند. سازه ساخته شده با این نوع آجر مزایای فوق العاده‌ای همچون مقاومت در برابر زلزله، عایق بودن در برابر گرما و صدا، استحکام بالا در برابر فشار و کاهش هزینه‌های ساخت را در بردارد.
آجر پازلی را در ساخت سازه‌هایی همچون خانه، استخر، آلاچیق، باربیکیو، دیوار، حمال و دیوار کشی محوطه کاربرد دارد.

مقاله پیشنهادی : هر آنچه در مورد اجر پازلی باید بدانید.

مقالات اخیر

آجر پازلی
آجر پازلی
آجر پازلی و آینده
تاریخچه آجر
ساخت و ساز بصرفه
آجر پازلی و طبیعت
12
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *