دیوار کشی باغ

مصالح حصار کشی باغ

دیوار کشی باغ

مالکین باغ‌ها و مزارع، همواره با خطر حیوانات، دام‌ها و خسارت از ورود غیر قانونی روبرو هستند. بنابراین دیوار کشی باغ روشی موثر برای محافظت از آن، در برابر چنین خطراتی می‌باشد.

باغ‌ها را اغلب در حومه شهر و در روستاها بنا می‌کنند و برخی از آنها نیز کاربری سکونتی دارند و برخی خیر. نکته مهمی که وجود دارد این است که هر باغ با هر کاربری که دارید پیش از هر چیز باید به فکر حفظ امنیت آن باشید. چراکه در غیر اینصورت تمامی زحماتی که برای آن کشیده‌اید ممکن است هدر برود. از طرفی دیوار کشی باغ علاوه بر محافظت از آن روشی برای تعیین حد و مرز ملک است و از تداخل زمین ملک، با همسایگان جلوگیری می‌کند.

دیوار کشی باغ

برای اینکه اطراف یک باغ را بپوشانید علاوه بر دیوار می‌توانید از روش‌هایی مانند حصارکشی و فنس نیز استفاده کنید. شاید فکر کنید با حصار کشی زیبایی محیط باغ تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اما خوشبختانه امروزه با مصالح جدیدی که در بازار موجود است، می‌توان دیوار کشی را به زیباترین شکل انجام داد.

مقاله پیشنهادی : ارزانترین مصالح دیوار کشی

روش‌های حصار کشی باغ

انواع دیوارهایی که می‌توان در اطراف باغ بنا کرد، عبارت است از:

  • دیوار آجری
  • دیوار بلوک بتنی
  • دیوار سنگی
  • دیوار بتنی پیش ساخته
  • فنس یا توری آهنی
  • دیوار نرده چوبی
  • نرده آهنی
  • دیوار کشی با آجر

    آجر یکی از مرسوم ترین و پرکاربردترین مصالح در ساخت و ساز است، که برای دیوار چینی باغ نیز گزینه به خوبی به شمار می‌آید. برای دیوار کشی با آجر معمولی باید آجرها را دو ردیفه و در اطراف محوطه مورد نظر بچینید.
    اما اگر می‌خواهید علاوه بر اینکه اطراف باغ‌تان را بپوشانید، نمای زیبایی برای دیوارتان خلق کنید پیشنهاد ما به شما، دیوار کشی با آجر و بلوک پازلی است. آجر پازلی علاوه بر مزایایی همچون کاهش هزینه‌ها مقاوم بودن در برابر فشار و زلزله و… ظاهر یکدست و صافی دارد و نیازی به ملات ندارد و با چسب به بکدیگر متصل می‌شوند. بنابراین دیواری یکدست می‌توان با آن ساخت که با توجه به عدم نیاز به ملات در آن زیبایی دیوار حفظ می‌شود و نمای زیبایی به ملک می‌بخشد. همچنین می‌توانید در هنگام سفارش بلوک پازلی، از تولید کننده بخواهید رنگ دلخواه‌تان را به آجر اضافه کند و با آجر رنگی دیوار باغ‌تان را بسازید.

    دیوار کشی باغ با آجر

  • دیوار بلوک بتنی

    با اجرای اصولی دیوار بلوکی می‌توان در هزینه‌های دیوار کشی به خوبی صرفه جویی کرد. خود مصالح بلوک ترکیبی از سیمان و ماسه است که در ساخت و ساز بسیار پر طرفدار است. از مزایای استفاده از بلوک در دیوار کشی باغ به سرعت اجرای بالای آن و هزینه‌ی پایین آن می‌توان اشاره کرد.

    دیوار کشی باغ با بلوک

  • دیوار کشی باغ با سنگ

    دیوار کشی باغ با سنگ اغلب در روستاها دیده می‌شود و بدین گونه است که سنگ هایی که از لحاظ ظاهری به هم شباهت دارند را با سیمان به یکدیگر متصل می‌کنند و یک دیوار مقاوم برای اطراف باغ بنا می‌کنند.
    اغلب برای دیوار چینی با سنگ، سنگ‌ها را از زمین‌های اطراف یا کوه تامین می‌کنند؛ که این هزینه‌ی خرید مصالح را حذف می‌کند. با اینحال دیوار سنگی جلوه زیبایی ندارد.

    حصار کشی باغ با سنگ

  • دیوار بتنی پیش ساخته

    برای دیوار کشی باغ می‌توانید از دیوارهای بتنی که به طور آماده در کارخانه‌ها وجود دارند، خریداری کنید. سرعت اجرای بالا و استحکام زیاد، از مزایای این دیوارهاست. اما هزینه‌ی بالایی دارد و بیشتر در پروژه‌های ویژه بکار می‌روند.

    حصار کشی باغ با دیوار پیش ساخته

  • فنس یا توری آهنی

    ارزانترین روش حصار کشی باغ استفاده از توری یا فنس در اطراف باغ است. البته این روش کاربردهای کمتری دارد و برای باغ‌های ویژه و با ارزش انتخاب خوبی نیست. اما فنس چیست؟ در واقع فنس، به توری‌های فلزی گفته می‌شود که در انواع مختلفی همچون توری حصاری، توری فرنگی، تور مرغی، توری مش و توری گابیون قابل خریداری است. علاوه بر هزینه‌های پایین این نوع توری ها، شامل مزیت‌هایی مانند قابلیت اجرای سریع و وزن کم می‌باشند.

    دیوار کشی حیاط یا فنس توری

  • حصار چوبی و آهنی

    اگر می‌خواهید اطراف مزرعه یا باغچه خود را حصارکشی کنید، می‌توانی از حصار چوبی یا آهنی استفاده کنید. حصار چوبی را می‌توانید به صورت آماده خریداری کنید یا از شاخه‌های درخت‌ها استفاده کنید. برای مثال چوب درخت فندق انعطاف خوبی برای حصار کشی دارد.
    حصار آهنی را نیز می‌توانید از کارآگاه‌های تولیدی به صورت آماده خریداری کنید و در محل مورد نظرتان نصب کنید.

    نرده آهنی و چوبی باغ

قوانین دیوار کشی باغ

موضوع دیگری که در هنگام دیوار کشی باغ باید به آن توجه داشته باشید، این است که قوانین در مورد حصار کشی چه می‌گویند. قوانینی که برای این امر وضع شده‌اند به منظور حفظ حریم خصوصی، امنیت و حفظ محیط زیست هستند.
برای مثال حصار کشی زمین‌های زراعی به منظور جلوگیری از ورود حیوانات، جلوگیری از ورود اشخاص غیر قانونی و مشخص کردن حد و مرز است؛ اما اگر باعث خرد شدن زمین کشاوزی یا آسیب به بهره برداری کشاورزی شود، غیر قانونی است.
در واقع اگر حصار کشی خللی در کشاورزی و کاربری زمین نداشته باشد بلا مانع است. مصادیق تغییر کاربری زمین‌های باغی و کشاورزی در قانون مشخص شده و اگر دیوار کشی باغ‌تان مغایرتی با آن نداشته باشد برای گرفتن مجوز حصار کشی باغ به مشکل نخواهید خورد.

سخن آخر

ساخت باغ و رسیدگی به آن با اهداف مختلفی همچون پرورش درخت و میوه، سکونت و نگهداری از حیوانات می‌تواند صورت گیرد. تمامی اینکارها مستلزم هزینه است و صرف زمان است. از همین رو بسیار مهم است، با دیوار کشی باغ، از آن مراقبت کنید.

مقالات اخیر

آجر پازلی و طبیعت
جایگزین دیوار آجری
آجر عایق صدا
پخت آجر
12
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *