دیوار پوش ساختمانی

انواع و کاربردها

دیوار پوش ساختمانی

آشنایی با انواع دیوار پوش‌ها و مزایای هر کدام به شما در انتخاب بهترین متریال برای دیزاین خانه‌تان راهنمایی می‌کند. هدف ما نیز از نگارش این پست نیز معرفی انواع دیوار پوش‌ها و بررسی آنها می‌باشد.

دیوار پوش چیست؟

پوششی که بر روی دیوار برای محافظت یا افزایش زیبایی قرار می‌گیرد، را دیوار پوش می‌گویند؛ که می‌تواند از جنس کاغذ دیوار، رنگ، چوب و…. باشد.

ظاهر دیوار، سقف و کف بر روی زیبایی خانه تاثیرزیادی دارد و دیوار پوش‌ها با قرار گرفتن بر روی آنها این کار را برای شما می کند.

چرا باید از پوشش دیوار استفاده کنیم؟

پوشش دیوار ساختمانی

یکی از حساس‌ترین ناحیه‌های خانه که اگر آلودگی بر روی آن بشیند یا آسیبی ببیند، به شدت بر روی زیبایی کل دکوراسیون تاثیر می‌گذارد؛ دیوار است. در صورتی که دیوار خانه نیز دچار این مشکلات شود، باید هزینه‌ زیادی را صرف آن کنید. بنابراین بسیار به صرفه‌تر است که از همان اول با استفاده از دیوار پوش‌های جذاب، هم ظاهر خانه‌تان را یک تحول اساسی دهید و هم از رسیدن آسیب و آلودگی به دیوار جلوگیری کنید.
تنوع رنگی دیوار پوش‌ها نیز دست شما را در انتخاب بسیار باز می‌گذارد و می‌توانید آنرا با سلیقه خود با دکوراسیون خانه تان هماهنگ کنید. علاوه بر آن پوشش‌های دیواری ماندگاری تقریبا خوبی دارند و تا سال‌ها بر روی دیوار باقی می‌مانند. از طرفی دیوار پوش کردن فرآیندی کواتاه مدت است و می‌توانید در سریع ترین زمان هر سطحی که می‌خواهید همچون دیوارها، سقفها و سطوح شکسته شده را با آن پوشش دهید.

مقاله پیشنهادی : در مورد دکوراسیون داخلی منزل در این مقاله بخوانید.

مقاله پیشنهادی : یکی از مشکلات دیوارهای آجری شوره است، که به راهکار آن در این مقاله پرداخته‌ایم.

انواع دیوار پوش ها

انواع دیوار پوش هایی که در ادامه میخواهیم بررسی کنیم؛ عبارت‌اند از:

  • کاغذ دیواری
  • پوشش‌های کنفی دیوار
  • سنگ
  • دیوار پوش آکوستیک
  • پوشش چوبی دیوار
  • پی وی سی (PVC)
  • دیوار پوش چرمی
  • سه بعدی

پوشش‌های کاغذی ( کاغذ دیواری)

یکی از محبوب‌ترین انواع دیوار پوش‌ها، پوشش‌های کاغذی هستند که آنها را با نام کاغذ دیواری می‌شناسند. کاغذ دیواری‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی در بازار موجود می‌باشند و شما می‌توانید بسته به سلیقه خود و متناسب با فضای خانه آنها را خریداری کرده و به راحتی نصب نمایید.

همانطور که گفته شد نصب کاغذ دیواری بسیار ساده است. درواقع تنها کافی است دیواری که می‌خواهید بر روی آن کاغذ دیوار نصب کنید، را ابتدا صاف و صیغل نمایید. سپس یک لایه چسب روی آن قرار داده و کاغذ دیواری را بر روی آن بچسبانید. البته پیشنهاد می‌شود این کار را به افراد متخصص بسپارید. اما اگر خودتان می‌خواهید اینکار را انجام دهید، باید با حساسیت و دقت بالا انجام دهید. برای مثال باید کاغذ دیواری را 5 سانتی متر بیش از ارتفاع سطح مورد نظر برش دهید. همچنین باید حواستان باشد لایه‌های کاغذ دیواری را مرتب و در یک سطح قرار دهید.

دیوار پوش کاغذی

پوشش کنفی دیوار

پوشش‌های کنفی را اغلب برای سقف استفاده می‌کنند، که به آن سقف کنفی می‌گویند. البته بر روی دیوارهای ساختمان نیز می‌توان از آن استفاده کرد. کناف یکی از مدرن‌ترین انواع دیوار پوش می‌باشد که چند سالی است طرفداران زیادی را به خود جلب کرده و در بیشتر خانه‌ها، بوتیک‌ها و فروشگاه‌ها می‌توانید آنرا مشاهده کنید.

علاوه بر جلوه زیبا و شیکی که به فضا می‌بخشد؛ هزینه‌های نصب آن نیز مقرون به صرفه می‌باشد و نحوه نصب آن ساده است. البته باید نصب آنرا حتما به افراد حرفه‌ای بسپارید تا نتیجه آن رضایت بخش باشد.

دیوار پوش کنفی

سنگ

استفاده از سنگ‌های طبیعی و یا مصنوعی در پوشش دیوارها امروزه بسیار پرطرفدار شده است و در قسمتی از خانه یا سازه به عنوان دکور می‌تواند استفاده شود. از مکان‌هایی که بهترین کاندیدا برای دیوار پوش سنگی می‌باشند عبارت است از دیوار پشت تلویزیون، اطراف شومینه یا یکی از دیوارهای حمام. از مهم‌ترین ویژگی‌های سنگ‎های دکوری می‌توان به مقاومت آنها در برابر خراشیدگی و ضربه اشاره کرد.

دیوار پوش سنگی

دیوار پوش آکوستیک

برای مکان‌هایی که نباید صدا از آن عبور کند، از پوشش‌های آکوستیک استفاده می‌کنند. فضاهایی همچون استودیوهای ضبط صدا، اتاق جلسات و آمفی تئاترها ک نیاز به جذب صدای بالا دارند، از این نوع پوشش دیواری استفاده می‌شود. جنس پوشش‌های آکوستیک از پارچه‌های پلی استر و الفین می‌باشد.
برای نصب پوشش‌های آکوستیک، باید در زیر آن از پنل‌های دیواری استفاده کنید؛ چراکه نصب مستقیم آن باعث آسیب به دیوار می‌شود.

پوشش دیواری آکوستیک

پوشش‌های چوبی دیوار

دیوار پوش‌های چوبی، تخته‌های نازک و پهن چوب هستند، که در رنگ‌بندی‌های چوبی در بازار موجود هستند. شما می‌توانید این پوشش‌های چوبی را به صورت افقی یا عمودی بر روی سطح نصب کنید. از مزایای چوب به عنوان نمای دیوار، می‌توان به ایجاد عایق در برابر حرارت و صدا اشاره کرد و می توان با آن فضایی گرم و طبیعی خلق کرد.

اما استفاده از چوب ممکن است هزینه بر باشد و از طرفی به محیط زیست نیز آسیب برساند. بنابراین پیشنهاد می‌شود، از جایگزین آن یعنی ام دی اف استفاده کنید.

دیوار پوش چوبی

دیوار پوش pvc

از بهترین گزینه‌ها برای پوشش دیوارهای آشپزخانه حمام، سرویس بهداشتی و… دیوار پوش‌های pvc می‌باشند؛ چراکه در برابر آب و آتش مقاومت خوبی دارند. در واقع مکان‌هایی که در معرض رطوبت قرار دارند، را می‌توان با پوشش pvc محافظت کرد. این پوشش‌ها در برابر حرارت نیز بسیار مقاوم هستند.

دوام، مقاومت در برابر نفوذ آب، نگهداری آسان، قابلیت استفاده در مکان‌های بهداشتی، قابلیت بازیافت و قابلیت شستشو دیگر مزایای مهم این دیوار پوش است. دوام بالا و عمر طولانی پوشش pvc، باعث می‌شود تا مدت‌ها ظاهر سازه زیبایی و جذابیت خود را حفظ کند.

دیوار پوش PVC

دیوار پوش چرمی

اگر قصد خلق یک مکان لاکچری و لوکس را دارید، بهترین انتخاب برای شما دیوار پوش‌های چرمی است. از پوشش‌های چرم در ساختمان‌های تجاری، مسکونی و هتل‌ها می‌توان استفاده کرد. اغلب پوشش‌های چرمی به شکل توپر و نرم هستند و شکلی سه بعدی به محیط می‌بخشند. علاوه بر آن به دلیل توپر بودن مانند عایقی در برابر دما و صدا عمل می‌کند. این نوع پوشش را می‌توانید در سالن‌های همایش، لابی‌ هتل‌ها، منازل به کار ببرید.

دیوار پوش چرمی را به دو روش می‌توان بر روی دیوار ساختمان نصب کرد. در روش اول با چسب‌های صنعتی، هم سطح مورد نظر را و هم پشت پوشش چرمی، را می‌پوشانیم و اجازه می‌دهیم کمی خشک شود. سپس چرم را می‌چسبانیم. روش دوم برای دیوار پوش‌هایی است که خود چسب دارند و تنها کافی است پوشش چسب را برداشته و آنرا با دقت بر روی سطح بچسبانیم.

پوشش دیواری چرمی

دیوار پوش سه بعدی

یکی از جدیدترین انواع دیوار پوش‌ها که به تازگی جای خود را در بازار باز کرده و توانسته‌اند طرفداران زیادی را به خود جلب کنند؛ پوشش‌های دیواری سه بعدی هستند. این پوشش‌ها سلولزی هستند و حالت برجستگی دارند. برجستگی‌های اغلب بین 1 تا 4 سانتی متر می‌باشد. کاربرد این دیوار پوش‌ها در سازه‌های تجاری، مسکونی، اداری، آموزشی، رستوران‌ها و… می‌باشد و به فضا حالت لوکسی می‌بخشد.

دیوار پوش سه بعدی

مقالات اخیر

آجر پازلی و طبیعت
جایگزین دیوار آجری
آجر عایق صدا
پخت آجر
12
0 پاسخ
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *